hoi luitjes,
even heel in ‘t kort, behalve dat ik er nu ook achter ben gekomen dat er een nieuw blok in m’n SM zit, wat zeggen de letters en cijfers jullie nog meer ; D114.03 en R303788.
alvast bedankt voor de opheldering, Georges
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
114.03,dat zouden cilinderkoppen van een injectie zijn.
En R303.708,das het motornummer me een “R” voor,van REVISION,dus Uwe motor is ooit door citroen gemodificeerd,na schade.
bestaat er een lijst (online) van die motornummers? Kan je zelf chassis en motornummer matchen?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
awel, dat klopt dus, ‘t is een injectie en de eerste eigenaar van wie ik de auto heb gekocht in 1985 heeft een revisie door motorschade in garantie door Citroën laten doen 3 jaar na aankoop, dus in 1976 heeft ‘t Ijzerplein de auto gereviseerd. thanks Blooper.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
walther259 schreef:bestaat er een lijst (online) van die motornummers? Kan je zelf chassis en motornummer matchen?
We hebben het hier over Citroën hé Dus, wat denk je zelf
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kwam deze (door jullie al genoemde versie) ook nog tegen op het web met foto:
Als Verbesserung verbaut man heute Ketten vom renomierten Hersteller Iwis, und ersetzt den ohnehin etwas überforderten Kettenspanner durch ein besseres Exemplar. Verwendbar ist z.B. der Spanner aus der DS. Dieser Spanner ist öldruckbasiert, also muß eine Zusatzbohrung durch den Block erfolgen, um Öl zuzufördern. Da ein Spanner eine Sackgasse aus Sicht des Ölsystems ist, kommt es nicht zu Druckverlust.
Wichtig ist auch, das Gegenüber des Spanners zu tauschen- das Führungsblech der Kette. Im Original ist es etwas spillerig, auch hier erfolgt Ersatz durch das passende Teil aus dem DS 23-Motor. Wenn im Originalzustand bei gelängter Kette diese zu schwingen begann, riss sie oft links unten kleine Brocken aus dem Führungsblech, die dann auch in die Ölwanne kamen.
Die neue Ibis-Kette hält wesentlich länger als das Original. Durch den gleichzeitig höheren Anpressdruck durch den DS-Öldruckspanner wird sie auch besser geführt. Ich hätte einen Kardanantrieb gebaut…. war aber wohl zu teuer damals.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IWIS. kut.
Geen curved limiter….
Is half werk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Van wie dacht je dat dit blok is mss??
Ik dacht van Carsten Bussman
Deze optie kende ik noch niet; ziet er wel robuust uit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bogaard77 schreef:GerJaap,
Mag ik je bij deze omdopen tot g.j. SPANNER?
Zet er nou een Sachs met banaan op!! Klaar! Mijn I.E. heeft een merak spanner die nog meer druk levert… Zie La SM de Bogarde topic voor foto,s.
In mijn auto blijft de ketting ook heel!!
Niet boos worden Joris….....
Zie het maar als beroepsdeformatie, als processengineer ben ik getrained om zaken niet op de blauwe ogen te vertrouwen maar op feiten. Daarnaast moet je functie ook apart beschouwen van uitvoering
Feiten van inbouw bij mij dus reeds:
- gebogen/verstevigde vaste geleider
- banaan
- oliegaatje die op ketting sproeit tbv smering
blijft over
uitvoering om bepaalde kracht op de banaan te zetten, zonder basisblok weer te demonteren om NOG een gat te laten boren om DS spanner te voeden…
Ik ben er bijna uit
Al het goede duurt (heel) lang…..
waterman771 schreef:gjspan schreef:ik had alleen maar van je begrepen dat de banaan wel kon in oud blok maar dat dus de kop van de spanner er dan af moest… dat lijkt mij een goede optie om wel een banaan in te bouwen
Dat klopt inderdaad. Als je de kop van de spanner zo kunt verbouwen dat ie de banaan goed kan aandrukken dan ben je er.
Overigens zou ik er toch écht voor kiezen om de spanner van oliedruk te voorzien. Dat kan je ook doen zonder demontage van het hele blok:
Zo zie je maar…. alles kan anders, ben langzaamaan benieuwd of er uberhaupt wel 2 dezelfde systemen rondrijden
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Deze optie kende ik noch niet; ziet er wel robuust uit.
Maar nog steeds een zwakke, rechte, geleider. Daarbij komen er grote spankrachten op de ketting te staan waardoor deze oplossing alleen met de reynolds synergie II ketting aan te bevelen is. Overigens wil de spanhevel wel eens verbuigen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is merak. Zit in mijn motor. Gaat prima.
Er is door van Kouteren een mod op gemaakt in de vorm van een olie spuit tuitje die de druk vermindert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Dit is merak. Zit in mijn motor. Gaat prima.
Er is door van Kouteren een mod op gemaakt in de vorm van een olie spuit tuitje die de druk vermindert.
Waarom dan geen gebogen/verstevigde vaste geleider erin :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.