Roest!
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1282

Gepost: 08 februari 2009 02:12 PM

vanmiddag mijn dame maar weer eens gewassen en jawel: roest!

ca. 2 maanden geleden heb ik verschillende plekken aan de onderkant van de achterklep (berline) geschuurd en bijgewerkt; nu zijn ze alweer terug Evil or Very Mad

Daarnaast een nieuwe: door de lasnaad van het linker achterscherm aan de koets (in de deuropening) komt wat lichte roest. Ik zie (nog) geen grote plekken of bubbels. Is daar haast bij geboden?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 08 februari 2009 02:14 PM
  [ # 1 ]

Re: Roest!

Tinfoil schreef:

vanmiddag mijn dame maar weer eens gewassen en jawel: roest!

ca. 2 maanden geleden heb ik verschillende plekken aan de onderkant van de achterklep (berline) geschuurd en bijgewerkt; nu zijn ze alweer terug Evil or Very Mad

Daarnaast een nieuwe: door de lasnaad van het linker achterscherm aan de koets (in de deuropening) komt wat lichte roest. Ik zie (nog) geen grote plekken of bubbels. Is daar haast bij geboden?

Bij roest is altijd haast geboden. Goed wegstralen en gronden.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 februari 2009 02:20 PM
  [ # 2 ]

Het is dan ook echt nodig, dat je met enige regelmaat je flappen demonteerd, de wielen eraf en die bakken eens goed schoonmaakt. Er blijft daar altijd erg veel vuil in hangen wat lekker nat blijft…

Profiel  

Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1282

Gepost: 08 februari 2009 02:24 PM
  [ # 3 ]
garagestmarien schreef:

Het is dan ook echt nodig, dat je met enige regelmaat je flappen demonteerd, de wielen eraf en die bakken eens goed schoonmaakt. Er blijft daar altijd erg veel vuil in hangen wat lekker nat blijft…

dat heb ik 2 weken geleden nog gedaan; kappen eraf, auto omhoog en met veel warm water uitgespoten. (En al eerder daarvoor ...)
Ik herinner mij nu ook dat ik daar al wat “bruinsigs” zag bij aankoop.
Het lijkt me alsof het niet meer is geworden.

Moet in geval van behandeling het hele achterscherm losgesneden worden?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  

jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157

Gepost: 08 februari 2009 02:29 PM
  [ # 4 ]

Roest wegschuren helpt maar heel kort. Er blijven altijd van die miniscule roestdeeltjes achter en binnen de korte keren gaat het proces weer verder. Ik gebruik altijd owatrol en smeer dat gedurende drie dagen achtereen dagelijks erop. Voordeel van owatrol boven (overigens goede) middelen als novorox is, dat je owatrol niet hoef en zelfs mag afspoelen met water, wat ook weer een risico is.
Owatrol blijft een paar dagen een beetje plakkerig. Na 24 uur is al wel behandeling met plamuur en lak mogelijk.
Owatrol is verkrijgbaar bij de betere verfhandel. Overigens geen goedkoop spul !

succes ermee!
jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  

Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3221

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 08 februari 2009 02:35 PM
  [ # 5 ]

Ook lekker inpappen met menie werkt ook wel een tijdje, roest (en al helemaal bij de achterklepjes) hou je niet meer tegen als het gestopt is.
Hoe komt die roest eigenlijk bij de naad van het achterspatbord bij de slotvanger??
Is daar een open verbinding naar de achterwielkuip??
Ik heb wel eens gezien dat dat bij cx-en begint te wijken

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook