Help, ik krijg mijn achterklep neie meer open van mijn xm, zit er ergens een palletje. Het slot draait door als je met de sleutel wilt openen. Nu is hij ook met de sleutel dichtgemaakt. (oude break xm: 400000 km. a. de maas.)
Wie weet raad?
Ik heb een soortgelijk probleem met de achterklep van mijn Berline(bj 1990); op de sleutel
heb ik hem nooit opengekregen, wel werkte de ontgrendeling via de c.v.
Helaas heeft die nu ook de geest gegeven, zodoende kom ik nu helemaal niet meer in de
kofferruimte op de gebruikelijke manier..
Iemand die een soortgelijk probleem heeft gehad of een passende oplossing?
Berline of break?
In het geval van een berline (het is wel weer een tijdje geleden) kun je de kap van het rechter achterlicht weghalen, als je dan een stukje naar rechts voelt kom je bij de achterkant van het slot. Daar zit een stangetje aan vast, die naar de hendel loopt, en als je aan de achterkant van het slot draait ont-/vergrendel je de achterklep. Betekent dus wel dat je via de achterbank je kofferbak in moet kruipen om daar te kunnen werken.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In het geval van een Break, het luikje aan de binnenkant van de achterklep (rechts) openen dan kan je bij het mechanisme.
Oh, niet goed gelezen. Het is een Berline
Volg je hart, gebruik je hoofd.
De oorzaak is gevonden:
Het mechanisme wat achter de handgreep zat veroorzaakte de problemen
Er zijn twee metalen plaatjes die in een bepaalde verhouding tot elkaar staan om
al dan niet ontgrendeling toe te staan.
Tussen die metalen plaatjes loopt een kunststof wieltje dat weer verbonden is met
de verankering van de achterklep in het omgekeerd U-vormig beugeltje in de bodem
van de kofferbak.
Juist dat wieltje kwam door het niet in de juiste positie staan van de metalen plaatjes
niet over het dode punt heen en aldus bleef de ontgrendeling geblokkeerd staan.
De uiteindelijk oorzaak bleek dus dat een van de veertjes die de handgreep van de
kofferbakontgrendeling terugduwen gebroken/verdwenen is.
Daar heb ik nu even een noodoplossing voor bedacht totdat ik in de gelegenheid ben
een een ander van een sloopauto te halen.
Enig probleem blijft nu dat ik, onafhankelijk van dit probleem, nog steeds niet met de sleutel
kan ontgrendelen maar alleen met de CV.