Hallo allemaal !
Gister heb ik m’n eerste auto gekocht, een ax!
dankzij dit forum ben ik veel te weten gekomen over de ax en dat het toch eigelijk wel een heel goedkoop en degelijk autotje is.
nu heb ik alleen toch nog wel wat dingetjes die me opvielen;
als de auto stationair draait heb ik het idee dat hij net iets meer draait dan dat hij zou moeten. (ook bij een normaal warme motor)
er zijn wat kapotte of verouderde leidingen in de motor dus die zou ik wel willen vervangen, weet iemand hoe ik daar aan kan komen en of ik dat ook makkelijk zelf kan doen?
is het vervangen van een distributie riem makkelijk zelf te doen ?
voor de rest ben ik super blij met m’n ax!
Gefeliciteerd!
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
ax
Hallo Nills
De remleidingen zullen niet makkelijk stuk gaan, ze zijn behoorlijk dik
van materiaal, wat je wel in de gaten moet houden is het metalen
buisje op het thermostaathuisje, dat wil wel eens door corrosie
gaan lekken
Wat betreft het stat.toerental, mischien de gas hevel iets terugstellen of
de gaskabel.
Succes, Tosh51
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nills,
het vervangen van de distributieriem is wel zelf te doen, maar om daar als ‘novice’ aan te beginnen…
Het is beter dat te doen met iemand erbij die er wat verstand van heeft.
Stationair toerental moet iets van 8-900 tpm zijn (warm) en is op injectiemodellen niet af te stellen.
Dit wordt namelijk door de centrale regelunit (CPU of ECU) gedaan, net als het ontstekingstijdstip.
Als de temperatuursensor niet helemaal fris is kan het zijn dat de ECU denkt dat de motor altijd koud is, waardoor er meer brandstof wordt ingespoten (de ‘choke’ blijft aanstaan).
Of de lambdasonde (in je uitlaatspruitstuk) is kaduuk, waardoor de CO-afstelling niet jofel is.
Beide zijn te testen door uitleesapparatuur.
Succes en veel plezier met je aanwinst!
‘Spirit of avant-garde’