Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb een aanbod gekregen van een Xantia break 2.1TD van 1997
Kmstand is 387.000, historie v/d laatste 5 jaar is bekend, staat te koop bij een Citroen garage in Den Haag.
De prijs lijkt me niet verkeerd (750 euro).
Is dit een beetje een fatsoenlijke combinatie? De Xantia met de 2.1TD? Zitten hier hoge(re) onderhoudskosten aan?
Voor wat de auto moet kosten, kan er evt. nog wel wat aan gesleuteld worden, maar volgens de garage is de auto in een goede staat.
Kan iemand me nog wat raad geven voor ik evt. voor niets naar Den Haag afreis?
Ik heb al zitten zoeken op forum, maar krijg niet echt iets gevonden waar ik wat aan heb…
ps, helaas is de auto donkergroenmetallic
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
2.1 TD is dezelfde motor die in de XM werd toegepast. Dit is een zeer betrouwbare motor die met het juiste onderhoud, afhankelijk van de voorhistorie, nog best een tijdje meekan. Qua motorisering hoef je hem dus niet te laten staan als dat allemaal goed lijkt. Met bijna 4 ton zijn er natuurlijk wel andere zaken die aandacht kunnen gaan vragen. Veerbollen, draagarmlagers, motorsteunen, versnellingsbak, koppeling/drukgroep, scharniertjes, klepjes, deurscharnieren, remklauwen…...noem het allemaal maar op. Maar voor 750 euro? Tja, wat verwacht je dan?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
naja, voor dat geld verwacht ik geen perfecte auto Tis natuurlijk wel zo dat een auto met zo`n kmstand voor een merkgarage lastig te verkopen is (zet je niet zo gauw in de showroom )
De garage kent mijn wensen en heeft op basis daarvan mij deze auto aangeboden (de garage is in Citroenwereld redelijk goed bekend en staat redelijk tot goed aangeschreven voor wat ik terug kan vinden) als zijnde goed onderhouden en perfect rijdend.
Ik ga ze morgen maar eens bellen om wat meer uit te vinden…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een 2.1 is een prima blok idd uit de xm. Past wel net aan in een xantia, wat lastiger met sleutelen dus. Het blok is zuiniger dan een 1.9 en natuurlijk meet pit. Ik zou zeggen maak een proefrit, en je weet wat je hebt!
Is het niets, ik heb nog een 1.9td staan!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
proefrit is idd wel een goed idee ja.
Lastige a/d situatie is dat ik van een andere kant van een Troenliefhebber een goed onderhouden CX 25TRD2 van 1989 aangeboden heb gekregen voor een schappelijke prijs… De auto is minder praktisch dan de Xantia, maar voor mij wel ‘begeerlijker’...
Lastig, lastig, lastig. Ik ga me nog eens bezinnen en ga zien of ik nog een tripje naar Den Haag ga maken.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Voor daily drive zou ik voor de xantia gaan. Gezien de prijs en het feit dat het een 2.1 betreft heb je hier een hele mooie wagen aan.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Sja, wat heet ‘daily drive’.... Daar hebben we ook nog een LandRover voor.
Het zal in 1e instantie voor een half jaar tot een jaar zijn, als het bevalt mag de auto langer blijven, ik verwacht niet veel meer dan 15dkm p/j met de auto te rijden (en nee, ik wil geen auto op benzine, diesel rijdt prettiger )
Het is idd wel zo dat de Xant nieuwer is
Niemand i/h oosten van het land met een Xant 2.1TD waar ik een proefrit in zou kunnen/mogen maken?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Tja is wel echt veel kilometers!
Eenvoudige autos met veel km zou ik minder mee zitten, een gewone 1.9d bijvoorbeeld. Als je hier wat mee hebt is het meteen ellende, je kan echt nergens bij. Plus als de koppeling het opeens begeeft is ie meteen total loss….. Maar zoals gezegd van huis geen hele slechte motoren!
Weet niet wat voor een cx het betreft maar die beginnen zo langzamerhand wel geld waard te worden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
De prijs zal ook voornamelijk gebaseerd zijn op de kilometers verwacht ik… Een ‘exportprijsje’ zo gezegd.
De CX betreft een turbodiesel berline van 1989 waar net al het laswerk aan wordt gedaan en dan schijnbaar technisch helemaal in orde is (krijg ik nog meer info over).
Blijft een lastige keuze, ik vind een CX zonder meer vele malen mooier dan een Xantia, dus dat heeft de Xantia al flink tegenzitten
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
25trd schreef:Sja, wat heet ‘daily drive’.... Daar hebben we ook nog een LandRover voor.
Het zal in 1e instantie voor een half jaar tot een jaar zijn, als het bevalt mag de auto langer blijven, ik verwacht niet veel meer dan 15dkm p/j met de auto te rijden (en nee, ik wil geen auto op benzine, diesel rijdt prettiger )Het is idd wel zo dat de Xant nieuwer is
Niemand i/h oosten van het land met een Xant 2.1TD waar ik een proefrit in zou kunnen/mogen maken?
25trd schreef:De prijs zal ook voornamelijk gebaseerd zijn op de kilometers verwacht ik… Een ‘exportprijsje’ zo gezegd.
De CX betreft een turbodiesel berline van 1989 waar net al het laswerk aan wordt gedaan en dan schijnbaar technisch helemaal in orde is (krijg ik nog meer info over).
Blijft een lastige keuze, ik vind een CX zonder meer vele malen mooier dan een Xantia, dus dat heeft de Xantia al flink tegenzitten
Je geeft zelf het antwoord al. Het hoeft geen daily drive te zijn, maakt niet veel km. De CX krijgt net al het benodige laswerk….
Dus ja, leuk idee die Xantia dan, maar stuur die dan door naar de volgende en ga zekers in die CX toeren.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
M`n gevoel is opzich ook wel duidelijk alleen zo`n 2.1TD, tsja, leek me ook wel een keer leuk (heb al genoeg 2.5TD`s gehad ). Ik wacht eerst eens even de foto`s van de CX af…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Hoe kun je nou een CX gaan vergelijken met een Xantia!
Een Xantia van dit kaliber, zal zeker wat extra onderhoud vergen, maar je praat over een verder zéér betrouwbare Citroën met gewoon wat minder smoel…......niet zeuren, ik rijd er zelf ook 1.
Een CX is een Citroën met héél veel ellende èn duurder èn lastiger onderhoud. Onderdelen zijn al moeilijker te verkrijgen etc. en ook dat heb ik al aan den lijve ondervonden.
Maar ja, dan rij je wel echt een Citroën….....
Maar als er nu al flink aan haar gelast wordt, liet ik deze staan, dan zijn er wel betere…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Voor dit geld ga je geen betere vinden! Ik zit nu eenmaal met een budget… Ik koop een liever een auto waar aan gelast is en die ok is dan een auto waar je niet weet wat er moet gebeuren.
Ik heb wel wat ervaring met CXen (tis niet m`n eerste), dus dat is het probleem niet. Ik zie daar niet zoveel beren op de weg.
Ik vergelijk een CX met een Xantia omdat het voor mij op dit moment de enige 2 kandidaten zijn, dus heb ik niet zoveel keuze.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Re: Xantia 2.1TD, kopen of niet kopen
25trd schreef:Voor wat de auto moet kosten, kan er evt. nog wel wat aan gesleuteld worden, maar volgens de garage is de auto in een goede staat.
Dat is ook meteen het grootste probleem, sleutelen aan een 2.1TD in de Xantia is niet makkelijk, voor de koppeling bijvoorbeeld moet de motor eruit. Letterlijk vertaald uit de Haynes, “de motorruimte is behoorlijk vol, sleutelen is tijdrovend en vraagt om de nodige ervaring”. Als je zelf niet de tijd en ruimte heb, dan loopt het al snel in de papieren bij de garage.
Ik ben zelf een enorme Xantia en diesel liefhebber, maar om de 2.1TD in een Xantia loop ik met een grote boog omheen, zeker als er bijna 400K op zit. Het is echt een illusie om te denken dat ondanks het goede onderhoud, er aan deze auto op korte termijn niets kapot zal gaan.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik heb dan ook besloten voor de CX te gaan… Zodra dit rond is en de auto aangeschaft is, zal ik me in het juiste forum wel weer melden…
Dit draadje kan wat mij betreft op slot. Ik heb weer e.e.a. geleerd
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
GW-tje schreef:Hoe kun je nou een CX gaan vergelijken met een Xantia!
Een Xantia van dit kaliber, zal zeker wat extra onderhoud vergen, maar je praat over een verder zéér betrouwbare Citroën met gewoon wat minder smoel…......niet zeuren, ik rijd er zelf ook 1.
Een CX is een Citroën met héél veel ellende èn duurder èn lastiger onderhoud. Onderdelen zijn al moeilijker te verkrijgen etc. en ook dat heb ik al aan den lijve ondervonden.
Maar ja, dan rij je wel echt een Citroën….....
Maar als er nu al flink aan haar gelast wordt, liet ik deze staan, dan zijn er wel betere…....
Daarom zeg ik ook daily drive—>> Xantia
2e auto—>> CX
Onderhoud bij Xantia 2.1 is idd een feest, maar dat mag de pret niet drukken lijkt mij.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard