Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Vandaag na een winterstop van een tweetal maanden toch maar weer eens de DS tot leven gewekt. Ging allemaal perfect, startte gelijk, helemaal top. Maar al snel veranderde de euforische stemming door wat getik en geklapper uit het vooronder. Dit hadden we al eerder meegemaakt, wat toen opgelost kon worden met het ontluchten van het hydraulisch systeem. Nu maar weer ontlucht en het klapperende geluid was weg. Maar wat overbleef was het erg frequent inslaan van de pomp (om ongeveer 5 sec. ). Bij het draaien aan het stuur of intrappen van de paddestoel reageert het systeem gelijk en slaat de pomp meteen in.
Ook is het gevoel in de paddestoel niet zoals het hoort. Het intrappen gaat goed tot een bepaald moment waarop je door iets ‘hards’ moet. Als je doortrapt zakt de paddestoel gelijk een schokje door. Het gebeurt niet meer vloeiend/sponzig maar er zit een ‘schok’ in. Wat ook gebeurt tijdens het intrappen van de rem is een correctie van de staart van de auto. Bij het intrappen van de rem beweegt de staart heel minuscuul naar beneden. Voelbaar wanneer je in de auto zit en minimaal zichtbaar van buitenaf. Het was mogelijk bij het frequent intrappen van de rem de staart een aantal cm in te laten inzakken.
Auto hierna even op de brug gezet om te kijken of er enige uitwendige lekkages waren wat een bepaald drukverlies zou verklaren. Nergens lekkage te bekennen behalve de grondplaat van de achtertrommel was wat donker gekleurd rondom de connectie van de remleiding (vochtig geweest). Trommel verwijderd, maar de remcilinder lekt niet en ook onder de rubbertjes nog geen olie te ontdekken.
Wie o wie heeft dit ooit meegemaakt of heeft een idee wat het kan zijn, of waar het gezocht moet gaan worden?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
LHM vloeistof gepeild? Auto omhoog, kap open, peilglas op het vat - peil is juist tussen de merktekens…
Edit: Duh. LHM: daar zit het woord vloeistof al in he…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat je zo de achterkant iets kunt laten zakken ervaar ik al jaren. Nooit geweten dat dit zo niet hoort. Weer wat geleerd. ‘t te frequent aanslaan wordt niet beter na een stukje rijden en goed warmdraaien?
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor jullie reacties.
Het vloeistofniveau is in orde, idd ook even aangedacht. Zou kunnen dat die zo alleen lucht aan zou zuigen, maar niet het geval.
Voor mij is het de eerste keer dat ik opmerk dat de staart op deze wijze naar beneden gedrukt kan worden. Warmdraaien heeft geen invloed gehad, wel het aantal toeren, maar dat is wellicht logisch aangezien de opbrengt van de pomp dan verhoogd?
Na een stukje rijden heb ik niet kunnen testen. Aangezien hier nogal wat zout op de weg ligt, is het nog wat zonde om de weg op te gaan.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Remmen ontluchten en in het bijzonder de achterzijde. Opbrengst van de pomp (laten) controleren, voorraadbolletje vervangen en wellicht de hogedrukregelaar ook na laten kijken…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het gekke is dat mijn Ondode Dame al deze effecten nooit had
Bij de BiX merk ik wel dat de achterkant eerst omhoogkomt en bij doorremmen dan weer daalt. Uiteindelijk remt die wel ‘vlak’.
Mijn hemel, wanneer is er weer een basiscursus hydropneumatiek?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ Penny Lane,
Wellicht heb ik het in mijn tekst niet helemaal duidelijk omschreven. Tijdens het rijden is het idd zo dat de staart eerst iets omhoogkomt..maar bij doorremmen naar beneden wordt getrokken.
Nu reageert de staart met een klein schokje neerwaarts bij het remmen in stilstand.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zakken achter kan (bij stilstand) ook veroorzaakt worden door remsegmenten die bijgesteld moeten worden. Als die veel ruimte hebben moet er vrij veel LHM naar de remmen voordat ze iets doen. (of geldt dit alleen voor het normale pedaal?)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Wat eveneens niet in de tekst is omschreven maar wellicht wel van belang is te melden is het volgende.
Door het overdruk gaatje in de dop van het voorraadvat was wat olie naar buiten gekomen door teveel druk in het systeem. Je hoorde ook een borrelend geluid vanuit het vat, ofwel olie die onder redelijke druk in het vat terug werd gespuwd. Dit was van korte duur. Beetje simpel gedacht zou bijv. het gas dat los is gekomen uit een bol de olie onder druk terug terug naar het vat gestuwd kunnen hebben.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
charlesdegaulle21 schreef:Wat eveneens niet in de tekst is omschreven maar wellicht wel van belang is te melden is het volgende.
Door het overdruk gaatje in de dop van het voorraadvat was wat olie naar buiten gekomen door teveel druk in het systeem. Je hoorde ook een borrelend geluid vanuit het vat, ofwel olie die onder redelijke druk in het vat terug werd gespuwd. Dit was van korte duur. Beetje simpel gedacht zou bijv. het gas dat los is gekomen uit een bol de olie onder druk terug terug naar het vat gestuwd kunnen hebben.
Goeie gedachte schat ik in, hoewel een gasbel ook onder lage druk bij zijn exit zou borrelen. Checkje waard, denk ik!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Cursus Hydraulique is begin maart, zie La Bombe.
Alle veerbollen en HD-bol en remaccu controleren.
Langzaam lekkende membranen is een onderschat probleem, soms scheuren ze plotseling dan worden problemen duidelijker, maar heb je wel een hoop rubberdeeltjes los in je hyd.systeem.
Als de stikstofhoudende delen toch goed zijn
Opnieuw goed ontluchten.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
charlesdegaulle21 schreef:
Door het overdruk gaatje in de dop van het voorraadvat was wat olie naar buiten gekomen door teveel druk in het systeem. Je hoorde ook een borrelend geluid vanuit het vat, ofwel olie die onder redelijke druk in het vat terug werd gespuwd. Dit was van korte duur. Beetje simpel gedacht zou bijv. het gas dat los is gekomen uit een bol de olie onder druk terug terug naar het vat gestuwd kunnen hebben.
Gescheurd membraam in één van de bollen zou dit verklaren. Aangezien je pomp nu vaak aanslaat is de voorraadbol de eerste verdachte.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
(inwendig) lekkende hoofdremcilinder?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Door retourleidingen van de diverse elementen te controleren kun je met deze lektest vaak wel een hoofdverdachte ontmaskeren…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor de vele reacties.
We gaan het eerst maar eens zoeken bij de voorraadbol. Vriend van ons had een probleem met zijn DS dat redelijk overeen komt met het onze. Hoofdremcilinder hebben we ook aangedacht, mede gezien het feit dat het paddestoeltje een raar gevoel geeft bij het intrappen en het inzakken van de staart. Maar de voorraadbol vervangen lijkt ons simpelweg eenvoudiger om mee te beginnen dan gelijk de diepte in te duiken richting de remcilinder.
Daarnaast is het inderdaad aannemelijk dat ergens het gas uit een bol is verdwenen door het kortstondige borrelen van het systeem (in eerdere post beschreven)
Nog een opvallendheidje, In rijstand veelvuldig inslaan pomp (om ong. 5 sec). Wanneer de auto in hoogste stand staat slaat de pomp in begin in (logisch) om de hoogste stand te bereiken, maar daarna is de frequentie van inslaan als vanouds. (wellicht heel logisch voor de doorgewinterde DS berijder/sleuteraar, maar voor ons toch een raadsel)
Mocht de voorraadbol daadwerkelijk ‘gesprongen’ zijn, heeft dat dan als gevolg dat er veel vuil (rubberdelen zoals Pierre omschrijft of iets dergelijks) het systeem in zijn gekomen? Wat is dan de meest slimme procedure om te volgen?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat valt mee. het rubber kan de bol niet uit.
Hoogste stand zzorgt ervoor dat je hoogteregelaars in een andere stand staan waar ze geen of veel minder interne lekkage hebben. Ook de veercylinders hebben dat effect.
Wat is het tijd interval in hoogste stand?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>