1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voorremmen vertraagd en achtergordelvraag
Fem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 03-12-2005

Gepost: 15 januari 2009 12:27 PM

Remmentest Break: voorremmen pakken later dan achterremmen, wat een onplezierig schokeffect veroorzaakt en een catapulteffect op iedereen die achterin zit.

De remverdeling links-rechts is gelijk maar verhouding voor-achter is niet goed, alhoewel de remkracht op alle remmen hetzelfde is.
Ik heb een paar draadjes over remproblematiek gelezen maar zou graag een eerste reactie krijgen waaraan dit zou kunnen liggen. Er is blijkbaar geen LHM lekkage (bestaat dat?  Wink ). Als ik de remmen los laat hoor ik af en toe een ‘klonk’geluid van achteren.

Citroën garagist Dirk zegt dat het geen lucht in de leidingen kan zijn, terwijl dit garagist Luc’s eerste reactie was.

Gelieerd aan dit remprobleem is mijn vraag of er sinds het draadje http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=185506 met bijdrage van Michelidds:

Correctie: 3-punts gordels kunnen wèl standaard in een Break.
Bij de laatste modeljaren van de Break (dus waarschijnlijk ook bij die uit 1973) zitten er wel standaard bevestigingspunten aan de bovenkant van de wielkasten. Ongeveer 15 cm van de voorkant zit aan de bovenkant (op ong. 2,5 cm van de koker) een gat in de wielkast met daaronder een vastgelaste moer. Af fabriek zit er een plastic dop in. Net als bij de onderste 2 bevestigingspunten.
Misschien is die dop en het gat met de moer het makkelijkst te vinden vanuit de wielkast (scherm er even afhalen). Als je daarna een gaatje maakt in de bekleding, kun je een gordelbout er direct indraaien.
Gordel loop dan een beetje over je schouder, maar niet echt storend en wel standaard.

nog andere meningen zijn wb het plaatsen van veiligheidsgordels achterin een Break, of dat Michel hier het definitieve antwoord heeft gegeven.

Ik reed nog steeds met m’n kinderen achterin zonder gordel, maar vind dit nu ronduit onverantwoordelijk, dan zitten ze nog veiliger in de bagageruimte (behalve bij een staart-aanrijding, natuurlijk), maar uiteraard mag dat helemaal niet.

Het filmpje dat Bogaard destijds plaatste over die botsing tussen een oude Volvo en een nieuwe Renault heeft mij wel aan ‘t denken gezet over de (on)veiligheid van onze Dames. Ik mag dan zelf wel mateloos genieten van het rijden in een DS, maar mag ik ‘t m’n kinderen wel ‘aandoen’ om in een zo onveilige auto vervoerd te worden?

Ethiek versus Esthetiek?  Confused

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 15 januari 2009 01:20 PM
  [ # 1 ]

Re: Voorremmen vertraagd en achtergordelvraag

Fem schreef:

Ik reed nog steeds met m’n kinderen achterin zonder gordel, maar vind dit nu ronduit onverantwoordelijk, dan zitten ze nog veiliger in de bagageruimte (behalve bij een staart-aanrijding, natuurlijk), maar uiteraard mag dat helemaal niet.

Mag best hoor, de strapontins zijn gewoon zitplaatsen. Of het veilig is, is weer een tweede.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Fem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 03-12-2005

Gepost: 15 januari 2009 01:27 PM
  [ # 2 ]

Neen, achterin zitten geen strapontins maar liggen gewoon kussens…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 januari 2009 01:34 PM
  [ # 3 ]

Wat vak gebeurt is lekkage uit de radiator op het remblok rechts. Of de HD pomp lekt op je blokken rechts of er lekt een dikke radiator slang op de blokken links.

te beginnen: Eerst de voor remmen ontluchten. Dan warm rijden en lekker remmen. Verbetert er niks, dan de blokken eruit en andere erin. Dan moet het goed zijn. of je hebt een compleet platte remaccu en hoofdbol..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 januari 2009 01:34 PM
  [ # 4 ]

Gordels in de breek is een draadje over met foto’s van mijn breek achtergordels.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 03-12-2005

Gepost: 15 januari 2009 02:01 PM
  [ # 5 ]

Deze link: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182839 had ik al gezien Bogaard, maar jij hebt daar dus een stuk opgelast en een moer ingedraaid, wat niet overeenkomt met wat Michel destijds postte.

Dank voor remdiagnose, ik kan nu beter geïnformeerd naar Luc gaan.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 januari 2009 02:25 PM
  [ # 6 ]
Fem schreef:

Deze link: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182839 had ik al gezien Bogaard, maar jij hebt daar dus een stuk opgelast en een moer ingedraaid, wat niet overeenkomt met wat Michel destijds postte.

Dank voor remdiagnose, ik kan nu beter geïnformeerd naar Luc gaan.

Ja want anders zit je bovenste bevestiging te laag. Ik heb dat gat in de wielkast ook! daar zit de rolunit op bevestigd!

In de volvo/244 zitten in de break variant aardige steuntjes voor die bovenste unit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 15 januari 2009 04:59 PM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

Wat vak gebeurt is lekkage uit de radiator op het remblok rechts. Of de HD pomp lekt op je blokken rechts of er lekt een dikke radiator slang op de blokken links.

te beginnen: Eerst de voor remmen ontluchten. Dan warm rijden en lekker remmen. Verbetert er niks, dan de blokken eruit en andere erin. Dan moet het goed zijn. of je hebt een compleet platte remaccu en hoofdbol..

Of de rempiston voor is bevuild en blokkeerd in het huis.

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 15 januari 2009 11:57 PM
  [ # 8 ]

Betreft je vraag over gordels achterin een break.

Ik heb hier ook een topic over gestart en met advies van de forummers naar volle tevredenheid opgelost.

Link: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182839&postdays=0&postorder=asc&start=0

De stangetjes parallel aan de C-stijl en de rolgordels komen uit een Volvo 245.

Bijbehorende foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=FFMFWV7C

Alles gemonteerd (met wat zelfgemaakte hulpstukken, maar zonder speciaal gereedschap) op bestaande boutgaten. Resultaat oogt prima, en vangt de eerste niet al te harde klappen wel op. Ik denk liever niet aan een frontale botsing met 80 km/uur, want dan helpt geen enkele gordel.

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 16 januari 2009 12:32 AM
  [ # 9 ]

Meest voor de hand liggend is lucht in de remleidingen. Kan bv. komen door een lekkende remaccu/HD-bol/veerbol.
Door lv en rv te ontluchten (5 minuten werk) weet je of lucht de oorzaak is.
Het iets eerder aangrijpen van de achterremmen kan komen door een een ietwat foutieve afstelling van “het wagentje” op je remcommando.
(remcommando demonteren en op een testbank afstellen).  Hier zou ik het vooralsnog niet in zoeken.
Het “klonk” geluid is van het bewegen van de achter-remsegmenten. Bij een break hoor je die vaak , als het goed is.
Remcilinders voor zouden ook vast kunnen zitten, dat merk je dan bv. na een stop door het moeizame optrekken.

Profiel  
 
Fem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 03-12-2005

Gepost: 16 januari 2009 11:12 AM
  [ # 10 ]

@Andries: ziet er solide en ook erg mooi uit, zoals je dat gedaan hebt! Ik zal de foto’s printen en meenemen naar Luc volgende week.

@ Pierre: dank voor de info. Ik zal e.e.a. laten nakijken en meld me hier dan wel weer om verslag te doen.

Allen bedankt voor het reageren!

Groeten,
Fem

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 januari 2009 01:07 PM
  [ # 11 ]

Fem had toch remproblemen met de ID20F Break? Die heeft toch geen remwagentje, waarvan een afstelling foutief zou kunnen zijn?

De meeste kans is een slechte rechterremklauw, zoals gezegd, door toedoen van lekkende koelvloeistof. Anders lucht in het systeem. Daarnaast kan ook vervuiling van het voorste circuit een rol spelen.

Ik denk: LHM verversen en rijkelijk remsysteem doorspoelen, kijken of alle remzuigers goed gangbaar zijn en netjes ontluchten. Blijft nou 1 of meerdere van de remzuigers hangen, dan de klauwen demonteren en goed laten reinigen/reviseren en nieuwe o-ring en viltring monteren.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2009 01:13 PM
  [ # 12 ]

Jawel. alle breaks hebben een paddestoel

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 03-12-2005

Gepost: 16 januari 2009 02:01 PM
  [ # 13 ]

Wat er volgens Newton gebeurt als je geen veiligheidsgordel draagt:

http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/phys/mmedia/newtlaws/cci.html

Noteer dat de chauffeur netjes OVER het muurtje valt en niet met z’n kop er bovenop en dat de auto volkomen kreukelloos deze aanrijding overleeft! (Is dat een BMW?)

Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 januari 2009 02:08 PM
  [ # 14 ]

Ferrari Testarossa cabrio, denk ik….

Citroen!

Profiel  
 
Fem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 03-12-2005

Gepost: 16 januari 2009 02:29 PM
  [ # 15 ]

Hee Dago!  Smile  Nog de beste wensen voor 2009 en kom eens langs als je wilt!

Gr
Fem

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook