Als je de motor/auto extra warm wilt stoken, moet de rits van de koeltunnel dan open of juist dicht staan?
- Een open rits zorgt voor extra opening en dus extra koeling, zou je denken, dus voor een minder warme motor/verwarming.
- Maar in theorie zuigt bij een open rits de ventilator warmere lucht aan vanonder de motorkap door de radiator?
Kortom, wat is het beste? Graag jullie theorie.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: Rits koeltunnel open of dicht?
Marcel Gosselink schreef:Als je de motor/auto extra warm wilt stoken, moet de rits van de koeltunnel dan open of juist dicht staan?
- Een open rits zorgt voor extra opening en dus extra koeling, zou je denken, dus voor een minder warme motor/verwarming.
- Maar in theorie zuigt bij een open rits de ventilator warmere lucht aan vanonder de motorkap door de radiator?
Kortom, wat is het beste? Graag jullie theorie.
Groet Marcel
Een open rits zorgt volgens mij juist voor minder koeling, daar een deel van de ‘koellucht’ opeens niet meer van buiten komt, maar vanonder de warme motorkap. De koellucht zal dus warmer zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De rits is alleen bedoeld al serviceluik, wanneer je haar opent wordt er ook koude lucht over het blok geblazen..
Ambulances hadden vaak een soort van jalouziën voor de radiateur die vanuit de cabine worden gesloten om de motor versneld op temperatuur te krijgen.
Ik mag aannemen dat je iets zoekt om je verwarming beter te laten presteren?
Spoel de unit maar eens goed uit…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die klep bij de ambulances (en sommige andere DSsen): gaat die ‘s winters nou deels dicht of moet die ook bij vrieskou volledig open? Weet een van de doorrijders dat? Ik zit nl. te twijfelen of ik een stukje karton voor m’n radiateur ga zetten, net als vroeger bij m’n Simca 1301 (wie kent ‘m nog?). Mijn auto verbruikt ‘s winters duidelijk meer dan ‘s zomers. Ik heb het idee dat dit komt omdat ie niet warm wordt (geen temperatuurmeter, dus eigenlijk geen idee).
Zonder temp. meter niet gaan klooien met karton oid voor je radiateur. Je hebt geen enkel zicht op wat je temperatuur doet.
De ambulances die voorzien zijn van een klep om de koellucht af te sluiten zijn ook altijd voorzien van een temp. meter om te voorkomen dat de klep te lang dicht blijft met alle gevolgen van dien.
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Die rits houden we gewoon allemaal DICHT hier in Nederland
Die rits is er voor als er veel sneeuw ligt, dan komt er via de luchtgaten onder de kentekenplaat geen koellucht meer binnen om de radiateur te koelen en dan doe je dus die rits pas open.
Mijn DS heeft een temperatuurmeter, en tot een graad of tien heb ik mijn radiator voor
een derde afgeschermd met een stuk karton.
Ik haal dan op de meter nog niet de temperatuur zoals in de zomer met een buiten
temperatuur van 30 graden of meer.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
de klep op (o.m. mijn) ambulance is bedoeld om de zaak snel heet te stoken als er een patiënt achterin ligt. De modellen waren oorspronkelijk bedoelt voor lokaal transport en stonden veelal stil bij een of andere garagehouder of vrijwilliger. Voordat een ds break normaal een beetje warm is bleek niet zo lekker voor de patient. De Currus heeft volgens mij ook extra verwarming achterin.
Bij mij zit onderop het dashbord een trekstangetje waarmee je de klep in de koeltunnel open of dicht kunt zetten, er zit zelfs een waarschuwingslampje naast! En een temperatuurmeter dus.
Om zelf te maken lijkt mij niet zo moelijk voor de handige dhz-ters die DS eigenaren sowieso moeten zijn. Het mechaniek is simpel, plaatje aluminium dat past in de tunnel, in de lengte op een stangetje, haaks hefboompje, en met dezelfde soort verbinding als je komplampdemping of een fietshandremkabel naar het dashboard.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
break23m schreef:Die klep bij de ambulances (en sommige andere DSsen): gaat die ‘s winters nou deels dicht of moet die ook bij vrieskou volledig open? Weet een van de doorrijders dat? Ik zit nl. te twijfelen of ik een stukje karton voor m’n radiateur ga zetten, net als vroeger bij m’n Simca 1301 (wie kent ‘m nog?). Mijn auto verbruikt ‘s winters duidelijk meer dan ‘s zomers. Ik heb het idee dat dit komt omdat ie niet warm wordt (geen temperatuurmeter, dus eigenlijk geen idee).
In een van mijn DS23’s zit zo’n klep in de koeltunnel, compleet met WC-kettinkje in het interieur om de klep meer of minder te sluiten.
Bij vrieskou trek ik de klep helemaal dicht, zodat er geen koude lucht bij de radiateur en in de motorruimte kan komen. Op de temperatuurmeter zie ik de koelvloeistoftemperatuur dan snel oplopen. Als het wijzertje van de temperatuurmeter boven het midden komt, laat ik de klep een beetje openen. Hoeveel? Zoveel dat de naald van de meter mooi in het midden blijft. En ja, een temperatuurmeter is een must!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
break23m schreef:Die klep bij de ambulances (en sommige andere DSsen): gaat die ‘s winters nou deels dicht of moet die ook bij vrieskou volledig open? Weet een van de doorrijders dat? Ik zit nl. te twijfelen of ik een stukje karton voor m’n radiateur ga zetten, net als vroeger bij m’n Simca 1301 (wie kent ‘m nog?). Mijn auto verbruikt ‘s winters duidelijk meer dan ‘s zomers. Ik heb het idee dat dit komt omdat ie niet warm wordt (geen temperatuurmeter, dus eigenlijk geen idee).
Je thermostaat zorgt ervoor dat je blok warm wordt. je kan je afvragen of die temp hoog genoeg is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In vroeger dagen werd ‘s zomers een andere thermostaat gemonteerd als ‘s winters, idd controleren dus. Als de thermostaat open blijft hangen heb je vooral ‘s winters hoog verbruik (en geen kachelopbrengst).
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Jammer dat de DS niet zo’n zelfdenkende ventilator heeft, zoals ik me herrinner van de BMW’s E 28 die mijn vader vroeger reed. Die draaien pas mee met de poelie als de temperatuur van de radiateur flink hoog is. Het scheelt nog in brandstofverbruik ook. De Fiat 1500 van 1967 die nog ergens in de schuur van onze ouderlijke boerderij wacht op betere dagen, heeft zelfs een electromagnetische ventilator. Toen al…
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
DriverD schreef:Als het wijzertje van de temperatuurmeter boven het midden komt, laat ik de klep een beetje openen. Hoeveel? Zoveel dat de naald van de meter mooi in het midden blijft. En ja, een temperatuurmeter is een must!
Zou je dat eens uit willen leggen? Daar is de thermostaat toch voor?
Als de koelvloeistof te koud wordt, gaat de thermostaat toch gewoon (verder) dicht?
En op het deel met de kachelradiateur zit geen thermostaat. Dus alle warmte zou daar afgegeven moeten worden als de thermostaat dicht is…
(Kachelkraan dicht is de snelste manier om het blok op temp. te krijgen.)
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
thermstaat gaat open bij 78 graden. Dan beweegt de meter NET! in het midden zal ie wel iets van 85 / 90 graden aanwijzen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
GeraldDSuper schreef:Jammer dat de DS niet zo’n zelfdenkende ventilator heeft, zoals ik me herrinner van de BMW’s E 28 die mijn vader vroeger reed. Die draaien pas mee met de poelie als de temperatuur van de radiateur flink hoog is. Het scheelt nog in brandstofverbruik ook. De Fiat 1500 van 1967 die nog ergens in de schuur van onze ouderlijke boerderij wacht op betere dagen, heeft zelfs een electromagnetische ventilator. Toen al…
Als je het losse waskoppelingetje ertussen bouwt is dat wel zelf te realiseren. Mits de inbouwruimte dit toelaat….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GeraldDSuper schreef:Jammer dat de DS niet zo’n zelfdenkende ventilator heeft, zoals ik me herrinner van de BMW’s E 28 die mijn vader vroeger reed. Die draaien pas mee met de poelie als de temperatuur van de radiateur flink hoog is. Het scheelt nog in brandstofverbruik ook. De Fiat 1500 van 1967 die nog ergens in de schuur van onze ouderlijke boerderij wacht op betere dagen, heeft zelfs een electromagnetische ventilator. Toen al…
Mooi systeem in de E28, alleen jammer dat het nog wel eens kapot gaat en dan draait de fan niet meer mee, ook niet als het nodig is.
De Renault 16 had vanaf 1965 al een zelfdenkende electrische fan, beetje ongewaardeerde auto in mijn ogen.
Citroen!