Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
GW-tje schreef:citro-power schreef:GW-tje schreef:Niet waar…..de rubberen leiding die op je veerpoot zit geklemd is zuiver en alleen een retour voor de lekolie en is geen retour voor de hoofdstroom LHM.
Check je schema’s…....O.K. , hoe zit het wel dan ?
De hoogteregelaar bepaalt of er olie naar de veercilinders gaat of dat er olie wordt afgevoerd naar de retourleiding, ook kan de veercilinder olie afvoeren via de hoogteregelaar. Ik heb even geen plaatjes bij de hand, maar zo werkt het.
De retourleidingen die aan de verbruikers zitten zoals veercilinders, remservo, stuurhuis zijn echt retouren voor de lekolie die langs de zuigerafdichtingen komt. In de diverse sturende componenten/kleppen van het hydraulische systeem zitten ook retourleidingen maar die zijn echt om olie onder druk af te voeren naar het voorraadvat.
O.K. , weer wat geleerd. Heb me eigenlijk nog nooit echt verdiept in dit soort dingen van het veersysteem.
Maar ik denk dat de retourstroom bij het gebruik in de rijstand meer word afgevoerd via de lekstroom dan de hd leiding.
Van de hoogste naar laagste zal heb wel andersom zijn.
Of niet?
Precies tijdens het rijden beweegt het niet zo, wel als er personen in of uitstappen want dan gaat ie regelen via de hoogteregelaar dus olie toevoeren of retour sturen, via de kleine oktopus dus.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
BxBandit schreef:
Eigenlijk had ik van te voren wat beter moeten nadenken in plaats van op basis van die kleine scheurtjes in de grote octopus deze te verdenken en vervangen. Hoewel hij dus ook niet helemaal fris was.
Ach, lijkt mij een prima actie hoor! Scheurtjes.. je weet nooit hoe lang dat houdt!
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
citro-power schreef:Maar ik denk dat de retourstroom bij het gebruik in de rijstand meer word afgevoerd via de lekstroom dan de hd leiding.
Van de hoogste naar laagste zal heb wel andersom zijn.
Of niet?
Nee, je denkt te moeilijk…De olie onder druk staat klaar voor de hoogteregelaars en andere verbruikers en circuleert in het systeem van hoge druk naar lage druk. Pas als er ergens een kraan wordt opengezet; dat is op de rem trappen, bediening van de hoogteregelaar, sturen etc. gaat er olie door de verbruikers stromen. De veercilinders zijn gewone enkelwerkende cilinders met in principe 1 drukaansluiting. De andere is zoals gezegd echt een lekleiding.
Bestel nou gewoon bij Chyparse in Almere de cursus hydraulische systemen en organen en je begrijpt alles van de hydropneumatische Citroëns.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
raoel schreef:BxBandit schreef:
Eigenlijk had ik van te voren wat beter moeten nadenken in plaats van op basis van die kleine scheurtjes in de grote octopus deze te verdenken en vervangen. Hoewel hij dus ook niet helemaal fris was.
Ach, lijkt mij een prima actie hoor! Scheurtjes.. je weet nooit hoe lang dat houdt!
Soms zijn dit soort lekjes zeer hardnekkig en sijpelt er gewoon ergens iets tussendoor.
De kleine octopus zit met een auto met SB anders dan die zonder SB; ik vermoed dat je redelijk wegkomt met een lekkende kleine octopus. ALs je de grote aanraakt bij de hoogteregelaar is de kleine waarschijnlijk ook verpulverd, en andersom.
Ich bin ein Breaker