Poll | ||
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten? | ||
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itbs | 12 | |
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost | 18 | |
Totaal Aantal Stemmen: 30 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En hier de link voor de bakverhoudingen, met dank aan Harry Martens.
http://www.citroen-forum.nl/~evert/alle_ratios.xls
Harry Martens schreef:Alle 3de en 4de versnellingen van alle overbrengverhouding kunnen ook gecombineerd kunnen worden.
Dwz, een 3de versnelling van een 5bak is te combineren met een 4 versnelling van een 4 bak bijvoorbeeld. Alles is mogelijk, behalve het uitwisselen van de 1st en 2de versnelling. Die blijven bijelkaar horen. Je kunt dus wel de primaire as met 1ste en 2de van een C 35 in een DS of SM zetten. De 1ste en 2de zitten vast op de primaire as.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee ik zie een 49.34 5e versnelling… als dat nou een 6e zou worden…
6.5krpm x 49.34 = 320.71 km/h
Dan nog ‘ff’ zorgen dat ie bij 6500tpm daar genoeg vermogen voor maakt….
Of draaf ik nu al door?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Neuh, dat gaat je wel lukken denk ik
en als dat gelukt is de CX naar de 1200PK kietelen, anders is je zwarte beest ook maar zo mak
Je bent lekker bezig man! en ik ben erg benieuwd naar wat fotootjes van van de SM!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sjonge… Laatst nog gechecked. Als je 180 rijdt draait de boel 4500 rpm…
Waarom dan een 6 bak? Je kan zelden langere tijd boven de 180 rijden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
He we gaan geen roet in het eten gooien met van die praktische argumenten he?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als we toch bezig zijn: Wat moet je met turbo’s? Gewoon Vems en lpi d’r op, en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Rijden met een 6-bak:
- Mijn 6e versnelling was met 205/70 banden rond de 45km/h-1000 rpm, maar nu met 205/65-70 rond de 44 kmh per 1000 rpm.
- Het voordeel: Vanaf 90 kan ik in de 6 rijden, en met een lager toerental, minder geluid, minder verbruik, en rustiger rijden. 150 op de snelweg bij iets minder dan 3500 rpm is een hele mooie kruissnelheid, in de 5 zit ik dan net over de 4000 rpm.
Qua topsnelheid: die haal ik nog steeds in de 5: Bij rond de 6500 rpm iets over de 240KMH ( gereden op een Duitse autobahn, traject van 10 km, in 1999, het gemiddelde van 2 richtingen, om de wind uit te schakelen).
Aanbeveling?
- Als je van sportief rijden houdt gaat er niets boven een 6-bak, want je versnellingen liggen nog steeds lekker dicht bij elkaar.
- Als je rustiger op kruissnelheid wilt rijden, dan kun je dat ook prima met een lange 5-bak doen. Terug naar de 4 om in te halen is dan ook geen probleem.
- Zorg ervoor dat je geen te lange 1e versnelling hebt, dat rijdt erg matig in de file, als je dat een keer overkomt.
- Ik zou de bak zo maken dat ik geen “gaten” tussen de versnellingen heb.
- Als je motor niet lekker loopt onder de 2500 rpm heb je niks aan een langere bak !
P.S., voor die Turbo’s heb je aan een lange 5-bak genoeg, dan moet je genoeg koppel hebben om schakellui te rijden.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nodig, nodig… ik weet eigenlijk niet of het daar om gaat. En om heel eerlijk te zijn… turbo’s enzo… ik weet niet eens of ik er ooit aan toe kom.
Ik wil wel VEMS, eigenlijk ook met LPG, zodat ik voor een euro of 100 heen en weer naar de vooruitgeschoven CiFo post in St. Marien bijvoorbeeld langs kan. Dat is dan ook het enige waar ik op het moment concrete plannen voor heb.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter, even een vraag: zijn alle versnellingen van jouw 6-bak aangepast, of is het een normale 5-bak met ” aangeplakte” 6 zonder aangepasten verhoudingen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Hee ik zie een 49.34 5e versnelling… als dat nou een 6e zou worden…
6.5krpm x 49.34 = 320.71 km/h
Dan nog ‘ff’ zorgen dat ie bij 6500tpm daar genoeg vermogen voor maakt….
Of draaf ik nu al door?
Albert Einstein schreef:“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.”
Niet echt
Yuri:
Ik denk dat Regembeau er alleen een 6 aan plakt, want de rest van de verhoudingen lijken mij overeen te komen met de originele bak. Ik heb de bak een keer open gehad voor een noodreparatie, en toen geen tijd gehad tandjes te tellen. De afstand tussen de 5 en 6 is ongeveer even groot als tussen 4 en 5. ( gemeten aan toerentalterugval). Als ik me geod herinner zit er een verlengde primaire as in en een verlengstuk op de secondaire ( pignon) as. Ik meen me ook te herinneren dat hij voor de 6e versnelling een set tandwielen uit de C35 bak gebruikte, die waren in de jaren ‘80 natuurlijk eenvoudig nieuw als reservedeel te krijgen.
Regembeau heeft die 6-bak ontwikkeld toen z’n Turbo Diesel rond de 160 pK haalde maar niet boven de 5000 rpm uitkwam. Regembeau had al een een DS 5-bak ontwikkeld, en klaagde daarna dat Citroen zijn idee gestolen had. Omdat Regembeau z’n 6-bokken alleen gebruikte voor de Turbo Diesel ( en op verzoek als je een Sm met meer dan 240 PK wilde, zoals zijn “300PK” monster, die met de spaakwielen voor) zijn er niet veel gemaakt. Ik denk niet dat ze nog gemaakt worden, want hij is alle speciale gietmallen kwijtgeraakt bij een brand jaren geleden.
De “duitse” 6bak werkt op dezelfde manier: Een dubbel set tandwielen in het 5e versnellingshuis.
Als ik volgende jaar tijd heb dan maak ik die bak nog wel eens open en documenteer de inhoud. Zoals je weet verzegelt Regembeau alles voor “garantie”, en tegen namaak.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter, bedankt voor de info. Het bevestigd min of meer wat ik al vermoede.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, ik ben vandaag maar even de stalling ingedoken, om de SM naar voren te halen. Starten ging eigenlijk best goed na het nodige accu geklooi, en marmotten hebben duidelijk mijn dynamo snaar opgegeten, en wat tegelijk nog een interessante gewaarwording was, Willem heeft duidelijk ooit mijn uitlaat geleend. Het er uit manoeuvreren, en dat duurde even ging dus gepaard met een symfonie van Alfieri. (soundtrack volgt).
Het leverde een eerste lijstje op.
- Dynamosnaartje
- Uitlaat na de middendemper
- De onderbak, die miste, nieuwe is onderweg
- Een bumper
- Vloeistoffen/bollen
- Ding lekt natuurlijk ergens LHM
- APK
Zou ‘t nog lukken van de week? Er staat niks dramatisch bij.
Verder kleurplaatje bekeken… AC 527 AS.
Oftewel, daar hebben we geen reet aan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kan iedereen even filosoferen over welke kleur het is:
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Blauw, met een vleugje groen. Tijd voor een respray in zwart.