waterpomp DHY motor
luc068
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-06-2008

Gepost: 06 januari 2009 01:17 AM

zijn er waterpompen die meer waterdebiet geven en die men plaatst in wagens in zuiderse landen?waardoor de temperatuur hier veel lager komt?door de grotere water verplaatsing die ze geven?.
betreft xantia van italie,op ralentie alles ok 90°(duurt wel VEEL langer dan normaal) maar zodra men rijdt komt de temperatuur niet boven de 50°uit(zelfs bij het volledig afdekken van de radiator heeft men amper nog een 60° )wanneer je koud start en direct rijdt duurt het zeer lang eer men een beetje temperatuur krijgt.
nb:de thermostaat is ok reeds 2 nieuwe geplaatst en er zit ook geen lucht in koelsysteem,
????

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 januari 2009 04:58 PM
  [ # 1 ]

DHY is de 1.6i XU motor?

Heb je al gecontroleerd of de sensor goed is en/of de meter in het tellerpaneel?
Dit geval komt mij wel bekend voor, een vriend van mij met een 405 en ook deze motor had het ook, teller kwam nauwelijks boven de 60°, maar gezien de hitte die de motor uitstraalde zat deze zeker op de 90°. Waarschijnlijk zat het probleem in de teller, we hadden de sensor, thermostaat al uitgewisseld en alles goed ontlucht.

Profiel  
 
luc068
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-06-2008

Gepost: 07 januari 2009 02:50 AM
  [ # 2 ]

is de 1.9TD motor.probleem zit wel degelijk in de koeling van de motor.bij stilstand draaien (lang genoeg) is de radiator warm en chaufage binnen redelijk ok.
Na rijden komt de radiator koud,zelfs na volledig afdekken maar een 60°temperatuur.Enige dat ik kan denken is dat het een grotere waterpomp is die men monteert en daardoor een veel groter debiet krijgt van koeling

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 07 januari 2009 02:59 AM
  [ # 3 ]

Of misschien is de thermostaat eruit geschroefd of defect en staat ie altijd open.

EDIT: of misschien moet ik leren lezen voor ik iets post Laughing

Maar ik moet zeggen dat de temperatuur op mijn dash (zei het geen BX) met koudere temperaturen en doorrijden ook niet boven de 60 graden uitkomt pas wanneer ik stil sta of langzaam rijd loopt het tegen de 90 graden. En dat is ook bij normale temperaturen, nu natuurlijk nog een stuk erger, maar voor ik rijdend 90 graden op het klokje zie moet de buitentemperatuur toch wel tegen de 30 graden aankomen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 januari 2009 05:04 PM
  [ # 4 ]

Aha, een Diesel dus, die worden toch al niet snel warm en zeker niet met het huidige weer.

Wat de pomp betreft, het pomphuis zit “vast” aan/in de motor, het is enkel de waaier die men steeds vervangt, hiervan is er voor alle XU motoren maar 1 soort voor zover ik het weet, dus voor benzine en diesel. Voor een groter debiet zou de waaier groter moeten zijn, ik kom op service.citroen.com geen andere waaier tegen.

Hier is meer aan de hand, ik denk dat een specialist of garage hier het beste naar kan kijken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook