Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mijn BX 1.6 Progress had er ook altijd heel erg last van. Als het echt heel erg is zou ik inderdaad eens je thermostaat vervangen. Zonder temperatuurmeter heb je vaak niet in de gaten dat die niet meer goed is. Overigens is bij mijn Progress een keer op een winterochtend wel de olie langs de peilstok naar buiten gekomen ivm dicht bevroren carterslangen. Wat een zooi was het toen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Mijn kachel word gewoon warm, dus dan ga ik er vanuit dat de thermostaat goed is, maar het kan geen kwaad om die eens te vervangen, zo duur zullen die dingen niet zijn.
Ik zag op de foto’s op blad 1 dat het binnenwerk van de vulpijp er ook nog uit kan; kan dat ook als de vulpijp niet gedemonteerd is?
Ik heb nu alleen nog maar de dop en de slangen die daar aan vast zitten schoongemaakt.
En dat dat pijpje op het spruitstuk waaraan ook een slangetje vanaf de vuldop zit dicht lijkt te zitten, is normaal?
mijn kachel werd niet warm, daar kwam een verstrengende hitte uit! de thermostaat ging niet meer helemaal open, dus de watertemperatuur was constant rond de 110 graden…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Maar als het water lekker warm is word het blok ook lekker warm zodat de sludge kan verdwijnen, of maak ik een denkfout?
Ik dacht dat de thermostaat werd aangehaald omdat die mogelijk al te vroeg opent waardoor het blok niet optimaal op temperatuur komt, maar het word bij mij ook lekker warm, rijd nooid met de kachel op max, dan smelt ik
Volgens mij wordt er in de opwarmfase altijd condens gevormd. Vooral bij korte ritten zoals in de stad.
Niet zo erg, maar om het beetje condens weer te laten verdampen heb je behoorlijke rit nodig, liefst op de snelweg. Ik weet niet hoe lang, maar ik denk een uur of zo.
Het gaat om de olietemperatuur, de olie warmt veel minder snel op dan het koelwater.
Als je nou niet elke dag aan die rit toekomt, dan zamelt het vocht zich op.
Niet zo’n probleem, want goede olie kan dat het vocht opnemen.
Als de olie goed warm is gaat het vocht verdampen, maar het condenseert ook voor een deel in de koele ventilatieslangen. Dat is dus die mayonaise.
Om al het vocht kwijt te raken moet je toch wel een flinke rit maken. Of af en toe olie verversen.
Een beetje mayonaise is helemaal niet erg.
Alleen als je motorolie aan de peilstok ook mayonaise is dan heb je waarschijnlijk een lekke koppakking.
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb 4 bx-en 1.4 gehad, ze hadden het allemaal. gewoon af en toe schoonmaken en verder niet druk om maken..
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik heb de “boel” bij mijn 1.4 net weer schoongemaakt. En dat terwijl ik toch elke dag zo’n 80 kilometer rijdt. Alleen dat doorblazen, dat moet ik dan maar eens doen.
Ik zal eens checken of dat gaasje er nog zit. Goeie tip.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Citroen adviseerde trouwens om die spons weg te laten…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zojuist het luchtfilterhuis maar eens opengemaakt; er stond wat smurrie in het huis en ook zat er wat op het luchtfilter.
Alles schoongemaakt en het luchtfilter 180 graden gedraaid.
Ook was het dunne slangetje tussen de dop en het inlaatspruitstuk kapot gegaan; deze vervangen door een stuk brandstofleiding.
Ik kon nu wel in het spruitstuk blazen, het gaat niet van harte, maar dat zit dus niet verstopt!
Het stukje staalwol in de vuldop had ik eerder al eens verwijderd.
Ik ben nog niet overtuigd om in verband met dit probleem de thermostaat preventief te wisselen, de motor komt volgens mij prima op temperatuur
Die thermostaat zou ik dan ook lekker laten zitten.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Het zal wel vergezocht zijn , maar ik bedenk ook maar eens wat ; als ik onder de motorkap nou een geluiddempende mat plaats, zou het onder de kap dan ook wat warmer worden?
En zo ja; zou dat dan ook nog invloed hebben op het verdwijnen van de mayo?
Je zou een originele isolatiemat aan de motorkap kunnen monteren.
Die houden ook wel een beetje warmte binnen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Bertje beige schreef:Het zal wel vergezocht zijn , maar ik bedenk ook maar eens wat ; als ik onder de motorkap nou een geluiddempende mat plaats, zou het onder de kap dan ook wat warmer worden?
En zo ja; zou dat dan ook nog invloed hebben op het verdwijnen van de mayo?
Ga er maar vanuit dat het niet helpt tegen de mayo.
Wat misschien wel helpt is een standkachel, dan is je motor gelijk al warm als je wegrijdt.
Maar je kan ook gewoon accepteren dat je af en toe mayo vindt in je vulpijp…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb wel al een paar keer gezien dat mensen die carterslang met folie/isolatie ingewikkeld hebben. Geen idee of het ook werkt..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
H@ns schreef:Bertje beige schreef:Het zal wel vergezocht zijn , maar ik bedenk ook maar eens wat ; als ik onder de motorkap nou een geluiddempende mat plaats, zou het onder de kap dan ook wat warmer worden?
En zo ja; zou dat dan ook nog invloed hebben op het verdwijnen van de mayo?Ga er maar vanuit dat het niet helpt tegen de mayo.
Wat misschien wel helpt is een standkachel, dan is je motor gelijk al warm als je wegrijdt.
Maar je kan ook gewoon accepteren dat je af en toe mayo vindt in je vulpijp…
Precies, zie het maar gewoon als een ‘‘product eigenschap’‘
Verder af en oe gewoon ff schoonmaken en doorblazen, kost je hooguit een kwartiertje eens in de zoveel tijd
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)