Reed ik vrijdag richting huis, begint opeens het acculampje in m’n dashboard te branden. Hij brand niet constant maar flikkert de ene keer wat harder en dan zachtjes. Mijn eerste gedachte was: accu leeg vanwege zo af en toe wat korte stukjes rijden met de kachel aan, blower etc. Thuis aangekomen CX op de oplader gedaan, maar nou ging ik vandaag weer kijken: geen verandering.
Zou m’n accu kapot zijn of zou ik op zoek moeten naar een kortsluiting.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
meten is weten…. Accu nameten, wat geeft deze af en laadt deze bij, dan weet je meer. Desnoods laat je dit doen bij een onderdelenboer (brezan oid), deze hebben hier altijd wel de spullen voor.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb ooit zo’n CX gehad, waarbij het lampje in de herfst aanging en in de lente weer uit. Alles, alles, alles is nagemeten door de diverse garages en monteurs, niemand heeft iets kunnen vinden.
Dit als zomaar informatie.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Koolborstels dynamo?
‘Spirit of avant-garde’
bij mij ging het lampje flauw branden als je alle verbruikers in een keer aan zet bij mij zat het in de diode plaat van de dynamo een veel voorkomend probleem bij deze dynamo soldeer vebindingen gaan los waardoor je een fase minder hebt controleer tevens je bekabeling en massa punten die waren bij mij ook zeer slecht
Zojuist de spanning van de accu gemeten: 11,99v. Niks aan de hand dus… maar het indicatie lampje van de acculader dat ie aan het opladen is knippert niet.
Misschien is het te koud om de accu op te laden in de garage?
garagestmarien schreef:Ik heb ooit zo’n CX gehad, waarbij het lampje in de herfst aanging en in de lente weer uit.
Wintertijd.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
11,99 is niet overdreven veel…








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik heb de laatste tijd (sinds de kou) regelmatig dat mijn dynamo pas iets gaat doen na een stukje rijden en het gas een keer flink induwen. Misschien is het ook zoiets?























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Idd mijn CX heeft ook kuren met het lampje. Bij starten en daarna brandt het, maar zodra ik wegrijd gaat het boven een bepaald toerental uit en gaat het niet meer aan (totdat ik weer opnieuw start etcetera).
Accu werkt perfect, dynamo ook…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
25trd schreef:Idd mijn CX heeft ook kuren met het lampje. Bij starten en daarna brandt het, maar zodra ik wegrijd gaat het boven een bepaald toerental uit en gaat het niet meer aan (totdat ik weer opnieuw start etcetera).
Accu werkt perfect, dynamo ook…
Ik heb altijd gedacht dat dit normaal is bij een moderne electronisch geregelde dynamo: de dynamo begint pas te werken als het toerental eenmaal boven 2000 of zo is geweest, zodat je niet die extra last heb bij het starten van de motor.
Heb de accu eruit gehaald en thuis wilde hij wel opladen. Spanning nu: 13v. Zojuist weer ingebouwt maar wederom blijft het lampje branden.
Rondje snelweg boven de 120: lampje blijft branden.
De volgende logische stap lijkt mij controleren of de dynamo nog werkt. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat meet?
En beschamender nog: waar zit dat kreng ops: Zover heb ik wel de aircopomp, waterpomp (in het blok volgens mij) en de pomp voor de hydraulica weten te identificeren.
Heb de accu eruit gehaald en thuis wilde hij wel opladen. Spanning nu: 13v. Zojuist weer ingebouwt maar wederom blijft het lampje branden.
Rondje snelweg boven de 120: lampje blijft branden.
De volgende logische stap lijkt mij controleren of de dynamo nog werkt. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat meet?
En beschamender nog: waar zit dat kreng ops: Zover heb ik wel de aircopomp, waterpomp (in het blok volgens mij) en de pomp voor de hydraulica weten te identificeren.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vanaf de waterpomp komen twee snaren. Eentje gaat naar achter naar je HDpomp, de andere naar beneden naar je dynamo. De dynamo zit aan de kant van het blok, net naast de aircopomp.











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als je met draaiende motor en veel verbruikers aan op je accu de spanning meet moet je minstens 13v hebben. Is dit (veel) lager dan is er iets met de dynamo.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Nou heb de test van boukewerff gedaan en daar is het volgende uitgekomen: de accu wordt wel bij geladen maar komt niet boven de 13v uit. Volgens mij is de dynamo gewoon op.
Goed balen natuurlijk, want ik had een afspraak voor a.s. maandag staan bij Chyparse. Ben bang dat ik voor die tijd geen vervangende dynamo heb geregeld en ingebouwt (m’n maat die me altijd helpt met dit soort dingen is op skivakantie).
Ik vrees dat ik naar de citroendealer in vlissingen moet gaan bellen (kan André IDDS te nieuw en st.joostland proberen maar die zal het waarschijnlijk te druk hebben).