starten
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 09 februari 2009 08:28 PM

Hi,
ik heb een ds 23. ie van 74 en heb recenttelijk de benzine toevoer slang in het motor compartiment vervangen daar er een gaatje in de plastic buis zat.
Heb de buis vervangen door standaard benzineslang ( binnen diameter 8mm).
Hij lekt niet meer, maar ... start helaas ook niet meer. Als ik het contact een paar keer aan en uit zet zodat de benzinepomp draait en dan start ,slaat de motor aan en loopt goed voor tien seconden ofzo, dan slaat ie af.
Ik heb de slang even losgemaakt om te checken of er benzine toevoer is en dat tijdens het starten komt daar benzine uit.
Het lijkt alsof ie niet genoeg of geen benzine krijgt….
heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn??

groet Joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 09 februari 2009 08:42 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

ik heb er niet bar veel verstand van, maar kan het zijn dat hij het slangetje plat (vacuum) trekt omdat een injectie de brandstof constant op druk houdt. (of zoiets)

Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 februari 2009 08:47 PM
  [ # 2 ]

Klopt. Als het slangetje te “slap” is kan het dicht gezogen worden.

Of probeer anders eens de slang richting tank vanaf de voorkant te vullen. Zet een klein trechterje in de slang aan de voorkant en giet zo de leiding vol richting tank. Het kan zijn dat de leiding naar je tank leeggelopen is en dat er door de lucht die er nu in zit geen benzine uit je tank gezogen wordt.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 februari 2009 09:56 PM
  [ # 3 ]

Joost,

Je zei dat de de benzine toevoer slang in het motor compartiment had vervangen. Dat betekent dat je je geen zorgen over platgezogen slang hoeft te maken; bij een injectie staan alle brandstofleidingen bij de motor onder (soms forse) druk. Alleen de aanzuigleiding tussen tank en pomp (in de longeron) heeft onderdruk.

Omdat de pomp bijna onder het nivo van de tank ligt en bovendien zelfaanzuigend is, hoeven we ook geen rekening te houden met lucht in de leiding.

Zo’n doorzichtig benzinefiltertje kan ik op een i.e. niet aanraden. De druk is best hoog, en die filtertjes zijn niet groot genoeg voor de behoorlijke opbrengst (bypass-flow) van de injectiepomp.

Toch lijken je symptomen heel erg op brandstoftekort.
Je hebt al geconstateerd dat de pomp druk op kan bouwen als je het contact aanzet. Controleer of ook TIJDENS het starten en lopen van de motor de benzinepomp blijft draaien, bijv door een controlelampje aan te haken op de witte stekker nabij de ruitenwissermotor.
Je zal niet de eerste zijn die een stekker van één van de drie relais af heeft gestoten tijdens andere werkzaamheden.

Als de pomp goed blijft draaien is de volgende stap om vast te stellen of de druk hoog genoeg blijft. Sluit hiervoor tijdelijk een willekeurig type drukmeter met bereik van tenminste twee bar en liefst niet te veel meer (i.v.m,. aflees-nauwkeurigheid) aan op de slang van de koudstart-injector en controleer hoe de druk verloopt na het starten. PAS OP voor brand: benzine onder druk! Als de pomp wél loopt maar de druk zakt onder de twee bar heb je misschien een doorstroom-probleem, bijv. omdat de slang toch ergens gekinkt zit.

Overigens: weet je zéker dat er ruim voldoende benzine in zit?

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 10 februari 2009 01:16 AM
  [ # 4 ]

Beste joostie62,

Ik heb precies hetzelfde gehad. Contact aan en je hoort de benzinepomp een aantal seconden pompen. Daarna starten motor loopt ongeveer 1000 toeren en valt na een aantal seconden uit. Na veel meet en zoekwerk en de technische know how van Jantje1948 bleek uiteindelijk de massakabel, welke op het huis van de spanningsregelaar zit en blijkbaar de enige massa is van het injectiesysteem, deze bleek los te hangen. (fout van mijn kant na uitbouw spanningregelaar) Na dit te hebben aangesloten lopen als een tierelier.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Martin

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 10 februari 2009 02:15 AM
  [ # 5 ]

Hi,
heb alles nog es even nagelopen en even een controlelampje aangesloten zoals Oscar suggereerde. Het bleek idd het witte stekkertje naast de ruitewisser motor te zijn dat slecht contact maakte.
Ook de nieuwe benzineslang nagelopen en even opnieuw doorgevoerd van boven naar beneden en het probleem is opgelost. Hij loopt weer zoals het hoort!!! Pffft .

Hartelijk dank voor tips en aanwijzingen van iedereen.

groet

Joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2009 02:48 AM
  [ # 6 ]
Wolfman schreef:

Klopt. Als het slangetje te “slap” is kan het dicht gezogen worden.

Of probeer anders eens de slang richting tank vanaf de voorkant te vullen. Zet een klein trechterje in de slang aan de voorkant en giet zo de leiding vol richting tank. Het kan zijn dat de leiding naar je tank leeggelopen is en dat er door de lucht die er nu in zit geen benzine uit je tank gezogen wordt.

Kan niet, bij een injectie staat die slang onder druk (2 bar).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2009 02:52 AM
  [ # 7 ]
Martin schreef:

Beste joostie62,

Ik heb precies hetzelfde gehad. Contact aan en je hoort de benzinepomp een aantal seconden pompen. Daarna starten motor loopt ongeveer 1000 toeren en valt na een aantal seconden uit. Na veel meet en zoekwerk en de technische know how van Jantje1948 bleek uiteindelijk de massakabel, welke op het huis van de spanningsregelaar zit en blijkbaar de enige massa is van het injectiesysteem, deze bleek los te hangen. (fout van mijn kant na uitbouw spanningregelaar) Na dit te hebben aangesloten lopen als een tierelier.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Martin

Dank je!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook