DigiDaan schreef:
De C6 als ultieme uiting van individualisme en non-confirmisme.
Neen, die rol is weggelegd voor de Renault Vel Satis 3.0 - zo een Vel Satis (nieuw) kopen, dat is pas het ultieme ‘je m’en foutisme’.
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
GrandBateau schreef:DigiDaan schreef:
De C6 als ultieme uiting van individualisme en non-confirmisme.
Neen, die rol is weggelegd voor de Renault Vel Satis 3.0 - zo een Vel Satis (nieuw) kopen, dat is pas het ultieme ‘je m’en foutisme’.
Een Vel Satis kopen (of erger, destijds een Avantime) is niet minder dan een blijk van aperte krankzinnigheid
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
En toch is het een auto die me ook kan verleiden door zijn indrukwekkend comfort, zijn mooi interieur en zijn er aangename (hoge) zit.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
picassoke schreef:4x4 heeft geen meerwaarde in het remmen, dat klopt, en dat gaf ik ook aan in men vorige post.
Maar in optrekken en bochtenwerk heeft het wel zijn voordeel. Zeker op nat wegdek of glibberige ondergrond zoals de sneeuw waar CTIDK naar verwees.
Dit is ook waarom audi en VW hun krachtige modellen standaard van 4x4 voorzien. De voorwielen krijgen het in bepaalde omstandigheden gewoon lastig onder die enorme vermogens. Zowel in optrekken als in bochten. Ik herinner me een vergelijkende test van een audi met FWD en dezelfde audi met quattro. De quattro was aanzienlijk sneller op het circuit.ivm porsche, ook daar hetzelfde: 4x4 zorgt voor een duidelijke bijdrage op vlak van rijgedrag en stabiliteit. (want de stabiliteit van een RWD porsche is ook niet om over naar huis te schrijven)
Om een beetje zijdelings in te haken op deze discussie: er staat ergens een artikel op Internet waar een FWD Xantia Activa V6 een Golf V6 4Motion met 4WD behoorlijk klop geeft. (op een circuit, ik dacht ergens in Zweden) De Golf notabene met meer vermogen dan de Xantia. De Golf duidelijk sneller op rechte stukken, maar een stuk langzamer op het circuit. Wat dat betreft is de Activa misschien wel het beste voorbeeld dat er ook met FWD een extreem goed op de weg liggende auto te construeren is, als ik me niet vergis zijn er nog steeds erg weinig auto’s op de markt met een betere wegligging dan een Activa.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Terwijl een Xantia verder een heel standaard voorwielophanging heeft zonder center point steering of zo…
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
activa
Jalu schreef:Wat dat betreft is de Activa misschien wel het beste voorbeeld dat er ook met FWD een extreem goed op de weg liggende auto te construeren is, als ik me niet vergis zijn er nog steeds erg weinig auto’s op de markt met een betere wegligging dan een Activa.
In mijn ogen is de activa een van de meest indrukwekkende Citroëns ooit. Nog steeds spijt dat ik mijn Activa TCT toen heb ingeruild voor een Activa HDI - en die later voor een c5
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
kan ik me voorstellen, heb ooit een testrit gemaakt met een activa en dat is één van mijn plezierigste autoherinneringen
@ctidk ; er staat op Auto Scout een rode Xantia CT Activa te koop voor 1700 euri , wie weet ,...
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Jalu schreef:picassoke schreef:4x4 heeft geen meerwaarde in het remmen, dat klopt, en dat gaf ik ook aan in men vorige post.
Maar in optrekken en bochtenwerk heeft het wel zijn voordeel. Zeker op nat wegdek of glibberige ondergrond zoals de sneeuw waar CTIDK naar verwees.
Dit is ook waarom audi en VW hun krachtige modellen standaard van 4x4 voorzien. De voorwielen krijgen het in bepaalde omstandigheden gewoon lastig onder die enorme vermogens. Zowel in optrekken als in bochten. Ik herinner me een vergelijkende test van een audi met FWD en dezelfde audi met quattro. De quattro was aanzienlijk sneller op het circuit.ivm porsche, ook daar hetzelfde: 4x4 zorgt voor een duidelijke bijdrage op vlak van rijgedrag en stabiliteit. (want de stabiliteit van een RWD porsche is ook niet om over naar huis te schrijven)
Om een beetje zijdelings in te haken op deze discussie: er staat ergens een artikel op Internet waar een FWD Xantia Activa V6 een Golf V6 4Motion met 4WD behoorlijk klop geeft. (op een circuit, ik dacht ergens in Zweden) De Golf notabene met meer vermogen dan de Xantia. De Golf duidelijk sneller op rechte stukken, maar een stuk langzamer op het circuit. Wat dat betreft is de Activa misschien wel het beste voorbeeld dat er ook met FWD een extreem goed op de weg liggende auto te construeren is, als ik me niet vergis zijn er nog steeds erg weinig auto’s op de markt met een betere wegligging dan een Activa.
Ja maar dat is ook opnieuw een verhaal apart.
De HP vering kan een veel betere verhouding weggedrag/comfort voorleggen dan een gewone auto.
Komt er nog eens bij dat de activia vooral op weggedrag gericht was, dus die wagen had gewoon een indrukwekkend evenwicht en weggedrag.
Uiteraard krijgt menig auto het dan moeilijk in de bochten, zeker een golf die op vlak van onderstelafstelling (net als vele andere VW concern producten ) erg zwak scoorde. Afstelling van een onderstel is iets wat ze tot op vandaag nog altijd niet goed begrepen hebben in wolfsburg.
Maar had er een activia met goede 4x4 geweest had hij zijn fwd broertje ook op achterstand gereden.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Rogier Verhoef schreef:Prachtige uitleg ET, wauw. Wat ik me nu af vraag: waarom gingen die Delta/Quattro e.d. alle FWDs in de rally-historie dan oerend hard voorbij, als het zo slechts is?
En waarom is iedereen dan zo lyrisch over een “veiliger” Carrera4 ipv Carrera2: omdat 4WD dan wel beter is dan RWD?
En waarom kiezen dan zoveel “sportieve” merken voor RWD: puur omdat mensen wíllen kunnen driften, en geen FWD onderstuur wíllen?En wat meer on-topic: herkenbaar van vele goede engineers op het werk, de onderliggende frustratie dan klanten niet vaker kiezen voor hetgeen functioneel beter is, maar voor het mooie verhaal
Ik vond het ook een zeer goede uitleg, daar leer je tenmiste nog wat van
Waarom de Audi’s toen sneller waren staat als ik het goed lees ook in het verhaal. Veel rally’s zijn op gravel of andere losse ondergrond. Dan heb je vooral met accelereren voordeel van het 4WD systeem.
Zoals gezegd, paar jaar geleden heeft Citroën alle concurentie zoek gereden met een 2WD Xsara op de asvalt
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Zet het epistel van Eviltwin op een Audi- of BMW-forum: levert geheid een avondvullende discussie op
Jalu schreef:Om een beetje zijdelings in te haken op deze discussie: er staat ergens een artikel op Internet waar een FWD Xantia Activa V6 een Golf V6 4Motion met 4WD behoorlijk klop geeft. (op een circuit, ik dacht ergens in Zweden) De Golf notabene met meer vermogen dan de Xantia. De Golf duidelijk sneller op rechte stukken, maar een stuk langzamer op het circuit. Wat dat betreft is de Activa misschien wel het beste voorbeeld dat er ook met FWD een extreem goed op de weg liggende auto te construeren is, als ik me niet vergis zijn er nog steeds erg weinig auto’s op de markt met een betere wegligging dan een Activa.
In het verlengde daarvan herinner ik me een autoprogramma van Dick Schornagel eind jaren ‘90 waarin een Xantia V6 Activa en een Honda NSX (RWD) een, naar ik meen, 500 meter slalom in praktisch dezelfde tijd afleggen. Xantia snaarstrak langs de pilonnen, NSX bij tijd en wijle met moeite onder controle te houden. Lees ik op de NSX-wikisite: “De NSX staat niet bekend om zijn fraaie belijning, alhoewel die belijning wel tot de ideaal geachte 50%/50%-verdeling van het gewicht over voor- en achteras bijdraagt.”
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Om even op het oorspronkelijke onderwerp van de verkoopcijfers terug te komen..
Ik was gister samen met mijn vader bij Gaspar Motors in Turnhout om een en ander voor zijn nieuwe C5III te bespreken met de garage. We hebben het nog even over de C6 gehad. Naar eigen zeggen verkoopt deze concessiehouder op dit moment één C6 per maand, en vrijwel alleen aan nederlanders.
De belgen aldaar komen vaak kijken, proefrijden en inruil bespreken maar gaan uiteindelijk vrijwel altijd voor een BMW of Mercedes, puur vanwege de status, of het vermeende gebrek van de C6 daaraan. Het picassoke-syndroom zullen we het maar noemen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Flauwe opmerking van Citroenist.
picassoke schreef:
Ja maar dat is ook opnieuw een verhaal apart…... de activia vooral op weggedrag ......
Maar had er een activia met goede…..
Beste Picassoke
Een activia is een Danone product voor de betere darmdoorstroming.
Een activa is (voor de mensen die er een of meerdere gehad hebben waaronder ondergetekende) waarschijnlijk de meest indrukwekkende Citroën ooit.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Toch nog 1500 C6 - en verkocht in 2009. ( PSA persbericht )
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-2010
- Jumper 3.0 HDI DC L2H1 35
- Jumpy 2.0 hdi 120 kw
- C5 Tourer 3.0i V6 Exclusief Automaat
ik denk dat citroen nog 1 a 2 jaar door gaat met de C6 en dan de crisis bekijkt, en dan de C6 ERUIT HAALT.
Mijns inziens heeft het te lang geduurd eer er na de XM een C6 gebracht werd.
Veel xm rijders konden de C5 niet waarderen en zijn overgestapt naar of een 607 of een duits product.
Enerzijds heeft Citroen het aan zich zelf te danken dat de c6 geen verkoop topper is.
Misschien een zuiniger versie als benzine of diesle met een handbak.
Een citroen is meer dan een auto!@