1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
rook vanonder de motorkap!
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 19 januari 2009 11:38 AM

Beste forummers,

Gisteren vreesde ik voor het einde van mijn DS toen ik na wat lang en onsuccesvol starten rook onder de motorkap vandaan zag komen. De geur van smeltend plastic voorspelde ook niet veel goeds. Toen ik vervolgens voorbereid op huizenhoge vlammen de motorkap opentrok bleek de isolatie van het massakabeltje dat van de min van de accu naar het chassis loopt te zijn gesmolten. Ook de isolatie van de dikke(ere) min kabel die de accu met het hijsoog aan de waterpomp verbind was warm en hard.

In een topic over het vervangen van de startmotor voor een kleine valeo van een forumgenoot meldde ik al eens dat die snelle Valeo bij nogal eens moeite heeft de motor rond te krijgen.

Is dit nu puur een slechte massaverbinding of is er meer aan de hand. De waterpomp lijkt mij sowieso niet zo’n beste plek voor een massa aansluiting, heeft iemand betere suggesties?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 januari 2009 11:58 AM
  [ # 1 ]

Dit is inderdaad je massa kabel. Zet er een nieuwe op! De waterpomp is een prima plek!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 januari 2009 12:37 PM
  [ # 2 ]

En een goede dikke kabel nemen (dikker dan dat orginele flutkabeltje)!

Citroen!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 19 januari 2009 03:39 PM
  [ # 3 ]

Ik heb voor de + en -kabel 35mm2 rubberen (soepele) laskabels genomen, met opgeknepen kabelschoenen met gat M8. Deze worden niet hard (de isolatie dus) en bewegen daardoor soepel met de motor bewegingen mee. 35mm2 past ook beter in de accuklem.
Op deze soepele kabels, vanwege de vele en hele dunne koperdraadjes, kan je beter niet een kabelschoen solderen omdat daarmee de tin de kabel in gezogen wordt waardoor ie toch weer hard wordt.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11784
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 januari 2009 03:46 PM
  [ # 4 ]

Er zijn ook van die brede gevlochten massastrips te koop. Werkt ook.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 januari 2009 04:22 PM
  [ # 5 ]

Ik soldeer ze altijd wel. Het is IMHO beter dat ie ietsje hard wordt dan dat ie los gaat zitten in de kabelschoen..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 19 januari 2009 05:20 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de tips, ik voel inderdaad ook meer voor solderen. Iemand bekend met de weervoorspellingen. Dit wordt vanavond weer ouderwets stoeprandsleutelen. 

Om het contactslot te ontlasten wil ik ook gelijk een relais plaatsen tussen die eerder genoemde rode draad. Waar kan ik zo’n ding het beste halen?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 januari 2009 05:36 PM
  [ # 7 ]

1. Buienradar.nl?
2. Elke electronica- of automaterialenzaak?

Citroen!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 21 januari 2009 03:54 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Ik soldeer ze altijd wel. Het is IMHO beter dat ie ietsje hard wordt dan dat ie los gaat zitten in de kabelschoen..

Klopt natuurlijk, maar ik heb deze kabelschoen op een bouwproject door de E-installateur laten persen met speciaal gereedschap. Het blijkt dat daarbij de dunne koperadertjes tot een massief koperen geleider worden ‘gelast’. Bij onderzoek door achteraf zo’n kabelschoen-verbinding in plakjes te zagen, blijkt op de knijp-plek het koper ‘samengesmolten’ te zijn geworden. Door het knijpen gaat het koper namelijk ‘even’ door de vloeigrens, heet dat.

Overigens is het solderen van een draadje voordat je er een Ampje (auto-kabelschoentje) op gaat knijpen niet goed omdat je hiermee het soldeertin gaat klemmen en niet (indirect) het koper. Deze verbinding heeft ten eerste een grotere overgangsweerstand, maar ook door bewegingen/trillingen van de draad gaat de ader uiteindelijk los in de Amp zitten omdat het tin te zacht is en daardoor makkelijk vervormt in de Amp.

Na knijpen solderen heeft dus ook geen zin, door de verhitting gaat de klemming los en hangt de stevigheid van de verbinding alsnog voornamelijk af van het zachte tin. Gaat dus ook weer langzaam los.

Draden vlak bij het Ampje vastbinden/bundelen maakt de kans op problemen ook kleiner.
(einde lezing)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 januari 2009 08:03 PM
  [ # 9 ]

Ik had een keer een MGB (sorry, vlaag van verstandsverbijstering!) waarbij de garage een breuk in de + kabel van de dynamo gesoldeerd had.
Op een gegeven moment was de laadstroom blijkbaar zo groot (of de soldeerverbinding zo slecht!) dat het soldeer smolt, de draad op de startmotor viel en er enige tijd later allerlei ongewenste rookontwikkelingen op gang kwamen. Ik heb het brandje met mijn t-shirt weten te blussen, werd toen ik daarna naar huis liep bijna opgepakt voor landloperij en ben dus niet zo happy met soldeerverbindingen waar die niet thuishoren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2009 11:24 AM
  [ # 10 ]

Ja hallo! zo ken ik er ook nog een paar. Jouw soldeerverbinding is brak, je laadstroom door het dus veel te dunne draadje laat de soldeer smelten(80graden minimaal) en dan kunnen opeens alle soldeerverbindingen niet meer?

Mijn gesoldeerde terminal zit er al 100.000km op. zit heel erg vast.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 januari 2009 03:00 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Ja hallo! zo ken ik er ook nog een paar. Jouw soldeerverbinding is brak, je laadstroom door het dus veel te dunne draadje laat de soldeer smelten(80graden minimaal) en dan kunnen opeens alle soldeerverbindingen niet meer?

Mijn gesoldeerde terminal zit er al 100.000km op. zit heel erg vast.

Waar ze niet thuishoren!
Ik denk dat er niets op tegen is om een terminal goed dicht te knijpen en er daarna soldeer in te laten vloeien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 22 januari 2009 10:57 PM
  [ # 12 ]
jantje1948 schreef:
bogaard77 schreef:

Ja hallo! zo ken ik er ook nog een paar. Jouw soldeerverbinding is brak, je laadstroom door het dus veel te dunne draadje laat de soldeer smelten(80graden minimaal) en dan kunnen opeens alle soldeerverbindingen niet meer?

Mijn gesoldeerde terminal zit er al 100.000km op. zit heel erg vast.

Waar ze niet thuishoren!
Ik denk dat er niets op tegen is om een terminal goed dicht te knijpen en er daarna soldeer in te laten vloeien.

Je hebt gelijk dat het op sommige plaatsen waarschijnlijk niet zo veel kwaad kan, en het kan ook wel eens 100.000 km goed gaan.
Toch is er vast wel een reden dat het af-fabriek nooit gedaan wordt… ook niet in bijv. de installatietechniek en vermogens-electro.
Een correct gekrompen kabelschoen is gasdicht, zit dus muurvast en zal nooit corroderen, de kabel blijft maximaal flexibel en de verbinding maximaal ongevoelig voor verharding van de tin en is daardoor trillingsbestendig. Het verhaal van CamemBert is helemaal juist en volgens de regels. Dat gezegd hebbende: ik heb ook wel een paar soldeerpuntjes onder de kap.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 26 januari 2009 12:29 PM
  [ # 13 ]

beste forummers,

Ik heb jullie raad opgevolgd en een nieuwe, dikke minkabel gemonteerd tussen minpool en waterpomp. Het verkoolde draadje tussen chassis en minpool heb ik ook vervangen. Helaas was dit niet de oplossing. De startmotor ging nog steeds tergend langzaam rond en daarom wilde de motor dus niet starten. en het dunne draadje tussen chassis en min smolt opnieuw.

Op advies van de wegenwacht heb ik in plaats van dat dunne kabeltje een dikke kabel tussen chassis en waterpomp gezet. Op de een of andere manier geeft het motorblok dus niet genoeg massa voor de startmotor en moet er dus toch een extra verbinding met het chassis zijn. vreemd. de startmotor draait nu in ieder geval sneller dan ooit.

Iemand enig idee waarom geen enkele DS zo’n extra kabel tussen motor en chassis nodig heeft, maar de mijne wel?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 januari 2009 01:35 PM
  [ # 14 ]

Normaal gesproken krijgt het motorblok zijn massa via de motorsteunen. Bij jouw DS zit daar blijkbaar een heel grote overgangsweerstand. Het advies van de ANWB om chassis aan motorblok te verbinden door een extra minkabel is dan logisch.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2009 02:03 PM
  [ # 15 ]

Huh? Echt niet. motorsteunen zijn dikke rubber blokken. Motorblok krijgt zn massa via de min kabel. Chassis krijgt zn massa via het dunne kabeltje. Er zal toch iets met de nieuwe minkabel zijn.
Verder zitten er allerlei metalen leidingen aan het blok via welke de stroom naar het chassis kan. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook