Voor de bx had ik een 4 cil. Visa. En wou graag een watertemp. meter er in hebben. Dat werd toen niets. Nu heb ik dat weer opgepakt en aangezien in mijn bxje dezelfde motor ligt ben ik op pad gegaan.
De schakelaar in het blok schakelt het lichtje bij 110 graden celsius. Volgens hbase.nl zijn de maten M14 x 1,25 M18 x 1,5 of M22 x 1,5. Ik zelf heb een M18 x 1,5. Ik kwam hier achter omdat het op de schakelaar stond.
Ik heb een Y-stuk gekocht voor een kraan en dat lijkt te passen. Op dit moment heb ik het nog niet uitgeprobeerd. Het verloopje van de watertemp-meter (die moet je aanschaffen) past. Ik heb voor een Y-stuk gekozen omdat ik ook de originele zender er in wil hebben.
Een foto:
Een vraag die mij resteert is of het chroom verloopje ook reageert met aluminium (materiaal blok) en de originele zender.
Binnen kort wil ik het inbouwen, maar ik hoop jullie ook aan te sporen dit eens te proberen! De Talbot Samba en Peugeot hadden wel zulke watertemp sensoren + klokje, dus waarom een bx / visa niet???
Ik denk dat het ladingsverschil te verwaarlozen is, het is namelijk verchroomde messing (net zoals de sensor).
Er gaat ook nog teflon rond? Loskrijgen ga je dat altijd kunnen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ja er gaat ook teflon tape omheen, maar zal dat niet gevaarlijk zijn bij het demonteren zodat een deeltje in het blok kan vallne?
Bij Teflon vallen er geen brokjes af, dat is meestal een draadje en het lijkt me straf dat het compleet in je blok gaat vallen.
Verder denk ik dat het ook niet echt kwaad kan moest er per toeval toch wat in het blok vallen.
Het is in elk geval een knappe oplossing.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Sja, ik zit al een lange tijd op zoiets te broeden. Ik wilde eerst, want een verloopje in die maat was nergens te krijgen, een lassok tussen 2 koelslangen plaatsen. Zelfs een metaalbedrijf had zulke verloopjes niet terwijl het gewoon normaal draad is! Raar!
Ziet er mooi uit dat chroom,maar het lijkt erop dat de sensor nu niet ‘in’ de kop steekt maar er iets boven “zweeft”, en meet dan misschien niet de goede waarden..
Zelf heb ik in onze C15e (tu3) ook zo’n VDO meter ingebouwd, en heb er eigenlijk mijn motorke mee gered, afgelopen zomer was het (frankrijk) bloedheet, en kwam in een kleine file terecht,( met 4personen 1 hond 1volle aanhanger, 1volgepakte imperiaal,) en de ventilator sloeg op dat moment niet aan,(vuil contact) en de temp ging nét over de 100 graden heen.stoppen maar, en auto gered dus!! ik vind zo’n instrument een MUST !!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Vergelijken met hoe warm het daar echt is kan het wellicht in waarde verschillen. Ik zou niet weten of dat te verwaarlozen valt.
Een inderdaad een meter is belangrijk, zeker met warm weer en vakantietripjes naar Frankrijk! Kan een koppakking schelen!
Precies….en mijn VDO “voeler"zit vet in de cyl-kop diep(2cm) int koelwater, vlak achter de thermostaat.( ook geen onbelangrijke)..........!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Zat daar eerst een thermoschakelaar voor het lampje op het dashboard?
Nee op die plek zat een “loze"meter of voeler,die deed niets er zat niks op aangesloten,en op die plek zit nu de temp-meter. ik denk dat het lampje aangesloten zit op een ander voelertje ,ergens int midden van het blok (ik weet het niet zeker)m’n lampje ging toen het spul té heet werd wél aan!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Het feestje ging niet door want het paste niet. Het draad op de schakelaar is anders namelijke dikker en scheef.
Moest ik iets anders verzinnen. Een knelkoppeling erin gezet en de slangen er maar op duwen. : het resultaat:
Maar nu geeft het klokje niet de juiste waarden aan. De klok heeft + en - nodig en een S (signaal van de sensor). Maar de auto wordt niet warmer dan 50 graden celsius volgens de klok. Defect thermostaat? Lijkt me niet want de kachel wordt binnen no time goed warm.
Wie weet iets?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Is het zo`n equus metertje?
Ik heb hetzelfde in de diesel, die wordt volgens de klok ook niet warm, ook zo`n 60 graden (denkt dat ding dus)
Eigenlijk heb ik er wel vrede mee, het gaat er meer om dat het een stabiele meting is, zogauw de meter aangeeft warmer dan 60 te zijn dan is het tijd voor actie.
Al had het ding geen cijfertjes gehad was het ook goed geweest .
Ik heb wel een originele bx-diesel sensor gemonteerd.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik weet wat het probleem is. De sensor die in de koppeling zit (als op de foto) moet een massa verbinding hebben met het blok. En dat heeft ie dus niet, zoals je kunt zien op de foto. Nu kun je gaan knoeien met kabeltjes maar ik ben een andere weg ingeslaan.
Ik had nog een koelwatertemp-meter. Een op het principe van uitzettende vloeistof. Die heeft geen stroom nodig. Die zit in ik het zelf de T stukje. De zender die er nu in zit gaat er uit. De stift van het metertje die er nu in komt is 5 cm lang. Dus ik heb een verloopje van 1/2 duims binnen en 1/2 duims buitendraad gehaald. Nu moet ik de zaak nog monteren. Zien wat mij nou tegen werkt…. Maar ik moet en zal er een meter in krijgen!!!!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Misschien een dooddoener, maar zit er niet gewoon een afgedopt gat voor een sensor in je thermostaathuis?
Nope, is nog een oud type blok dat er in zit!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is dit:
een oplossing? Schroef je tussen blok en oliefilter, en hierin kan je een sensor voor oliedruk en een sensor voor olietemperatuur kwijt (is geen watertemperatuur, maar toch…).
Citroen!