Poll | ||
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten? | ||
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itbs | 12 | |
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost | 18 | |
Totaal Aantal Stemmen: 30 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo maar eens geinventariseerd. Ik ben vast nog wat essentiele dingen vergeten.
1 VEMS
1 Kabelboom
1 Map sensor
2 EGT sensor
1 MAT sensor
1 3 rijen radiateur
1 CX/XM fanset
6 injectoren, flow matched
1 warmtewisselaar
1 olie thermostaat
1 WBO2 sensor
2 K&N Apollo
1 VR sensor
1 HALL sensor
1 Primary trigger wiel
1 Beugel sensoren PT
1 Bosch fuelpump
1 TPS sensor
1 injectie inlaatspruitstuk SM rechts
1 injectie inlaatspruitstuk SM links
1 injectie inlaatspruitstuk SM midden
2 injectie gallerijen
1 Brandstofdrukregelaar 2.5bar
1 benzineleiding
1 50A relais
4 25A relais
1 Zekeringhouder, 8 voudig
8 div zekeringen
6 bobines
6 korte bougiekabels
6 bougies
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
t is een flink maandsalaris
wanneer ga je beginnen?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ga beginnen zodra de VEMS getest is met de primary trigger. Als dat er uit ziet alsof het gaat werken gaat de boel er in. Nog een geheugensteun, data originele ontstekingscurve.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Is dat dat wieltje wat hier op de kast ligt te leunen?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, maar het daar op de kast leunen is niet de beperkende factor vwb het testen. De VEMS zelf is er namelijk ook nog niet. Dat duurt denk ik nog een dag of tien.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
hou je dan ook een eventuele prijslijst bij?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb een begroting, ja. Maar niet geheel representatief omdat ik voor mezelf van alles heb liggen natuurlijk. Ik had even grof een commerciele prijs berekend, maar dat is tamelijk hoog moet ik zeggen, inclusief alles, iemand zou het dan wel heel graag moeten willen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Missschien een optie voor de mensen die toch al een volledige motor laten reviseren?
Dan is het misschien iets minder werk omdat je toch al bezig ben?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nee makt helaas geen donder uit. Al het werk komt er echt gewoon bij. heel misschien dat het een of twee uurtjes scheelt omdat je bij sommige dingen beter bij kan, maar de meeste kosten zitten ook niet echt in de inbouw uren, dat is met een kabelboom en de ervaring niet meer dan een dag of drie.
Punt is, als je echt alles er uit wil halen, moet ie op de dyno. En als ie op de dyno moet, moeten ontsteking en injectie perfekt zijn, want je gaat het ding zwaar op zijn staart trappen om in te regelen. Je gaat ook nog eens zo scherp stellen dat ie warmer gaat worden bij normaal gebruik, dus je koeling moet ook perfekt zijn, ik ga zelf kvs/olie warmtewisselaar en de lucht/olie wisselaar beide inzetten, mogelijk zelfs nog met een nieuwe oliekoeler van setrab en wat modificaties zodat er ook echt rijwind langskomt.
Om ontsteking, inspuiting en koeling perfekt te hebben zal je vaak een nieuwe radiateur en aanpassingen moeten doen aan de olie koeling, die in de fabrieksopstelling minder hard nodig zijn. Je injectors kan je niet even van een XM jatten ofzo, of je moet er een hele berg hebben en ze ultrasoon reinigen en binnen 1% flow matchen. Kan je net zo goed nieuwe kopen zo’n beetje, wat ik dus ook ga doen, en zeker ook zou doen als ik ‘t bij iemand anders inbouwde, want je kan gewoon geen risico’s nemen als je 100% gaat belasten op de dyno. Alles moet echt helemaal in optima forma zijn.
Als je een soort kit-achtige inbouw met een 90% oplossing die redelijk plug en play is zonder een dagje dyno’en wordt het al wel gauw een stuk goedkoper. Dan kan je je ook meer permiteren natuurlijk, want je gaat hem niet een dag lang zo verschikkelijk op z’n staart trappen. Dan hoef je misschien wat minder drastisch de inspuiting, ontsteking en koeling na te lopen. Zal een boel geld schelen, misschien wel 30-40%... maar ‘t is wel een beetje zonde natuurlijk.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ha, schiet lekker op ineens met SM VEMS. Ik bied mezelf aan om dit keer te pogen in 1 keer een NETTE kabelboom te maken. Zullen we dan ook netjes kleurcoderen voor de verandering?
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hehe, ik heb er een kabelboom bij besteld omdat het zeker veertig uur werk scheelt .
Maar ik wil de kabelboom voor de CX nog een keer overnieuw doen .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ha, dat zijn goede ideeën. Ik kom volgende week wel even kijken dan wat een handige kleurcodering is voor de CX boom. Bestaat hier wellicht binnen de VEMS gemeenschap al enige consensus over? We kunnen ook gewoon alles met gele draadjes doen, dan is het net alsof het zo door de fransen uitgedacht is.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dit gesprek moeten we denk ik even verhuizen naar het CX draadje… ik zal m’n antwoord daar posten.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195978&start=330
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!