2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Verchroomde wielbouten roesten
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 05 februari 2009 10:30 PM
  [ # 16 ]

je kunt ook mooie dopjes er op zetten in chroom style

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 05 februari 2009 11:13 PM
  [ # 17 ]
Pascal schreef:
garagestmarien schreef:

RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.

Dat wil ik jouw wel eens zien doen dan…
RVS heeft een hoog chroomgehalte, wat RVS dus roestvast maakt.
Uiteindelijk roest ook RVS..
Dit Chroom (en Silicium) zorgt er tevens voor dat RVS hard is, maar dus ook bros (!), zodat RVS bouten vaak slechts een lager aanhaalmoment kunnen verteren zonder te knappen dan gewoon stalen bouten.
Bovendien heeft RVS de vervelende neiging te gaan vreten of ‘koudlassen’: zodra een bout vastgevreten is wil ze niet meer in- of uitgedraaid worden en zal ze knappen…

nog iets genuanceerder:
RVS is in de basis gewoon staal, met enkele toevoegingen, zoals molybdeen, chroom en nikkel. Die maken dat RVS juist niet bros is, maar eerder “taai”. Het effect is overigens niet veel anders; het rekt en zal op zeker moment breken.
Het vreten van RVS in Al kun je voorkomen door de juiste combinatie te kiezen. Een lager gelegeerd RVS, zoals 304, gaat prima samen met standaard Al kwaliteiten als AlMgSi05 (standaard staf materiaal) of AlMg3 (standaard plaatmateriaal). De kruks zit hem in het kennen van de Al kwaliteit van de velgen. Heeft iemand een idee?
Overigens is RVS 304 ook meteen een stuk minder “taai” dan bijvoorbeeld 316. Het is daarmee ook nog eens gemakkelijker te bewerken en goedkoper. Ik denk dat je voor een staf 6 kant 15mm in 304 ongeveer 100 euri kwijt bent. Zo’n staf is 3 meter lang, daar kan je heel wat bouten mee maken. Nu nog iemand die de draad wil tappen ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 05 februari 2009 11:27 PM
  [ # 18 ]
Pascal schreef:
garagestmarien schreef:

RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.

Dat wil ik jouw wel eens zien doen dan…
RVS heeft een hoog chroomgehalte, wat RVS dus roestvast maakt.
Uiteindelijk roest ook RVS..
Dit Chroom (en Silicium) zorgt er tevens voor dat RVS hard is, maar dus ook bros (!), zodat RVS bouten vaak slechts een lager aanhaalmoment kunnen verteren zonder te knappen dan gewoon stalen bouten.
Bovendien heeft RVS de vervelende neiging te gaan vreten of ‘koudlassen’: zodra een bout vastgevreten is wil ze niet meer in- of uitgedraaid worden en zal ze knappen…

Nou, ik zal wel eens uitleg willen hebben over het volgende; In restauratieverhalen lees je wel eens dat ze alle bouten voor rvs hebben vervangen, maar gaan deze inderdaad niet werken met het staal/alu waar ze op/ingedraaid worden??? Een soort anodiseren?

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 05 februari 2009 11:29 PM
  [ # 19 ]

oh, tevens heb ik gehoord van mijn buurman, die in de staalconstructies zit dat je rvs bouten en moeren volkomen schoon moet gebruiken Een korrel zand tussen de moer geeft al ellende?

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 06 februari 2009 12:02 AM
  [ # 20 ]

de reactie tussen RVS en Al heet “spanningscorrosie”; dat treedt op wanneer je 2 materialen met elkaar in direct contact brengt, waarvan de trilfrequentie van de moleculen anders is. Bij Al en RVS is dat in veel gevallen waar. Er zijn echter enkele standaard toepassingen waarin Al en RV in combinatie gebruikt worden en waar dat geen problemen geeft. (Bij mijn werkgever gebruiken ze gerust Al bouten in RVS 316 leidingwerk en dat zit jaaaaaren zonder problemen ...)

Jouw buurman heeft gelijk, maar dat geldt voor alle staalsoorten.
Omdat de basis van RVS nog altijd gewoon staal is, zal het bij voldoende beschadiging ook roesten. RVS betekent ook Roest VAST Staal en niet Roest VRIJ Staal; roest VRIJ staal bestaat niet ... Cool 
Leg een RVS bout maar eens een weekje onder water of gewoon in de tuin; dan wordt hij echt wel bruin ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 06 februari 2009 04:11 PM
  [ # 21 ]
Tinfoil schreef:

de reactie tussen RVS en Al heet “spanningscorrosie”; dat treedt op wanneer je 2 materialen met elkaar in direct contact brengt, waarvan de trilfrequentie van de moleculen anders is. Bij Al en RVS is dat in veel gevallen waar. Er zijn echter enkele standaard toepassingen waarin Al en RV in combinatie gebruikt worden en waar dat geen problemen geeft. (Bij mijn werkgever gebruiken ze gerust Al bouten in RVS 316 leidingwerk en dat zit jaaaaaren zonder problemen ...)

