Poll | ||
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten? | ||
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itbs | 12 | |
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost | 18 | |
Totaal Aantal Stemmen: 30 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er zitten dan uitsparingen in de nieuwe zuigers die precies evenveel ruimte tussen kleppen en zuigers geven als in de oem opstelling.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gesnapt! En: ga je je aan de uitslag van de poll houden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb geen flauw idee eigenlijk. Het zou best kunnen.
Ik geloof alleen dat ik zelf ook moet stemmen om de uitslag te kunnen zien.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Tot zover lijkt de itb oplossing het te winnen. Dat terwijl ik net een mooie oplossing heb gevonden voor de intercoolers.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou goed, dan heb ik gestemd voor de 2e oplossing. Dan komen die zuigers ook niet meer zo dicht bij de klepjes, toch?
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind je de man van de turbo’s, dus uiteraard voor de turbo optie gekozen
Dan verwachten we natuurlijk wel een biturbo opstelling, dat hoort dan wel weer bij een V6 vind ik.
Het klinkt mij ook als een meer bruikbare auto, met meer vermogen (en vooral koppel) in het middengebied ipv een hoge toeren motor.
SM 30 IE biTurbo, klinkt alsof Citroën het had kunnen bedenken
Nu het type plaat je nog zien te maken.
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
zonder turbotroep lopen de drijfstanglagers er al uit, laat staan met als je er 2 turbo’s met 80kpa op laat blazen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Waarom vasthouden aan dat blok?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Leuk blok. En de draairichting is ook nog een beetje exotisch. Maar ik vind het maserati blok ook gewoon leuk, en eerlijk gezegd is er eigenlijk heel weinig mis mee.
Bovendien heen en weer gaand gewicht gaat met zeker 700g naar beneden. Is dus wel wat ruimte in. De slag is ook relatief kort. Citroen heeft 340pk uit de 24v versies gehaald in de experimentales. Zou wel aardig wat ruimte in moeten zitten lijkt me. 24v koppen worden wat lastig, maar met forced induction moet dat met 12v ook goed kunnen.
En itb’s zijn ook leuk. Twee dingen die me een beetje tegen staan er aan. Ik denk dat ik niet tevreden ben met het vermogensresultaat, en dat het koppel naar mijn smaak te hoog in de toeren zal zitten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat zijn itb’s?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Individual throttle bodies.
Jenvey DCNF 42 style throttle bodies
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
De vraag is wat wil je nou?
- Veel vermogen: Dan worden het Turbo’s. En als je die turbo’s monteerd dan zou ik zeher een 2.7 Ltr bouwen, dan vliegen je cylinderbussen je niet om de oren. Die 3-liter bussen scheuren iets te gemakkelijk, en met veel vermogen wordt dat er net beter op. ( Je kan veel doen tegen turbo-lag, maar het blijft altijd). Er is al een Zweed met een Biturbo SM met Maserati blok.
- Rijdbaarheid: Dat wil zeggen een motor die goed “aan het gas” hangt, en dat is bij een sportieve rijstijl wel zo belangrijk:dan maar geen turbo’s en geen intercoolers. O.K., je levert een paar PK in, maar het rijdt gewoon beter.
Ik ga voor een 3 liter IE met Megasquirt voor mezelf, dan kunnen we over 1 of 2 jaar eens vergelijken ?
Groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ze hebben allebei hun aantrekkingskracht, maar om heel eerlijk te zijn vind ik kwa rijdbaarheid dat turbo’s het winnen van NA motoren. Het feit dat het koppel zoveel lager in het toerenbereik beschikbaar is maakt voor mij dat kleine beetje lag met een kogelgelagerde turbo in het gebied daar onder meer dan goed. Omdat ik de compressie niet verander, maar in plaats daarvan het octaan omhoog gooi door middel van LPG, zou de rijdbaarheid in het gebied daar onder niet onder moeten doen voor een goed ingerichte 3.0 liter carb nu, ik verwacht zelfs dat de 3D onstekingsmaps betekenen dat het koppel daaronder verbetert, dat is bij mijn CX ook dramatisch verbeterd namelijk. Verder kies ik natuurlijk voor de kleinst mogelijke kogelgelagerde turbo’s om het turbogat te beperken. Al deze maatregelen zullen naar verwachting een auto geven die onder het turbo gebied beter presteert dan een 3.0 liter carb, en daarboven een andere wereld is.
Ik ben bekend met je mening over 3 liter bussen. Toch ga ik het gewoon proberen met 3.0 liter inhoud.
ITB’s hebben natuurlijk ook iets heel moois, zeker kwa geluid, en het feit dat het er relatief origineel uit blijft zien onder de kap, dus dat heeft ook wel weer wat. Ik ben wel erg benieuwd naar de vergelijking straks.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
De turbo man blijft Turbo Man, gelijk heb je ! Ga je de versnellingsbak aanpassen? Met die turbo’s heb je al veeeeeeel vermogen bij lage toerentallen, en een koppelkromme op maat en naar wens: dan is een “langere bak” zeker aan te bevelen denk ik?
Over die bussen: Dat gaat goed totdat je motor oververhit raakt, maar dat heb je zeker goed onder de knie. Een 3-liter die “kookt” heeft nogal eens last van gescheurde bussen.
groet,
To err is human, not to err is divine.