36 van de 40
« Eerste  < Vorige 34 35 36 37 38 Volgende >  Laatste »
   
Poll
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten?
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itb’s 12
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost 18
Totaal Aantal Stemmen: 30
U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen
De SM van Sans-pareil
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 oktober 2010 01:35 PM
  [ # 526 ]

Zo de intercoolers zijn binnen:

Ze hebben de tocht uit china aardig overleefd, en aangezien ze geen drol kosten, ga ik het eerst eens hier mee proberen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 oktober 2010 03:27 PM
  [ # 527 ]

Die komen op het dak toch?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 oktober 2010 03:30 PM
  [ # 528 ]

Ik wilde eigenlijk iemand inhuren om ze uit het passagiersraam te houden. Interesse?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 31 oktober 2010 03:17 PM
  [ # 529 ]

Gewoon met tie-wraps aan je buitenspiegels bevestigen.  Mr. Green

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 oktober 2010 04:20 PM
  [ # 530 ]

Maar goed zoals ik al eerder gezegd heb, ze komen dus waar de accu en de oorspronkelijke oliekoeler zitten. De relais links verhuizen een stukje omhoog, dan kan je er ook nog bij, best handig, en ik fabriceer wat om een mooie luchtstroom langs de intercoolers te krijgen. Waar de accu uiteindelijk komt weet ik nog niet, misschien rechts waar al die ruimte over is in het scherm, naast het kachelhuis, 2 motorfiets accu’s boven elkaar ofzo. Oliekoeler wordt veel en veel groter, en komt nog voor de airco condensor.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 oktober 2010 04:50 PM
  [ # 531 ]

Denk je niet dat de radiateur uiteindelijk te weinig rijwind krijgt als je er én een aircocondensor én een vette oliekoeler voor gaat zetten? Het koelsysteem is al aan de krappe kant…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 oktober 2010 05:21 PM
  [ # 532 ]

Die oliekoeler capaciteit uitbreiden is niet voor niets natuurlijk. Dat is een uitbreiding van de koelcapaciteit immers, geen verkleining, en in tegenstelling tot de originele plaatsing heb je er dan wel wat aan als de fans aanslaan. Ik verleg daarmee wel wat koeling van het KVS circuit naar het oliecircuit, maar het lijkt mij dat dat juist wat beter in de italiaanse motor ontwerp filosofie past. Dus met een 3-rijen radiateur, en flinke oliekoeler die wel wat doet als de fans aanslaan lijkt het mij op zich dat ik de koelcapaciteit een heel stuk uitbreid. Uiteraard wil ik ook nog een warmtewisselaar er in zetten om de warmte tussen KVS en olie te niveleren, maar ik weet nog niet of ik dat via de CX-voetstuk manier doe of misschien met zo’n oliekoeler uit een SM automaat.

Strikt genomen vergroot zo’n warmetwisselaar de capaciteit natuurlijk niet, maar de motor wordt wel sneller warm, en de warmtelast wordt beter gespreid over de twee vloeistofsystemen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10324
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 oktober 2010 05:37 PM
  [ # 533 ]

Ik denk dat het koeltechnisch gezien het beste is om de radiateur die het koudst blijft vooraan te zetten en die het warmst wordt achteraan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 oktober 2010 06:02 PM
  [ # 534 ]

Ben ik niet helemaal van overtuigd. Koeling werkt op temperatuurverschil, het grootste verschil in temperatuur tussen de stof die gekoeld moet worden en het koelmiddel (lucht in dit geval) geeft het meeste koel effekt.

Trouwens, er is helemaal geen ruimte achter de radiateur… en ik heb ook nog geen oliekoeler gezien die meer dan een relatief klein deel van de radiateur bedekt. Ik kan ook altijd nog een sleuf in de bumper maken a la SM experimentale…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 oktober 2010 06:03 PM
  [ # 535 ]

Bij moderne auto’s zie je nu toch wel weer veel dat er “echte” oliekoelers worden gebruikt, in combinatie met een Warmtewisselaar. Dus, zo gek is jouw gedachte niet. Maar…. je ziet meteen dat men er steeds vaker voor kiest om intercoolers én oliekoelers niet meer voor de radiateur te zetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 31 oktober 2010 06:13 PM
  [ # 536 ]

Ik heb ook de VDL olie/water wisselaar,maar ga deze vervangen door een platenwisselaar( groter koelvermogen). Mss is dat voor U ook een idee? Wel met een 3-rijen radiator en krachtige fans. bovendien kan je deze ook thermostatisch sturen(waterkant). Men zij mij hier ooit dat dan de olie niet snel meer zou opwarmen,maar ik denk van wel,aangezien je de originele olieradiator suprimeert. Wink

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 oktober 2010 06:25 PM
  [ # 537 ]

Een intercooler achter de radiateur begrijp ik niet zo goed. De radiateur koelt dan natuurlijk beter dan zonder de intercooler ervoor, maar een intercooler heeft niet zo heel veel zin als de luchtstroom echt warm gaat worden. Het wordt onder koude omstandigheden dan al gauw een interwarmer.

Maar goed, in de SM wordt de plaatsing van alles al gauw gedicteerd door waar er ruimte is. Ik heb best een tijdje zitten kijken ook naar intercoolers voor de radiateur, en dat zou ook prima passen, maar luchtslangen met een beetje diameter ernaartoe krijgen zonder de radiateur te verplaatsen lijkt mij toch nogal lastig. Dat probleem is helemaal weg door 2 intercoolers te gebruiken. Olieslangen zijn veel kleiner, dus die kan je makkelijk naar een flinke oliekoeler in dat vak voor de radiateur te plaatsen. Een grote oliekoeler scheelt een hele hoop. Mogelijk maak ik die ook nog thermostaat gestuurd, zodat de lucht/oliekoeler er alleen bij komt boven de 90 graden olietemp bijvoorbeeld. Als het helemaal moet zet ik wel 2 hulpradiateurs achter de intercoolers straks. Eerst even zo proberen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10324
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 oktober 2010 07:45 PM
  [ # 538 ]
sans-pareil schreef:

Ben ik niet helemaal van overtuigd. Koeling werkt op temperatuurverschil, het grootste verschil in temperatuur tussen de stof die gekoeld moet worden en het koelmiddel (lucht in dit geval) geeft het meeste koel effekt.

Trouwens, er is helemaal geen ruimte achter de radiateur… en ik heb ook nog geen oliekoeler gezien die meer dan een relatief klein deel van de radiateur bedekt. Ik kan ook altijd nog een sleuf in de bumper maken a la SM experimentale…

Je oliekoeler wordt, laten we zeggen, zo’n 110C. Dan wordt de lucht die daar achter uitkomt al gauw zo’n 60C. Het is een heel verschil of er lucht van 60C of 35C je (water)radiateur binnenkomt.
Sterker nog: als de lucht die uit je oliekoeler komt 80C is, doet je waterradiateur helemaal niets meer!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10324
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 oktober 2010 07:50 PM
  [ # 539 ]

Eigenlijk zouden alle koelers/radiateuren zo koud mogelijke lucht moeten krijgen. Maar zelfs als dat mogelijk is komt het probleem van de sm om de hoek kijken: afvoer van de lucht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 oktober 2010 08:01 PM
  [ # 540 ]

Zelfs een XM die net uit de file komt met airco aan, oliekoeler voor de automaat en intercooler allemaal achter elkaar krijgt met de geringe snelheid die stilstaan alleen de fans opwekken de doorstromende luchttemperatuur niet verder dan een graad of 20-30 omhoog. De oliekoeler gaat niet de hele radiateur bedekken, en als de ingangstemp van de olie 110c is dan rijd je al heel erg hard, met dus een navenante enorme luchtverplaatsing. Hoe meer luchtverplaatsing, des te minder temperatuurstijging. Die visie kwa temperaturen deel ik dus niet.

Bovendien kan er altijd nog zoals gezegd een sleuf in de bumper, en twee kleine hulpradiateuren kunnen natuurlijk ook nog.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
36 van de 40
« Eerste  < Vorige 34 35 36 37 38 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook