.... dit weekend. Zoals ook de waterpomp vervangen, gelijk ook maar een beurt geven.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Mijn driem zit er nu 4000km op kan ik die laten zitten? ik wil wel de interval wat korter maken.
Groetjes Harry
Kun je hergebruiken als je zeker weet dat de riem tijdens demonteren niet geknikt is, maar voor de prijs kun je het niet laten zitten om er gewoon een nieuwe op te zetten.
Kleppen stellen is standaard na een dergelijke reparatie.
Ben je ook bekend met de “opstart procedure” zoals in de Haynes staat na een reparatie als deze?
sohail,
dat kleppen stellen, bij m’n 4 takt brommertje kon je dat doen door alleen de klepdesksels te verwijderen.
Moet je bij de 1800 ook de nokkenassen eruit trekken? of ook alleen het kleppendeksel?
Heb ik nog niet gelezen.
Wil jij het me uitleggen? Ik kan het zo niet vinden
Groetjes Harry
gompy58 schreef:Moet je bij de 1800 ook de nokkenassen eruit trekken? of ook alleen het kleppendeksel?
Voor de 1.8 is het inderdaad nokkenas eruit, stoterbus eruit en daaronder ligt het stelplaatje.
Let op, je heb niet altijd 8 nieuwe plaatjes nodig, meestal kun je ze onderling uitwisselen, waardoor je maar een paar nieuwe nodig heb.
@Dumnoz, sorry had je bericht niet gelezen, maar inmiddels wel je PB ontvangen, bij deze de “opstart-procedure”:
- Controleer of alles vast zit en of de motor met de hand vrij kan rond draaien.
- Afvullen met olie tot max.
- Trek de stekker van de bobine los, zodat de motor niet kan aanslaan.
- Zet de auto in zijn vrij, koppeling in en op de startmotor laten draaien tot het oliedruk lampje (olie-kannetje) uit gaat.
- Laat de startmotor steeds max. 10sec. draaien, afgewisseld door een pauze van 5 sec.
- Als het lampje uit gaat, dan is er voldoende olie in de motor gepompt, wacht een paar minuten, controleer het oliepeil en vul bij indien nodig.
- Sluit de bobine weer aan en je kan startten.
- Ontlucht het koelsysteem en controleer verder op lekkages.
Bedankt Sohail
Vandaag verder aan de slag. Voorbereidende werkzaamheden zijn gedaan. Alleen is de pakking van de waterpomp vast aan het blok blijven zitten en natuurlijk kapot Nu voorzichtig er af peuteren en glad maken.
Remklauw rechts moet ik ook los hebben. Blijft hangen op de bussen
Bericht vanavond wel hoe alles verlopen is.
Groetjes Harry
Die papieren pakking is inderdaad een rotklusje als deze blijft plakken aan het blok, inweken met WD40 kan soms helpen. En anders een pakkingscharper of een dremel het een staalborstel eraan.
Sohail bedankt voor je informatie wat betreft het weer op olie brengen van het blok, precies zo gedaan.
De papieren pakking met een schrapertje er af gehaald, blijft een rotklusje om de de plaats onhandig is.
Ik heb 2 kleppen moeten stellen en nog niet eens veel, hadden 40- en heb ze naar 45 gebracht omdat ik op gas rij. de rest was goed.
Lucht en oliefilter ook vervangen.
Remklauw rechtes voor zat niet vast, maar 1 geleidebus is ruim waardoor die scheeeft kan trekken. Buitenste blok was bijna tot op het ijzer wag, net optijd. Nieuwe blokken er in en de bussen goed gesmeert. Zal er nieuwe bussen in moeten doen denk ik. Wat slijt sneller de bus of de houder?
Ik moet wel nieuwe moeren voor op het kleppendeksel, die draaien dol. Heb er nu gewone met een ring in gezet maar die sluiten natuurlijk niet zo goed af. Wie heeft er nog een setje?
Groetjes Harry
Die moeren en ringen kosten niet zo veel bij de dealer, je kan de ringen die je nu heb gemonteerd, aan de onderkant voorzien van een beetje vloeibare pakking, werkt net zo goed.
Ik lees nu pas dat je op Gas rijdt, je had de klepspeling ook op 0,3mm voor de inlaat en 0,5mm voor de uitlaat kunnen aanhouden, dan hoef je niet zo snel weer te stellen.
Kan ik een keer vaker sleutelen toch?
De nokkenas keerring ook vervangen, toen ik het tandwiel er terug op wou zetten zag ik dat deze een scheur hat over het midden tussen 2 gaten in ops: Gelukkig hat ik er nog 2 liggen die goed zijn dus kon ik er 1 op zetten. Het was al een uur of 5 gister middag.
Groetjes Harry
Keerringen kun je het beste altijd vervangen als je e.e.a. demonteert.
De nokkenas-keerring is een lastige, die wil weleens omslaan bij het monteren, ik duw de keerring met een beetje olie op de nokkenas, voordat ik de nokkenas monteer. Zo kun je zien of deze goed zit en eventueel door een stukje terug te trekken weer goed krijgen als de lip aan de binnenkant omslaat.