Totaal aantal Berichten: 199
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Afgelopen week tijdens die kou (diepterecord van buitentemperatuurmetertje -14!) kreeg mijn CX diesel (TRD Turbo 2) last van inhouden en onregelmatig lopen. Ik kreeg de tip een beetje benzine bij de diesel te gooien. Dus ik tankte ongeveer 3 liter benzine bij de 50 liter die nog in de tank zat en ze liep meteen weer als de brandweer. Nu heb ik met deze mengbrandstof al bijna 900 km gereden en de brandstofmeter staat pas op driekwart leeg terwijl normaal met 60 liter diesel na 900 km het reservelampje gaat knipperen. Kan het zijn dat de dieselmotor zuiniger loopt met een paar liter benzine erbij? En kan het wel of geen kwaad bij hogere buitentemperaturen?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of theorien hieromtrent.
dolf
Copyallright © dolfmoon
Heel veel gedaan met vrachtwagens, maar nooit verschil in consumptie geconstateerd. 900 KM zonder noemenswwardig brandstofverbruik zou ik iig wantrouwen. Gauw bijtanken, wsch door vorst een probleempje met de niveaumeter/vlotter. Of hij zuigt vacuum.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij hogere buitentemperaturen zou ik geen benzine meer toevoegen. Officieel zou het niet eens nodig zijn, omdat de diesel in Nederland tot 20 ° onder nul gewoon niet gaat vlokken.
Bij een CX, overigens, kan je nog wel benzine toevoegen, maar de moderne motoren gaan onherroepelijk stuk bij toevoeging van benzine.

Totaal aantal Berichten: 199
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
WE187 had gelijk. Het metertje was gewoon blijven hangen op driekwart leeg, terwijl er bij de pomp toch weer ruim 60 liter in ging. 100% diesel dus maar weer. Ik vermoed dat de voorverwarming van de brandstof niet meer werkt, waardoor bij zeer lage temperaturen problemen ontstonden met de inspuiting. Een beetje benzine erbij hielp daarbij trouwens wel goed tegen. Het repareren van de voorverwarming misschien nog beter.
dolf
Copyallright © dolfmoon
is ie ook weer mooi schoongebrand…..
Was dé tip bij het keuren van wat oudere diesels na invoering van de volgasmeting: beetje benzine in de tank in de laatste 20 km voor de keuring en je uitslagen waren een stuk beter…
Voor wat betreft minder verbruik? Denk in dit soort gevallen inderdaad eerder aan een kapotte meter, óf het verbranden van de motorolie…
Gelukkig heb je het euvel opgelost voor er meer ellende kon ontstaan?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Was dé tip bij het keuren van wat oudere diesels na invoering van de volgasmeting: beetje benzine in de tank in de laatste 20 km voor de keuring en je uitslagen waren een stuk beter…
Voor wat betreft minder verbruik? Denk in dit soort gevallen inderdaad eerder aan een kapotte meter, óf het verbranden van de motorolie…
Gelukkig heb je het euvel opgelost voor er meer ellende kon ontstaan?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )