Ik denk aan een tafel met vier poten, als die scheef staat zul je toch echt twee poten moeten corrigeren.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De gewichtsverdeling speelt een belangrijke rol in het vergelijk van een DS met een tafel.
Ik heb nog nooit een tafel met 4 verende poten gezien
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In aanvulling: door het twee keer zo hoge gewicht van de DS op de voorwielen bepaalt juist de vooras of ook de achterkant scheeft komt te staan. Daarom kan een DS ook op 3 wielen balans houden (en rijden).
Aha, dat is de crux. De vooras dicteert de balans vanwege de veel grotere massa tov de achteras. Dat een DS een stelpunt voor horizontaal heeft is me nu duidelijk, dank.
Los van de massaverdeling, waar zou een verschil in horizontaalstand tussen voor- en achteras vandaan kunnen komen? In allerhoogste en -laagste stand staat de auto perfect horizontaal, geen kromme delen dus. In rijhoogte wel een verschil blijft voor mij nog ff lastig want dat zou duiden op torsie van de auto in de voor-achterwaartse richting. Zou het iets met de stabistang achter te maken kunnen hebben? Ga vandaag sowieso een tweede meting doen.
Losse vraag:
Heb je de drukken van de bollen gecontroleerd?
Is het een mogelijkheid dat de een van de veercilinders voor niet meer helemaal zuiver is?
Ik mis deze vragen bij de oplossingen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Inderdaad door torderen van het chassis. Een DS is niet erg stijf door de lichte bovenbouw.
capt kok schreef:Losse vraag:
Heb je de drukken van de bollen gecontroleerd?
Is het een mogelijkheid dat de een van de veercilinders voor niet meer helemaal zuiver is?Ik mis deze vragen bij de oplossingen.
Als je een lekkende cilinder bedoelt zou ik verwachten dat er met grotere regelmaat wordt geregeld (deadbeat aan/uit regeling toch?) maar dat de hoogte in gemiddelde zin wel correct blijft. Of is dit te simpel gedacht?





























Totaal aantal Berichten: 10412
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee hoor, dat klopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik had 9 cm verschil in rijstand tussen rechts en links aan de voorzijde.
Probleem was een combinatie van te strak opgespannen veercilinders tussen de twee boutjes aan de voorkant en een stukje teflon ring in de veercilinder aan de achterkant die ervoor zorgde dat de zuiger achter halverwege klem liep.
Martin













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dit oude draadje eens opgezocht, want ik heb een verschil van 1cm tussen links ( bestuurders kant ) en rechts.
Als ik aan de linkerkant aan de stelmof draai zou ik het verschil op moeten kunnen heffen.
Maar hoe ik ook draai het verschil blijft 1cm zowel voor als achter.
Weet iemand hoe je dat links rechts verschil op kan heffen?





























Totaal aantal Berichten: 10412
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit je wel aan de goede kant te draaien? Een kant, ik weet niet meer welke, heeft verschillende schroefdraden in de mof zodat draaien daar geen nut heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ja Jan dat klopt,de bijrijderskant heeft een vaste instelling en de bestuurderskant bij de hoogteregelaar zou het verschil moeten maken.
Maar hoe ik ook draai hij gaat wel naar boven en beneden maar aan beide kanten












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan is het andersom….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niet om het of ander maar ben je nou niet een beetje aan het mierenneuken? 1cm verschil…......