Hallo allemaal.
Ik ontdekte toen in mijn CX net had een grote plas HLM vloeistof bij het linker achterwiel.
Vanavond maar eens het wiel gedemonteerd en de motor laten draaien.
De CX komt redelijk snel omhoog naar de hoogste stand, maar op dat moment loopt er echt een straal LHM vloeistof uit de achterasbuis !
Nadere inspectie leert, dat er aan de rechterkant in de buis uit de bovenkant het uiteinde van een kunststof leiding komt, waar de vloeistof bijna uit spoot !.
Dat de LHM net voor het linker achterwiel lag, komt doordat de vloer in mijn garage een beetje schuin loopt en de LHM dus door de buis naar de linkerkant loopt om daar uit de asbuis te stromen.
Wat is hier aan de hand , wat moet ik nakijken, repareren en kan ik er ook een beetje bijkomen om te repareren ?
alvast bedankt ! jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Een kunststofleiding?
Dat moet dan haast wel de retour zijn, maar die gaat in principe niet lekken als de auto omhoog komt, juist andersom
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Geachte BasisBIX,
Om heel precies te zijn. Hij begint te lekken als de hoogste stand bereikt is en stroomt dan echt.
Helpt dat?
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Lekkage via de beluchting van de veercilinderhoes…. Duidt meestal op een brakke veercilinder!
Gr Martijn
Dat klinkt logisch Martijn.
Slangetje ziet er inderdaad als een ontluchtingsslangetje uit.
Zal de boel eens demonteren en kijken of die hoes volstaat met LHM.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Nou, kom net uit het pakhuis en heb de boel gedemonteerd.
In ieder geval heb ik ernstige lekkage bij de aanvoerleiding van de rechter veerbol.
Als ik hem start spuit de lhm met grote kracht uit de nippel. Spuit recht omhoog en zodoende dan wel ergens weer langs de ontluchtingsslang retour komen in de asbuis.
Het rubber manchet is gewoon leeg. Samenknijpen levert geen lhm uit de ontluchtingsslang en dat zou toch moeten als tie volzit.
Morgen maar eens nippel losrommelen en kijken of ik iets kan fixxen aan de leiding.
Nu even op de bank met het meisje en een lekker wijntje.
Jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Zoals gister gezegd, vanmiddag de leiding losgerommeld. Uiteindelijk de griptang erop gezet en verder netjes met het sleuteltje. Voorzichtig de leiding eruit getrokken. Opvallend is, dat de omgeving en het veerelement zelf ernstig schoon is. Dat duidt er op dat er eerder aan deze zijde gesleuteld is.
Niet zo raar dat het extreem lekt, want tot mijn stomme verbazing ontbreekt de rubberafdichting ! Zit ook niet in de zitting van het veerelement. Nog een beetje gefrutseld met een heel klein schroevendraaiertje, maar geen spoor van rubber te ontdekken.
Volgens Haynes en ik heb het nog nooit anders gezien, hoort daar wel een rubber seal te zitten of vergissen wij ons?
Vervolgens een passend boutje gevonden en dat erin gedraaid. Dat verdwijnt zonder enige weerstand precies 16mm in de zitting tot aan de aanslag.
Hoe kunnen mensen zoiets in elkaar zetten ?. Maak me inmiddels wel zorgen over de rest van het verhicle.
Maandag maar even naar van Bemmelen om een paar onderdelen te scoren om e.e.a. te kunnen repareren.
Verder lekt er nog wat bij de voorraadbol. Er komt een beetje olie onder de bevestigingsplaat (die bovenop zit) vandaan geperst. Geen spoor van lekkage te ontdekken bij de afdichtingsring. Ga zo op onderzoek uit en ben benieuwd welke verrassingen ik tegen kom.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
tweede update
Nou,
Inmiddels het nodige gedaan om de hydroliek weer op orde te krijgen.
Bij van Bemmelen in Delft nieuwe voorbollen gehaald en de voorraadbol laten reviseren.
Rubbertjes voor de leiding veerbol rechtsachter gehaald en gemonteerd.
Retourleiding vanaf de voorraadbol naar de tank deels vernieuwd. Zat met een akelige knik gemonteerd.
Passend verloopje gesoldeerd van 8 naar 12 mm i.v.m. verschillende diameters van de rubberen slang.
Nieuwe kleppendekselpakking en olievuldop voorzien van een extra rubberen ring i.v.m. lekkage. Oude kleppendekselpakking was een niet passende noodreparatie met veel rode siliconen pakking en toch nog lekken.
Kortom lekker bezig en echt ingewikkeld is het niet. Leuk om aan een CX te knutselen. Vrijdag vrij en dan de hele boel afmaken inklusief montage van delen dashboard en kontaktslot en stuur.
Groet….
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Zo…inmiddels alle lekkagepunten van de hydroliek onder controle, althans voor zo ver ik nu weet. Diverse retourslangetjes vervangen en/of aangepast. Ze allemaal gezekerd met een tyrape. Zoeven de CX laten draaien en ik begin voorzichtig te geloven, dat ik alle lekkage onder controle heb.
Morgen een lekkere proefrit en daarna nog maar eens kijken.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Wordt nog eens gelukkig van mijn CXje .
Alle LHM- lekkage inderdaad na een forse proefrit onder controle en veren dat tie doet mensen ! Echt geweldig !
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)