Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo zag het er bij mijn BX Progress uit.
IMG_0145 by Timo1990NL, on Flickr
(Dat gaasje is er daarna uit gebleven)
Na alles omgespoeld te hebben met wasbenzine bleef dit in het potje over..
IMG_0149 by Timo1990NL, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Zo ziet het bij mijn Chic ook uit. Dat zeefje ding heb ik er ook uitgelaten, sindsdien is die kermis trouwens nooit meer bevroren.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik heb dat zeefje uit de dop er wel al uit, maar er zit in de vulpijp ook nog een ronde zeef? En hoe krijg ik die er dan uit?
Zit dat binnenste gedeelte gewoon los?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Alleen in de dop zit een zeefje.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
O.K, maar wat is dan dat bruine ding in het midden van de eerste foto (bovenaan deze pagina)?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die komt uit de cilinder op die foto rechts. Dat is een soort trechtertje.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Soms zou het handig zijn als we naast elkaar zouden staan, zoals nu bijvoorbeeld; hoe krijg ik dat trechtertje uit de vulpijp?
Overigens zou ik denken dat het trechtertje wat jij bedoelt links ligt van het bruine ding wat ik bedoel, maar ik zal het mis hebben, heb tenslotte dit nog nooit uit elkaar gehaald…....
Dat middelste pijpje heb ik niet eens… (type2)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hier zit zit die ‘trechter’ in de cilinder, zit geklikt. Gewoon eruit trekken.
Citroen BX by Timo1990NL, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ga ik toch nog eens kijken…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
En dat ga ik dus ook doen
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Vanmorgen eindelijk de tijd om de vulpijp eens te demonteren; ik krijg die trechter er dus niet uit !
Ook van achter/onder voorzichtig geprobeerd, maar ik krijg hem niet over die klemrand heen .
Overigens was het niet meer de originele, want er stond een datumstempel op van 1997.
Het sponsje was (voor zover ik het kon zien) nog mooi ijzerkleurig en er zat niet eens zoveel prut in.
Ik heb het ding uiteindelijk maar doorgespoeld met heet water en Dreft en daarna met perslucht drooggeblazen.
Ik zal de dop en de slangen die daar aan zitten in de gaten houden, want ik geloof dat die als eerste vol gaan zitten (en vaker een langere rit rijden )
Het is dus idd. gewoon een produkteigenschap waar ik me verder niet druk om ga maken
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Misschien stond deze link al ergens in deze draad, maar bij deze nogmaals:
Sludge in olievuldop (Roel Tiemersma)
In het menuutje onder “motor” klikken op “sludge in vuldop.” Met de aanwijzingen op deze pagina heb ik de mayo in mijn Chic opgeruimd. Alles schoongemaakt met remmenreiniger. (Zo’n spuitbus van 1,70 van de Action. Is die winkel toch nog ergens goed voor… )
Op de pagina staat ook beschreven hoe je de trechter uit de vulpijp haalt. Eerst de hele vulpijp van het blok afhalen, en dan de trechter van onder eruit drukken werkt het handigst.
Ik heb trouwens de zeefjes in zowel de dop als rondom de trechter wel laten zitten. Omdat de 1.6 veel olie verbruikt, moet ik regelmatig bijvullen, maar de mayo die ik aantref in de vuldop is steeds minimaal. Dus ik zag geen reden de zeefjes weg te laten.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Goede link, bedankt! Ben dus toch te voorzichtig geweest
Nou ja, kan het altijd nog eens doen, voorlopig vind ik het eerst wel goed zo
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Hm, die smurrie is een gebruikelijk product bij een BX… Zo erg als bij Timo heb ik trouwens nog nooit gezien! Bij mijn 16TGI was, toen ik d’r kocht, de pot ook aardig vol. Het sponsje in de dop was er overigens al uit. Inmiddels rijd ik alleen lange afstanden met die auto, waardoor sludgevorming sowieso minder is.
Bij mijn 19TZI met DDZ-blok is de smurrie nauwelijks aanwezig ondanks veel kleine ritjes waar de motor nauwelijks op temperatuur komt, maar die rijdt ook rond op verse vloeistofjes. Misshcien dat dat ook verschil uitmaakt (de 16TGI rijdt nu namelijk ook rond met nieuwe vloeistofjes).
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime