Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
langevelsloo schreef:DriverD schreef:Als het wijzertje van de temperatuurmeter boven het midden komt, laat ik de klep een beetje openen. Hoeveel? Zoveel dat de naald van de meter mooi in het midden blijft. En ja, een temperatuurmeter is een must!
Zou je dat eens uit willen leggen? Daar is de thermostaat toch voor?
Als de koelvloeistof te koud wordt, gaat de thermostaat toch gewoon (verder) dicht?
En op het deel met de kachelradiateur zit geen thermostaat. Dus alle warmte zou daar afgegeven moeten worden als de thermostaat dicht is…
(Kachelkraan dicht is de snelste manier om het blok op temp. te krijgen.)
Zoals Bogaard al schrijft: Als de thermostaat open gaat is de koelvloeistof vaak nog niet echt heet. Je kan dan elke zomer en winter een andere thermostaat erin zetten, maar die klep is een goed alternatief. Bovendien krijg je er weer het aloude machinistengevoel bij….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:GeraldDSuper schreef:
De Renault 16 had vanaf 1965 al een zelfdenkende electrische fan, beetje ongewaardeerde auto in mijn ogen.
Auto van jaar 1965! fftopic
Citroën: le premier “Créateur d’Automobiles”
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:Bovendien krijg je er weer het aloude machinistengevoel bij….
Dat gevoel heb ik altijd als ik in mijn DS rijd!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
je kan ook de vin van de waterpomp afhalen,en een electrische monteren van een I.E.en dan een termocontact in een waterslang of radiateur plaatsen
Strijkeizer schreef:je kan ook de vin van de waterpomp afhalen,en een electrische monteren van een I.E.en dan een termocontact in een waterslang of radiateur plaatsen
Een 21 IE en de beide 23 blokken hebben een electrische fan naast de altijd meedraaiende fan. De electrische biedt hulp als de koelwatertemp te hoog wordt oftewel als de altijd meedraaiende fan het niet meer alleen aan kan.
Het lijkt me daarom niet zo’n goed idee om de altijd meedraaiende fan helemaal weg te halen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm. Toch maar weer door zoeken naar een temperatuurmeter. De tip om zo’n klep na te maken is wellicht zo gek nog niet. En ik ga misschien toch maar een klein stukje van m’n radiateur afdekken. Gezien de drie rijen en de electrische fan in mijn auto zou ‘t risico van warmlopen toch beperkt zijn, lijkt me.
(Mijn Simca had ook zo’n electromagnetische koppeling voor de fan. Mooi systeem bij koud weer. En wat er ook kapot ging (zo’n beetje alles wat je nodig hebt om te rijden), die fan bleef ‘t doen).
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Erict schreef:Een 21 IE en de beide 23 blokken hebben een electrische fan naast de altijd meedraaiende fan.
Volgens mij heeft alleen een 23 een elektrische fan. Mijn 21IE heeft er in ieder geval geen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
DriverD schreef:
Zoals Bogaard al schrijft: Als de thermostaat open gaat is de koelvloeistof vaak nog niet echt heet. Je kan dan elke zomer en winter een andere thermostaat erin zetten, maar die klep is een goed alternatief. Bovendien krijg je er weer het aloude machinistengevoel bij….
Is het steken van een thermostaat die bij een hoger temp opengaat, ook een oplossing ? dan is het water toch heter—> kachel heter—> beter verwarming ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zoals ik al schreef: Dat kan helpen, maar dan zou ik ‘s zomers toch weer een “koudere” thermostaat steken (monteren).
Citroen!
DriverD schreef:Zoals ik al schreef: Dat kan helpen, maar dan zou ik ‘s zomers toch weer een “koudere” thermostaat steken (monteren).
zou da iets geven denk je in de zomer ? open is toch open ?
of ie nu open gaat op 78 of 80, maakt toch nie uit in de zomer?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Dat lijkt mij ook mr. smith..
Ik denk dat de meningen over de rits wel aardig verdeeld zijn..
Heb wel eens gehoord: winterstand is open en zomerstand is dicht vanwege het op temperatuur komen van de motor
Ook inderdaad dat het voor als er veel sneeuw ligt en service-gat.
Het is gewoon een handige gadget als de rits heel is
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Er is hierover volgens mij al behoorlijk wat geschreven.
Er zijn verschillende radiatoren toegepast voor verschillende motor-zwaartes. De lichtere motoren hadden de kleine 2 of 3-rijen radiateur met verdeelbak boven en onder. Zwaardere motoren hebben een andere radiateur met een groter frontaal oppervlak, verdeelbakken links en rechts vertikaal (tevens een andere lucht-sluis of lucht-zak). Alle motoren hebben een “mechanische’’ fan. De allerzwaarste motoren hadden een elektrische fan tussen radiateur en mechanische fan geplaatst (deze afstand is 9,5 cm bij een kleine 3-rijen radiateur. Zie elders op dit forum hoe je een electrische fan van een Subaru Legacy kunt ombouwen voor dit effect).
Elk koelsysteem in combinatie met een bepaalde motor is berekend op een bepaalde maximale omgevings-temperatuur dat het geheel nog blijft werken. Als het koelsysteem dichtslibt of je bouwt LPG in, dan gaat deze maximale temperatuur omlaag en zul je dus actie moeten ondernemen op een zeker moment. ops:
Ook het open hebben van de koeltunnel heeft een dergelijk effect. De flap die hangt dan de lucht-stroom te verstoren en warme lucht van onder de motorkap re-circuleert via dit gat. Aangezien er maar weinig ventilatiegaten zijn waar de warme lucht van onder de motorkap weg kan, blijft het daar lekker heet.
In onze DSuper heb ik een niet-originele temperatuursmeter gemonteerd welke ik jaarlijks ijk met kokend water. Op weg van Zwitserland naar huis 1,5 jaar terug met zo’n 35 graden buiten liep de auto warm op de snelweg. Het bleek dat de rits gescheurd was voor een groot deel en dat die flap open stond. Door dit provisorisch te verhelpen, daalde de temperatuur voor de rest van de reis.
Ik denk daarom dat je motor het warmer zal krijgen met die flap open, maar pas als de motor zelf de motor-ruimte al wat verwarmd heeft.
Echt adviseren wil ik dit ook niet tenzij je een temperatuurmeter hebt. Dit zijn van die dingen die je vast en zeker gaat vergeten te doen bij de veranderingen van de seizoenen.
P.S. Te koude of warme motor-temperatuur heeft trouwens ook effect op de houdbaarheid van je olie.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
rits open of dicht
rits open of dicht staat beschreven in het instructieboekje
de mogelijkheid is gemaakt voor rijden door hoge sneeuw
de sneeuw sluit dan het grote ovale gat van je keienvanger af waardoor
er helemaal geen lucht meer in de koeltunnel kan stromen
rits open en het probleem is opgelosd
verder is het tevens voor een kleine tussendoor reinigingsbeurt
[verwijderen van blad/pluis/stof etc]
de extra elektr. vin is bedoelt voor stationair/fille rijden omdat de standaard
vin simpelweg te weinig toeren maakt [23 standaard+ enkele 21uitvoeringen]
te warm worden op de snelweg word ook nog weleens veroorzaakt door het weglaten van het rubber tussen regengoot schutbord en de motorkap
de lucht gaat dan teveel boven de motor langs ipv naar beneden langs je blok onder de wagen uit
ben zelf eens op wsport geweest met de radiateur voor 1/3 afgeschermt
1100 km 140km/u kruis bij -15 buiten bleef keurig op temp [21iehydr]
voor zo een rolluik/gordijn voor je radiateur kun je zelf vrij eenvoudig
iets knutsellen bv mbv van een rolgordijn alla gamkarprax etc
ik zou het dan wel even van binnen uit regelbaar maken
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
wellicht semi off topic, maar wat is de meest ideale ‘bedrijfstemperatuur’ voor een benzinemotor?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
charlesdegaulle21 schreef:wat is de meest ideale ‘bedrijfstemperatuur’ voor een benzinemotor?
Temperatuur is verschillend voor de diverse delen van de motor, bovenin wordt de motor (cylinderkop) veel heter dan onderin. Verder wordt vaak vergeten dat de olie een belangrijke koelende werking heeft.
Mooist is dus niet alleen koelwaterradiateur met thermostaat, maar ook een oliekoeler.
Alle ribbeltjes van radiateur en carter schoon telt tevens mee, plus goede geleiding van koellucht.
De gebruiker (dus de bestuurder) is een grote invloedsfactor: hard rijden (dus met hoge snelheid) en filerijden geeft hoge bedrijfstemperaturen, met (te) weinig olie rijden is ook funest!
Koelwater wordt in het algemeen rond de 80-85 graden gehouden (door de thermostaat in het koelcircuit), olietemperatuur rond de 110-130 graden. Er bestaan meetstiften voor de olietemperatuur die je op de plaats van de aftapplug kunt schroeven, zijn alleen erg kwetsbaar (onder de auto) voor beschadiging.
Heb ooit een Alfa gehad met zo’n voorziening: bij 110-120 km/u bleef de olie rond de 130 graden, bij 140 km/u liep die zo maar naar 180 graden: te hard dus voor het betreffende (bejaarde en vervuilde) blok!
Nb. Na keertje te hard over verkeersdrempel was de boel kapot ops: