38 van de 40
« Eerste  < Vorige 36 37 38 39 40 Volgende > 
   
Poll
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten?
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itb’s 12
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost 18
Totaal Aantal Stemmen: 30
U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen
De SM van Sans-pareil
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2010 04:59 PM
  [ # 556 ]

Hij pakt 8 maanden voor een setje zuigers. Als je dat extrapoleert rijdt hij met kerst….


2016!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2010 05:10 PM
  [ # 557 ]

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 november 2010 05:20 PM
  [ # 558 ]

“Maak even twee weken vrij” har har. Het wordt krap, die Citron Presse.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2010 05:37 PM
  [ # 559 ]

Sans, hoe vaak moet ik het je nog uitleggen:

EIGEN AUTO EERST!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 november 2010 05:59 PM
  [ # 560 ]

Dat is op zich wel een mooi uitgangspunt. De praktische uitvoering werk ik alleen nog aan.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2010 06:20 PM
  [ # 561 ]

je moet je eigen auto op vrijdag inplannen en niks anders aan nemen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 november 2010 09:16 PM
  [ # 562 ]

Ik plan nu al niets in op vrijdagen. Dat hebben we nodig om het ongeplande extra werk elke week af te krijgen. Maar goed we gaan wel aan de slag. Ik maak me eigenlijk niet zo’n zorgen om de routinehandelingen van de boel weer in elkaar krijgen. Het zijn meer de nieuwigheden die een beetje lastig zijn, zoals de uitlaatspruitstukken, de nieuwe Primary Trigger, de LPi en de VEMS inrichten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 december 2010 02:59 PM
  [ # 563 ]

Zo, eindelijk weer een stap gezet. De boel is naar de motorenwerkplaats…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 12 december 2010 02:57 PM
  [ # 564 ]

En gisteren de turbo’s besteld, samen met lasflensen. Dan nog even mijn gedachten organiseren voor het projekt, dat doe ik altijd graag in mijn topic om een of de andere reden.

Ik heb nu:
- VEMS
- kabelboom
- 6 BX bobines
- 6 flow matched injectoren
- 2x EGT sensor (uitlaatgastemp_
- WBO2 lamdasonde
- 2x GT2554R turbo
- 2x aftermarkt dubbelcapaciteit Renault 5 gt turbo intercoolers
- 6x nieuwe zuigers
- 1x nieuwe bus
- 1x andere kop
- 6x RVS kleppen
- set nieuwe nokkenassen
- 2x afgeschreven USA uitlaatspruitstukken voor de passing
- map sensor
- kvs temp sensor
- luchttemp sensor
- boost controller
- hydraulische kettingspanner

Ik moet nog hebben:
- grote stapel lasbochten, plus wat rechte stukken pijp voor de uitlaatspruitstukken
- oliekoeler + slangen
- argon voor de tig lasbak
- luchtfilters
- luchtslangen
- leidingwerk voor olie/kvs naar en van de turbo’s
- brandstofpomp tbv injectie
- brandstofdrukregelaar
- distributie kettingen bij bestellen

Eens kijken wat ik allemaal nog vergeten ben.

Ik heb besloten dat ik ga opbouwen, en ga kijken hoe ik dan uitkom kwa tijd en geld. Op zich heb ik alles voor een benzine opstelling al liggen, en lpg is een extra graad van complexiteit. vooral het feit dat LPi injectoren kwa capaciteit afnemen bij een lagere buitentemperatuur terwijl je dan meer brandstof nodig hebt vind ik wat listig. Dat betekent eigenlijk het gebruik van achtelijk grote injectoren die misschien niet eens te krijgen zijn. Of twaalf injectoren. Of de LPG tank opwarmen met koelvloeistof om de druk hoger te maken. Plus er moet software geschreven worden voor de VEMS om met die varierende brandstofdruk om te gaan. De LPi op dezelfde manier gebruiken als een normaal benzinesysteem is ook wat uitdagend, omdat je het dan over een druk van 40 bar hebt ongeveer als je een constante druk wil gebruiken wat eigenlijk het mooiste zou zijn, dan hoef je namelijk ook geen software aan te passen in de VEMS. En als je dan toch 40bar brandstofdruk hebt. Zie dan maar eens een brandstofdrukregelaar te vinden die tot 40 bar gaat. En als je 40 bar brandstofdruk hebt… dan heb ik de afwijking dat ik me meteen af begin te vragen of direkte inspuiting niet mogelijk is.

Maar goed, als de motor in elkaar gaat komen er eens wat plaatjes. Er moet nou een beetje vaart gemaakt worden, de Citron Presse is al veel te gauw voor de omvang van dit projekt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 december 2010 04:28 PM
  [ # 565 ]
sans-pareil schreef:

Eens kijken wat ik allemaal nog vergeten ben.

Dat je een bedrijf en chronisch gebrek aan tijd hebt? haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 december 2010 05:37 PM
  [ # 566 ]
sans-pareil schreef:

vooral het feit dat LPi injectoren kwa capaciteit afnemen bij een lagere buitentemperatuur terwijl je dan meer brandstof nodig hebt vind ik wat listig. Dat betekent eigenlijk het gebruik van achtelijk grote injectoren die misschien niet eens te krijgen zijn. Of twaalf injectoren. Of de LPG tank opwarmen met koelvloeistof om de druk hoger te maken. Plus er moet software geschreven worden voor de VEMS om met die varierende brandstofdruk om te gaan.

LPi werkt toch gewoon met een pomp die de vloeibare LPG op druk naar de motor jaagt?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 december 2010 05:38 PM
  [ # 567 ]

Hij wil dampgas injectie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 december 2010 05:39 PM
  [ # 568 ]

da’s DGi, geen LPi. Wink

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 12 december 2010 05:57 PM
  [ # 569 ]

Nee, ik wil echt LPi.

Maar “gewoon met een pomp” is een beetje een oversimplificatie. Bij de gangbare LPi installaties wordt de LPi druk bepaald door de temperatuur van de LPG in de tank. Dit is natuurlijk nogal gekoppeld aan de omgevingstemperatuur een heel groot gedeelte van de tijd, misschien af en toe ook wat door de binnentemperatuur van de auto, maar in grote lijnen kan je stellen dat de tankdruk bepaald wordt door de omgevingstemperatuur. Bij 4.4 graden C is het ongeveer 4.5bar, en bij 37.8 graden is het ongeveer 12.2 bar. Dit zijn beide temperaturen die binnen het bereik van wat een lpg tank meemaakt in zijn leven.

De LPi pomp zoals bijvoorbeeld Vialle gebruikt, in de tank, pompt die tankdruk dan verder op, met ongeveer 5 bar, op zo te verzekeren dat de LPG niet in de leiding gaat koken, waardoor je gasvormig LPG in je leidingen krijgt, want dan werkt de boel niet meer.

Dit is ook een van de zwakke punten van het LPi systeem. In het motorruim kan het een heel stuk warmer zijn dan in je tank als voorbeeld. Als het in je tank 4.4 graden is, en de druk wordt nog 5 bar opgepompt is de vloeibare LPG in de leiding 9.5 bar. Dat beteken dat zo ergens rond de 30 graden temp van die leiding, je dus gasvorming gaat krijgen. Nu valt dat allemaal wel mee, en is het enigszins te beperken door de leidingen te isoleren e.d. maar het is geen onmogelijke omstandigheid. Verder werkt een LPi injector ongeveer hetzelfde als een benzine injector, en deze spuit dus een andere hoeveelheid brandstof in per seconde bij een brandstofdruk van 9.5 bar dan bij 17.2 bar. Voor die variatie moet je software in de VEMS aanpassen en de ‘live’ druk in je lpi brandstofgallerij meten.

Verder kan het ook zo zijn dat je LPi injectoren wel groot genoeg zijn voor max vermogen bij 17 bar, maar niet bij 9.5 bar, want het is een nogal groot verschil in cc per minuut. Ik heb ook nog geen uitleg gevonden waarom Vialle gekozen heeft om het zo op te lossen. Ik zelf zou het eerder willen laten werken zoals een benzine injectie, dus met een constante druk in de brandstofgallerij. Alleen wie heeft er een pomp die de druk zo hoog kan doen oppompen dat zelfs als je start bij -15 celsius je nog aan dezelfde minimale brandstofdruk komt als als je SM de hele dag aan de Cote d’ Azur heeft gestaan in de brandende zon? Om goed te functioneren met een tankdruk van 50 graden moet de boel zeker 25 bar worden. Als je met constante druk wilt werken moet de LPi pomp dan bij -15 celsius iets van 23 bar bij pompen. Dat probleem zal vialle ook gezien hebben.

“Gewoon een pomp” is dus niet het hele verhaal helaas. Ik wil ook niet werken met zo’n piggyback computer, ik wil echt afzonderlijke maps voor LPG en benzine, want we gaan voor op LPG ook voor een andere turbodruk. Als last resort is een soort piggyback hybride oplossing mogelijk, maar ik word er niet heel enthousiast van. Ik wil het het liefst gewoon allemaal met de VEMS doen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 12 december 2010 07:15 PM
  [ # 570 ]
waterman schreef:
sans-pareil schreef:

Eens kijken wat ik allemaal nog vergeten ben.

Dat je een bedrijf en chronisch gebrek aan tijd hebt? haha

En reageren op p.b. Wink

Profiel  
 
 
38 van de 40
« Eerste  < Vorige 36 37 38 39 40 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook