waterpomp saxo vts
Saxofreak86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 14-01-2009

Gepost: 06 februari 2009 09:18 PM

Iemand die weet hoe de waterpomp bevestigd is op een saxo vts 1.4? Is dit ook met torx bouten zoals de kopbouten?of met zeskantbouten?

En welke maat is dit ook een 11 als de kopbouten?of is dit een andere maat.

Groeten,

saxo vts 1.4 8V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 februari 2009 03:57 PM
  [ # 1 ]

Kopbouten??? die zijn veel groter.

Is gewoon zeskant, sleuteltje 10 past erop.
Het zijn 2 boutjes, 1 normale en 1 hoge met schroefdraad in de kop, deze is voor de bevestiging van de D-riem kap.

Let wel op, dat als je een gietijzeren motor heb, dat je de motor goed laat afkoelen, bij voorkeur een nacht lang. De pomp is namelijk van aluminium, en die zet zich goed vast omdat het gietijzeren blok minder uitzet, bij een blok van lichtmetaal heb je dit probleem niet. Als de gietijzeren motor goed afgekoeld is, dan haal je de pomp zo los, anders lukt het niet.

Profiel  
 
Saxofreak86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 14-01-2009

Gepost: 08 februari 2009 06:37 PM
  [ # 2 ]

Bedank voor je reactie.

Ja de cilinderkopbouten heb een torx-kop M11 torx. Vandaar mijn vraag want die franse merken steken overal torx-bouten in plaats van zeskantbouten. Zodat ik niet bij een verrassing sta als ik mijn motor helemaal opensmijt.

groeten,

saxo vts 1.4 8V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 februari 2009 12:28 AM
  [ # 3 ]

Een setje Torx schroevendraaiers/bitjes is onmisbaar bij het sleutelen aan een Franse auto Wink

Voor het vervangen van de waterpomp, zul je de D-riem kappen moeten verwijderen (en de D-riem zelf), hiervoor moet de motorsteun los, deze zit wel met Torx vast, maatje T-40 of 50 als ik me niet vergis. Als de motorsteun verwijderd is, dan zal het monteren en spannen van de riem, veel makkelijker gaan.

Profiel  
 
Saxofreak86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 14-01-2009

Gepost: 10 februari 2009 10:20 AM
  [ # 4 ]

ok,

Bedankt voor de reactie.

Om de motor in orde te brengen is er toch altijd een hele studie nodig vooraf zodat je voor weinig verrassingen staat. Man man man Laughing


Groeten,

saxo vts 1.4 8V

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook