Oei… wij rijden thuis met een busje van 2ton en ‘maar’ 150PK. Dat ding mag dan nog een ton laden ofzo en ik vind het nog steeds een snelle vinnige wagen .
En zo’n chiptuners zouden eigenlijk standaard moeten beginnen met betere remmen, ophanging en al die andere spullen te steken. Want anders vind ik dat echt niet verantwoord. Want de auto is daar niet op voorzien.
En dan die verzekeringsoptie, is allemaal goed, TOT je vader zich morgen dood rijdt (of dood gereden wordt ). Als dan de verzekering de auto gaat nakijken en ze zien die chip zitten zou er wel eens een probleem gevormd kunnen worden
. Om maar niet te vermelden: gehandicapt raakt door een ongeluk.
@ Bas, in het verleden heeft mijn vader zijn baas ook zijn Volvo aangekocht en laten opvoeren tot een vermogenstrap hoger (2.4D naar het vermogen van de D5) Niet dat dit algemeen geweten was, maar mijn vader staat dicht genoeg tegen zijn baas om het er over te hebben.
@ Bunny, vermoedelijk heeft dat busje geen automaat? Want die smoort het vermogen jammergenoeg toch wel wat
Wat betreft de ophanging ed, daar geen ik je zeker en vast gelijk in, maar bij een Citroën met Hydractive 3+ vering is dat natuurlijk niet echt van toepassing en ook het remsysteem is sowieso aangepast aan het feit dat een automaat minder motorrem heeft, dus dat zou geen bezwaar mogen vormen;)
Wat betreft het opsporen vd “tuning” (voor zover je hier over tuning kan spreken eigenlijk)*, de motormanagementsoftware wordt herschreven, dus geen chip of iets dergelijks, absoluut geen uiterlijke kenmerken.
* eigenlijk meer het wegnemen van de marges van de fabrikant. Door “onze” goede kwaliteit van brandstof, onderhoud en algemene vlakheid van het landschap kan dit zonder al te veel risico. Fabrikanten blijven uiteindelijk massaconstructeurs wiens producten overal ter wereld onder verschillende en wisselende omstandigheden moeten kunnen blijven functioneren.
** Valt ook onder de noemer “tuning” dan, een Golf met een 2.0TDI kopen met 110 pk en deze dan later 140pk laten geven, want die versie vd 2.0TDI wordt ook te koop aangeboden.
Straffer nog, mijn vader had ook geïnformeerd naar de Audi A6 2.0TDI. Die kon gerust aangekocht worden aan de 140pk versie waarna Audi voor zo’n 1.000€ het vermogen opdreef tot 170pk (ook een versie die zo verkocht wordt). Autoconstructeurs zijn ook niet heilig en doen gretig mee met dit spelletje
Wel een automaat . We hebben enkel wat vermogen te weinig als we de aanhanger er achter hebben hangen. Dan wil hij op 120 niet in 5e blijven. Gelukkig mag je geen 120 meer met een aanhanger
En inderdaad, papa is ooit eens naar de garage geweest voor een probleempje, die heer nam zijn laptopding, sloot dat aan de computer aan en vroeg toen ‘en hoeveel vermogen wilt u mijnheer?’ . Dit ging wel gepaard met extra tax in ons geval (hebben we toen dus niet gedaan ;) ).
[offtopic]Je mag geen 120meer met een aanhanger? Geldt dit enkel voor >750kg of niet?[offtopic].
Toch straf, 150pk met automaat, 2 ton en nog vinning zijn Welk merk en type als ik vragen mag? Mijn vader zijn C5 V6 met automaat vind ik al niet echt een sprintkanon in vergelijking met zijn XM V6.
Zo’ automaat smoort de motor echt wel!
Een Viano Dus een CX van een baksteen ook
Het is natuurlijk maar wat je vinnig noemt denk ik. Maar ik raak nog steeds makkelijk ingevoegd zonder achter de persoon op het rechterbaanvak te moeten kruipen. .
En ik vind een automaat de hemel. Dus wat vermogen inleveren vind ik niet echt een probleem .
Over die aanhanger: jep, volgens mij mag geen enkele auto + aanhanger sneller dan 90 (in België en 80 in NL).























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
BunnY schreef:Als dan de verzekering de auto gaat nakijken en ze zien die chip zitten zou er wel eens een probleem gevormd kunnen worden
Als de tuning goed gedaan is vind niemand iets.
BunnY schreef:
Over die aanhanger: jep, volgens mij mag geen enkele auto + aanhanger sneller dan 90 (in België en 80 in NL).
In Belgie mag je toch echt 120 met een aanhanger (in Frankrijk 130)
Per 1 mei mogen we in Nederland 90 km per uur
Gvd… Jij hebt gelijkt. Hebben wij al die jaren te traag gereden . Dat krijg je met die cultuur van ‘als we een voorstel hebben dan zeggen we dit op TV, maar we zeggen niet of het ooit goedgekeurd wordt
).
Oeps dus Bedankt voor informatie
deze topic is vrij oud, maar toch even een berichtje.
ik zou ook opteren om mijn C5 tourer 2.0 HDI 135pk (mei 2011) te chiptunen omwille van de volgende reden:
- weinig vermogen in lage toerentallen (valt soms stil bij aanzetten)
- heeft rechtstreeks invloed op de soepelheid van de auto
- inhouden (fractie van ene seconde) van de auto bij het optrekken rond 1600 toeren per minuut.
Het is bij mij niet de bedoeling om de extra power te gebruiken, ttz: ik ga mijn rijstijl hierdoor niet wijzigen, integenstelling: ik wil graag mijn rijstijl rustiger houden door meer vermogen te hebben in de lagere regionen.
Verder wil ik het euvel met het inhouden van de auto oplossen. dit is zeer storend. Volgens ziptuning zou dit een “gat” zijn tussen het moment waarop de turbo niet draait en wel draait… er bestaat daar ene engelse term voor die ik nu kwijt ben.
mijn auto heeft nu 8000km en is daarmee voldoende ingereden.
heeft er ondertussen nog iemand ervaring met die tuning?
Dat turbogat of turbolag zit er omdat er niet genoeg uitlaatgassen zijn om je turbo rond te laten draaien. Daar gaat softwaretuning niets aan doen. Google maar eens op `turbogat’. Als je dat op wil lossen moet je fysiek zaken aan gaan passen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
bibberlam
je wagen al laten chippen? ervaring
ik heb ook een c5 136pk fap met dezelfde opmerkingen als jij
bij vertrekken stilvallen
een dipje bij 1600tr
ik vermoed dat de egr-klep wel eens de boosdoener kan zijn
verhouding lucht/brandstof eerder magertje is(verse lucht)
nog geen tijd gehad om parameters te controleren van de wagen via obdlezer
kzal eens bekijken hoeveel procent egrklep opensta bij stationairetoerental
turbogat zal deels opgevangen worden door variabele turbo
die fapfilter is ook geen niet echt ideaal om soepel loop te hebben
Denk dat de software vooral op zuinigheid is afgesteld(wat de wagen wel is,als ik mijn verbruik bekijk voor zo wagen zeker niet slecht)
Menno op het C5 club forum heeft onlangs zijn 20 HDI 136 ph3 laten tunen bij bullpower incl een vermogentestbank.
Auto schijnt een stuk zuiniger te zijn en smeuiger op te trekken. Kijk daar eens zou ik zeggen
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
Ben er idd erg over te spreken , .... fijne verbetering en bovendien wat zuiniger ( meegenomen ) , ging mij vooral om wat extra kracht bij tussenacceleratie ..
Power is met tuning beter aanspreekbaar , smeuïger zoals exroosje ook aangeeft !
Ik was sceptisch maar vooralsnog zeer tevreden over het resultaat.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Had je ook voordien last van de problemen of niet? en zijn deze opgelost daarmee
Na ervaring van andere modelen die gechipt waren ben ik daar wel voorstander voor,de wagens rijden gewoonweg veel beter.
Ik zit ook nog met een idee om EGR-klep en FAP te verwijderen(softwarematig,is mogelijk maar niet iedereen kan het) milieuaspect buiten beschouwing gelaten.
EGR-klep is probleemgeval bij ALLE merken,verstopping tot en met.
Fap ook al niet echt het van het,met verwijdering van deze zal wagen zuiniger zijn en ook minder belast worden,om de fap te zuiveren is ook niet echt optimaal voor de motor om deze zo zwaar te belasten(temperatuur uitlaat op te drijven)
Turbo en olie zien daar goed van af en nog andere delen van de motor
Kort samengevat : EGR en FAP shit voor motor en rijbaarheid,wel beter voor milieu,al ben ik daar niet zo zeker van,als je de werking van deze systemen onder de loep neemt,das een andere discussie waar je eindeloos kan over vertellen.
als je egr en fap verwijderd zal wagen al meer pk en Nm hebben dan origineel(niet mega veel maar toch)
dan nog laten chippen op deze wagen zal super resultaat geven(meer dan als egr en fap blijft zitten,vooral de fap,want met chippen houden ze wel rekening met een wagen die fap/dpf vanwege de roetuitstoot,uitlaattemperatuur,tegendruk,turbodruk,enz…..(zouden ze toch moeten doen,want niet iedere chipbedrijf neemt die veiligheid in acht met gevolgen vandien.
Al een bedrijf gemaild en die had 3 dagen nodig voor de wagen op punt te zetten voor egrloos en faploos en chip.
andere konden het gewoon niet.
ALS ik het laat doen zal ik hier een topic over maken.
Nog iets de interkoeler van de 2.0hdi kan ook wel iet groter exemplaar gebruiken,amaai zo klein geval voor zo motor



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
Nee mijn C5 was en is probleemloos ....
Egr “uitzetten” en met fap filter rommelen zou ik zelf nooit aan beginnen !
Goede tuners branden hun vingers hier ook niet aan, die gaan puur voor motormanagement aanpassingen, en wel tuner kiezen die zelf schrijven kan en niet iets van internet plukt.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera