Poll | ||
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten? | ||
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itbs | 12 | |
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost | 18 | |
Totaal Aantal Stemmen: 30 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kut man! Maak maar wat alarmerende foto’s for the record.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dank voor het medeleven allemaal, maar laten we er niet te dramatisch over doen. Als ik zeker had willen weten dat het allemaal goed zat had ik hem meteen uit elkaar moeten halen. En waarschijnlijk had ik toen bijna alles wat ik nu wil gaan doen toen gedaan. Zo heb ik nog 15000km ofzo ermee kunnen rijden voordat ie stuk ging. Dat kost 1x cylinderkop, en straks weet ik dat alles goed is voor de VEMS.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Nu je het blok er toch uit haalt,kan je mss een betere oplossing voor Uw triggering maken?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja wordt natuurlijk gelijk meegenomen. 48 gaten in het vliegwiel denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ga hier verder met dit topic
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
o, wat jammer Het posten in ‘t Engels is toch wat minder laagdrempelig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben heel benieuwd of er daar ook reacties komen van lieden die hier eerder niet schreven.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja gut, als admin moet ik natuurlijk mijn steentje bijdragen aan de promotie van het .com forum… en engels gaat me eigenlijk makkelijker af dan Nederlands, dus ik vind het niet heel erg…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Omdat sommige mensen liever in ‘t Nederlands lezen ga ik het verhaal in beide talen een beetje bijhouden. Ik ben er wel een beetje uit dat de SM voorrang gaat krijgen met het opknappen. Om te beginnen dus de motor opkalefateren. Waterman mot effe snel dat ding in elkaar brijen van hem, want ik wil weten hoe die koppelling het uithoudt, want ik heb er ook een nodig… maar volgens berekening net nog effe zwaarder.
Ik heb besteld een setje race nokkenassen, die werden al eerder aangeboden op internet van een bekende SM specialist, en ik waag de gok maar. Verder ben ik bezig met nieuwe zuigers en bussen uit de VS, en misschien ook drijfstangen, maar ik kan al kiezen uit zoveel gewichtsklassen die hier op de plank liggen, dat ik een beetje twijfel of dat zinvol is. Gelijk wordt het vliegwiel geschikt gemaakt voor VEMS 1.1 firmware triggering, en ik denk dat er direkt lpi op gaat. Ik heb ook eens geinformeerd bij een RVS bedrijf of ze de ANSA uitlaten na kunnen maken.
Het enige waar ik nog over twijfel zijn de turbo’s. Het is extreem verleidelijk om het gewoon te doen. Biturbo met een inlaatspruitstuk van een injectie. Ik denk alleen dat we dan zeer binnenkort gelijk met de bak verder kunnen wat betreft een sterkere oplossing.
Maar goed, ik ga in de komende weken proberen alles bij elkaar te krijgen voor het blok, dan volgt nog wat extra VEMS spul, en gaat de motor er weer in, direkt in VEMS/LPi uitmonstering. Het zal nog wel een paar maandjes gaan duren voordat ie weer rijdt, maar wie weet kan ik in September ermee naar het conservatoire, dat is een leuk voorlopig doel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Succes! En vergeet het foto materiaal niet! Vooral als je aan het VEMS onderdeel begint.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
We maken langzaam wat vorderingen met het boodschappenlijstje. Er is een voorbeeldzuiger onderweg naar de VS, en de bussen heb ik ook technische tekeningen van ontvangen. Nokkenassen zijn onderweg. Het zal nog zeker een week of zes zijn voordat alles een beetje in huis is en we kunnen gaan balanceren en vliegwiel bewerken voor de VEMS, en ik moet ook nog een beslissing maken over turbo’s. Het lijkt er op dat iets van GT20 gaan gebruiken zodat we bij rond de 2500 a 3000 toeren al 600-700kpa boost kunnen draaien, lekker veel koppel dus. De bovengrens van de opstelling zal tegen de 450pk aanliggen kwa turbo’s.
Nu nog op zoek naar een leuke kunststof LPi tank die een beetje er in gaat passen, en eens gaan verdiepen in hoeveel pk je kan maken met de grootste LPi injector. Dan nog een boel leidingwerk enzo. Dan gaat er nog een warmtewisselaar + oliecooler op. Een fikse intercooler heb ik nog. Ik ben ook bezig met wat ANSA uitlaatdelen achteraan, en misschien dat ik een eerste demper laat maken met alleen een enkele hele grote aanvoerpijp zodat er een fijne plek is voor de lambdasonde.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Waterman mot effe snel dat ding in elkaar brijen van hem, want ik wil weten hoe die koppelling het uithoudt, want ik heb er ook een nodig… maar volgens berekening net nog effe zwaarder.
Nou, Waterbeun heeft zijn SM effe snel in elkaar gezet en kan je melden dat de koppeling wat hem betreft een prima apparaat is. De bediening is licht genoeg om in de file ok te zijn en zwaar genoeg voor een perfect gevoel in het pedaal. De dosering is prima, het ding grijpt zeer soepel aan en het ding kan makkelijk mijn 200 pk aan.
Wat de bak betreft: die kan volgens mijn bronnen makkelijk 300 pk aan. Beun de boel maar in elkaar zou ik zeggen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
sans-pareil schreef:We maken langzaam wat vorderingen met het boodschappenlijstje. Er is een voorbeeldzuiger onderweg naar de VS, en de bussen heb ik ook technische tekeningen van ontvangen. Nokkenassen zijn onderweg. Het zal nog zeker een week of zes zijn voordat alles een beetje in huis is en we kunnen gaan balanceren en vliegwiel bewerken voor de VEMS, en ik moet ook nog een beslissing maken over turbo’s. Het lijkt er op dat iets van GT20 gaan gebruiken zodat we bij rond de 2500 a 3000 toeren al 600-700kpa boost kunnen draaien, lekker veel koppel dus. De bovengrens van de opstelling zal tegen de 450pk aanliggen kwa turbo’s.
Nu nog op zoek naar een leuke kunststof LPi tank die een beetje er in gaat passen, en eens gaan verdiepen in hoeveel pk je kan maken met de grootste LPi injector. Dan nog een boel leidingwerk enzo. Dan gaat er nog een warmtewisselaar + oliecooler op. Een fikse intercooler heb ik nog. Ik ben ook bezig met wat ANSA uitlaatdelen achteraan, en misschien dat ik een eerste demper laat maken met alleen een enkele hele grote aanvoerpijp zodat er een fijne plek is voor de lambdasonde.
600 a 700 kPa?? Dat is 6 a 7 bar!! Is het lagerwerk daar wel op berekend?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nulletjes teveel natuurlijk. 0,6 tot 0,7 bar natuurlijk.
Al beunend voorwaarts .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De SM schiet nog totaal niet op. De zuiger die ik als voorbeeld naar de custom zuiger maker in de VS heb gestuurd ligt al 2 maanden bij de Amerikaanse douane.
De zuigerbussen staan wel op het punt om deze kant op te komen. Niet dat dat echt helpt zonder zuigers, maar goed.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!