Jouw buurman heeft gelijk, maar dat geldt voor alle staalsoorten.
Omdat de basis van RVS nog altijd gewoon staal is, zal het bij voldoende beschadiging ook roesten. RVS betekent ook Roest VAST Staal en niet Roest VRIJ Staal; roest VRIJ staal bestaat niet ... Cool 
Leg een RVS bout maar eens een weekje onder water of gewoon in de tuin; dan wordt hij echt wel bruin ...

Bijna.
Je kunt ijzer (want dat is altijd de basis) wel degelijk roestvrij krijgen door er voldoende andere spullen in te stoppen. 18/8 Cr-Ni staal krijg je zo gemakkelijk niet bruin. De truc is dat er zoveel vreemd spul in zit dat er een voldoende sluitende oxide laag van Cr, Ni e.d. op het metaal komt te zitten. Het ijzer wordt dan geheel afgesloten van de buitenwereld.
Of dit type dan ook nog geschikt is voor wielmoeren is uiteraard weer een andere vraag. Cr-ni staal staat inderdaad bekend voor het “vreten”.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 februari 2009 05:40 PM
  [ # 22 ]

Ik heb die verchroomde doppen al eens besteld bij de a.m. boer. De boutkoppen van de bouten waren echter te lang waardoor het geen gezicht was. Toen maar geschuurd en zinkverf er op.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 07 februari 2009 12:11 PM
  [ # 23 ]

Heb ook ooit eens met een zilverspuitbusje de wielbouten van mijn XM onder handen genomen. Zag er netjes uit. Vervolgens werden ze erop gedraaid en waren de hoekjes van de bouten net zo snel weer kaal. Dus ik mag weer op herhaling. Die kapjes lijken me dan een beter idee.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 15 oktober 2012 10:18 PM
  [ # 24 ]

Even nog over wielmoeren…

Ik ga ma Prestige opsieren met LM blokjesvelgen 14 inch ter vervanging van de roestvrijstalen wieldeksels. Hoewel ik de stalen wieldeksels wel heel erg seventies vind vind ik de LM-velgen toch ook wel erg mooi.
Vraagje: zijn de wielbouten gelijk voor beide velgen?
Wat is jullie ervaring met het verchromen? Wie gebruikt wielmoerdopjes, en hoe bevalt dat?

Maarten

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 oktober 2012 10:19 PM
  [ # 25 ]

De LM velgen hebben andere wielbouten dan de stalen velgen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2012 12:08 AM
  [ # 26 ]

En de schoonheid van verchroomde wielbouten is meestal van korte duur; Een keertje de wielen eraf met een slagmoersleutel en de chroomflinters springen om je oren! Laughing

Advies: ‘wit’ galvaniseren (dus niet zoals die Prestige van Frank).

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 oktober 2012 12:10 AM
  [ # 27 ]

Ik heb zelf mijn wielmoeren laten verchromen.
En als je poetsgek bent kun je ze lang mooi houden,ook de winterdag.
Een aanrader is wel om ze vettig te houden.
Vooral in de winter met pekel.
Maar het is goed te doen.
Alleen effe een andere dopsleutel halen ,die wie niet op de hoeken maar in het midden van het vlak pakt.
Leg deze in je dashboard kastje ,en laat deze bij de garage gebruiken.
Zo heb je jaren plezier van je wielbouten.
Moet rekenen op 5 euro per wielbout.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 oktober 2012 12:12 AM
  [ # 28 ]
La Léo schreef:

En de schoonheid van verchroomde wielbouten is meestal van korte duur; Een keertje de wielen eraf met een slagmoersleutel en de chroomflinters springen om je oren! Laughing

Advies: ‘wit’ galvaniseren (dus niet zoals die Prestige van Frank).

?.
Is dat nog weer anders dan geel of “blauw”

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2012 12:13 AM
  [ # 29 ]
F.SvM schreef:

Alleen effe een andere dopsleutel halen ,die wie niet op de hoeken maar in het midden van het vlak pakt.
Leg deze in je dashboard kastje ,en laat deze bij de garage gebruiken.

Hoe ziet zoiets eruit? Ze pakken toch altijd op de hoeken omdat er met grote kracht wordt rondgedraaid?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2012 12:14 AM
  [ # 30 ]
F.SvM schreef:

?.
Is dat nog weer anders dan geel of “blauw”

O dan zal het wel ‘blauw’ zijn.
In elk geval niet dat gele van al jouw boutjes, dat bedoelde ik meer. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook