6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
   
Inzakkende pneumatische vering
Peetvader
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-11-2007

Gepost: 14 juni 2011 09:20 PM
  [ # 76 ]

In eerste instantie heeft Citroen aangeboden om de helft van de materiaalkosten te vergoeden.
Daar ben ik niet mee akkoord gegaan.

Zoals ik in mijn vorige reactie al gemeld heb, heb ik de balgen zelf onderzocht. Het probleem is dat het rubber op een bepaalde plek uitdroogt (dan wel rot) als gevolg van contact met een kunststof koker.
Ik heb mijn bevindingen op schrift gesteld en zowel naar de garage als naar de originele fabrikant van het veersysteem (WABCO) gestuurd. Dit is dus een materiaal/constructie fout die alle balgen van dit type treft.
Ik denk dat het uitdroging/rotting proces al na 3 jaar leidt tot poreus rubber op die plek. Het probleem komt gedurende een tijdje niet naar voren, omdat het poreuze rubber door de druk tegen diezelfde kunststof koker wordt gedrukt en daardoor het lek afsluit. Als je dan een keer ver uit de veren komt, of de auto wat langer staat dan treed het op. Ga je nu weer met zwaardere belading rijden dan wordt het rubber weer dichtgedrukt.

Ik vond mijn auto weken aan een stuk elke ochtend volledig ingezakt. Nadat ik een keer met zware belading had gereden was het euvel ‘verholpen’. Toen de garage de rechter balg vervangen had is het systeem van druk af geweest en kwam ook het lek in de ander balg tevoorschijn.

Het is dus niet zomaar een lek in één balg dat je misschien nog wel zou kunnen accepteren, maar gewoon een constructie- c.q. materiaalfout. Daarom is het raadzaam beide balgen tegelijk te vervangen. (en zoals ik er nu tegenaan kijk over een jaar of 3 á 4 weer!)

Citroen is nu om. De balgen worden 100% vergoed en de garage vergoed de montage kosten.

Stuur mij via de website een PM (mail) en ik stuur je mijn rapportje (in ‘t Engels) toe.

C4GP 2.0 Exclusive Automaat
April 2007
Kleur: Gris Fer
Navidrive RT3

Profiel  
 
Pix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 26-02-2010

- (Grand) C4 Picasso 1.6
Gepost: 15 juni 2011 12:49 PM
  [ # 77 ]
hkonin02 schreef:
hkonin02 schreef:

Wat ik vreesde is gebeurd. Geen coulance regeling. Ik denk mijn laatste citroen. Er is duidelijk wat mis met de levensduur van de balgen.

email naar de importeur geeft geen effect. Had ik maar garantie moeten bijkopen. lekker puh!!!

Garantieverlenging is natuurlijk bullshit als je bedenkt dat ze van het probleem op de hoogte zijn, maar er niets aan doen, maar wel de kosten naar de klant toeschuiven (garantieverlenging of kosten zelf moeten betalen na verlopen garantieperiode).

Moxcht dit bij Toyota gebeuren, dan kregen we publieke verontschuldigingen van meneer Toyoda himself.

Profiel  
 
Pix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 26-02-2010

- (Grand) C4 Picasso 1.6
Gepost: 15 juni 2011 12:53 PM
  [ # 78 ]
bert-w schreef:

En ook mijn Grand C4 Picasso Exlusive (km stand 111.000km) is niet ontkomen aan dit mankement. Afgelopen maandag toen ik afremde voor een kleine file voor een rotonde zakte de achterkant weg en kwam de service melding en niet harder dan 10km waarschuwing. Gelukkig vlak bij huis en na parkeren en afsluiten pompte de auto zich zelf wel weer op maar er zat wel een hoogte verschil tussen links achter en rechts achter. Dinsdag bij dealer gebracht en woensdag weer opgehaald. Beide luchtbalgen vervangen. Zij rijdt weer beter dan voorheen. Volgens mij is de lekkage al een paar koude winter weken aan de gang daar de auto qua wegligging zich af en toe vreemd gedroeg, waarbij je je afvroeg of het aan conditie van de weg lag of de auto zelf.
Onze mooie dame is op papier al ingeruild en gelukkig stelt onze dealer zich coulant op voor wat betreft de nota. Auto is sedert 10-2010 nml. al uit de garantie en levering van de nieuwe C3 EHDI laat nog even op zich wachten.

Toch wel een min puntje voor de Exclusive versie dat de luchtvering kan gaan lekken. Mijn advies met de huidige kennis is om een langere garantie af te sluiten bij koop van deze versie, minimaal 4 jaar.

Waarom een garantieverlenging afsluiten voor een structureel probleem?

Dit is toch de omgekeerde wereld?
Citroën zou er beter voor zorgen dat degelijk materiaal gebruikt wordt.
Als ik hier lees hoeveel mensen hetzelfde probleem hebben (mezelf incl.), dan is dit toch echt niet normaal.

Ik zal me volgende week eens bezighouden met een brief te schrijven naar Citroën en als er geen reactie komt, dan ken ik nog wel wat mensen in de media.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 15 juni 2011 12:58 PM
  [ # 79 ]

Als de vering plots inzakt bij pakweg 120 km/u op een belgische (putten) autostrade, mag ik niet denken wat er gebeurt, dus het vormt toch wel een veiligheidsrisico denk ik, of kan de vering niet ineens leeglopen? Ik heb de kapotte balg bij ons niet gezien, dus weet niet of dit kan, maar lijkt me wel aannemelijk. In dat geval zou er echt een terugroepactie moeten zijn, ook al zou dat citroen een fortuin kosten omdat zeer veel C4 Picasso’s uitgerust zijn met de balgen.
Garantieverlenging kost relatief veel voor inderdaad een structureel probleem. Voor 2 extra jaren was dat bij ons het bedrag van 2,5 keer balg vervangen. Bij onze nieuwe auto hebben we er echter toch voor gekozen (daar was het verrassend goedkoop, minder dan de prijs van 1 balg).
succes Pix met je brief, hopelijk krijg jij wel iets gedaan zoals een enkeling hierboven.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Pix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 26-02-2010

- (Grand) C4 Picasso 1.6
Gepost: 15 juni 2011 03:00 PM
  [ # 80 ]

Ik kan maar hopen dat het iets oplevert.

Anders schrijf ik wel eens naar de krant of naar Test-Aankoop en dat zal ik ook vermelden in mijn brief aan Citroën.

Een maand voor het aflopen van de gewone minimale garantieperiode vroeg ik naar de kostprijs voor verlengde garantie en dat zou neergekomen zijn op bijna €1000 voor 3 jaar.

Ik vrees ervoor dat daarbij de werkuren inbegrepen zijn.

Vond het ook wel lachwekkend achteraf hoe in het onderhoudsboekje het eerste onderhoud na 1500 km als “gratis” omschreven wordt.
Toen ik achteraf toch een factuur kreeg, bleek dat de werkuren wel betaald moesten worden.
Als je weet dat de werkuren bijna evenveel of meer kosten dan het materiaal, dan krijgt het woord “gratis” wel een andere dimensie.

Profiel  
 
Peetvader
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-11-2007

Gepost: 15 juni 2011 03:49 PM
  [ # 81 ]

Verlengde garantie is duur en onnodig.
Het is gewoon geld uit de zak kloppen voor niets, want volgens de Europesche Conformiteits regels heb je als consument recht op een deugdelijk product.

- Een defect zoals aan de balgen na 3-4 jaar is zeker niet conform je van een goed product verwachten mag.

- De verkoper heeft bij de verkoop geen voorbehoud gemaakt dat de veren na 3 tot 4 jaar vervangen moeten worden.

- Het is ook niet algemeen aanvaardt dat een veersysteem na 4 jaar versleten is.
Derhalve mag je van een goed product verwachten dat het veersysteem langer mee gaat. Een defect na 4 jaar is niet “CONFORM”.

- In mijn geval zijn de veerbalgen onbruikbaar/defect geraakt door een eigen gebrek.

Volgens de wet heb je derhalve recht op herstel. (een redelijke vergoeding voor de periode dat het product wel goed gewerkt heeft mag gevraagd worden)

http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

Als er aan je auto onderdelen vervangen zijn vraag die oude onderdelen dan altijd terug! Laat je uitleggen wat het defect is en waardoor het veroorzaakt is. Vroegtijdige slijtage is NIET conform!

C4GP 2.0 Exclusive Automaat
April 2007
Kleur: Gris Fer
Navidrive RT3

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juni 2011 03:56 PM
  [ # 82 ]

1) het is aan de rechter om te bepalen wat wel en wat niet conform is
2)het is zeker niet algemeen aanvaard dat een veersysteem na 4 jaar niet versleten mag zijn. Voorbeeld: veerbollen van bx’en, xantia’s en xm’s verliezen in 2 tot 4 jaar hun druk en dienen dan of gevuld of vervangen te moeten worden. Staat niets over in de boekjes, en geen verkoper neemt een voorbehoud op. Het is gewoon zo en geen rechter heeft ooit uitspraak gedaan dat die genoemde onderdelen niet conform zouden zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 26-02-2010

- (Grand) C4 Picasso 1.6
Gepost: 05 juli 2011 10:55 AM
  [ # 83 ]

Drie maanden nadat ook de tweede kant van de veerbalgen werd vervangen, kregen we vorige week opnieuw de melding “Storing vering”. ...

Auto naar de garagist en even aan de computer gelegd: bleek dat de wagenhoogte niet correct was. Hoe dit kan dat dit pas na drie maanden zo is, vind ik wel wat raar.
De huidige wagenhoogte dan maar ingesteld als juiste wagenhoogte, maar de dag nadien opnieuw dezelfde melding ...

Opnieuw naar de garage en blijkt nu dat de sensoren niet goed meer werken.

Ben benieuwd hoeveel dit ons nu weer zal kosten.

Heb veel zin om de wagen te verkopen en mij een wagen van een ander merk aan te schaffen ...

Profiel  
 
mistral
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 01 april 2013 11:12 PM
  [ # 84 ]

Lang stil in dit topic. Geen kapotte luchtveringen meer?

Die van mijn picasso zijn in april 2010 vervangen. Auto zelf is uit juni 2007. Dus na 3 jaar, met 60000 op de teller is het probleem ontstaan.
Na veel zeuren en dreigen met rechtszaak werd alleen arbeidsloon berekend. Koste me nu ongeveer 200 euro, maar met onderdelen erbij zou het iets van 1500 euro hebben gekost volgens de garage.

Tot nu toe geen probleem meer gehad, tot dit weekend. Opeens merkte ik dat de vering niet
meer omhoog kwam. Je hoorde de compressor wel maar de auto komt niet omhoog. NEt als je een weekendje weg wil met pasen!
Met de handmatige methode gaat het wel, hoewel het in het begin lang duurt voor hij omhoog komt. Tijdens het rijden lijkt er dan geen probleem, maar ik rij maar rustig want ben doodsbang dat hij toch weer wegzakt! Als de wagen dan een tijdje stil staat zakt hij weer naar beneden.

Na de vorige reparatie dus weer precies 3 jaar verder, nu met 130000 op de teller.
Morgen de garage maar bellen. Ik verwacht dat citroen het weer gaat oplossen anders ga ik maar
weer flink stennis maken.

Inderdaad een mooie auto, maar wel een probleem bak. Het derde remlicht is ook al 2x vervangen en het zou me niets verbazen als hij het nu weer niet doet (ik controlleer het verder nooit)

Rijdend sinds 11 juni 2007 een C4 Grand Picasso Exclusive. Maar al op 15 januari 2007 besteld.

Profiel  
 
Peetvader
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-11-2007

Gepost: 02 april 2013 01:36 AM
  [ # 85 ]

Zie mijn bericht van 14 juni 2011. Naar aanleiding van mijn rapportje over de aard van het defect aan de balgen heb na mijn vakantie dat jaar een gesprek gehad met de garage en een vertegenwoordiger van Citroen.
Op mijn opmerking dat de nu gemonteerde balgen wel weer over een jaar of 3-4 defect zullen zijn zei de vertegenwoordiger van Citroen dat het probleem in Frankrijk wel bekend was geweest maar in Nederland nog niet. Hij verzekerde mij dat onder mijn auto nu verbeterde balgen zijn gemonteerd. Ik kan dat niet controleren, dat weet ik pas als mijn auto eind 2014 nog fier op zijn achterpootjes staat.

De balgen bij Mistral zijn in april 2010 vervangen. Zouden dat nog oude typen zijn? Zoja, dan moet je toch wel recht hebben op vervanging.

Vraag de oude balgen terug, trek ze helemaal uit elkaar tot een lange rubberen buis. Dan zie je vanzelf wel of het rubber uitgedroogd/rot en poreus is geworden. Of laat de garage aanwijzen en verklaren waar de balgen lek zijn. Als dat een poreus geworden ring is op de plaats waar het rubber de plastic kern raakte dan is dat een eigen gebrek, een gebrek dat er bij de montage al in zat. Het rubber en het plastic verdragen elkaar niet. 

Balgen moeten langer mee gaan dan 3 jaar, dat mag je toch wel verwachten, zo niet zijn ze niet ‘conform’.

C4GP 2.0 Exclusive Automaat
April 2007
Kleur: Gris Fer
Navidrive RT3

Profiel  
 
mistral
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 04 april 2013 07:56 PM
  [ # 86 ]

En jawel, de linker balk lekt. Ze hebben het net geen drie jaar uitgehouden.
Nu in het paasweekend problemen, drie jaar gelden ook precies tijdens het paasweekend (die was toen alleen een week later..). Wat moet ik daar nu van denken.

Dit is toch absurd. Ik heb een documentje waarin groots staat beschreven hoe de pneumatische vering in de C4 picasso werkt. Een ‘selling’ point daarin is wel

    “Vehicle life lasting, maintenance free”


Onbegrijpelijk dat citroen hier geen terugroepaktie voor regelt. Dit kan toch levensgevaarlijke situaties opleveren op de snelweg?
Voor minder doen ze dat wel (extra dekseltje toevoegen voor een gat boven het gaspedaal herinner ik me zo even).

Ik heb de garage gevraagd dit met citroen op te nemen. Ben benieuwd wat er uitkomt.

Rijdend sinds 11 juni 2007 een C4 Grand Picasso Exclusive. Maar al op 15 januari 2007 besteld.

Profiel  
 
mistral
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-06-2007

Gepost: 05 april 2013 01:00 AM
  [ # 87 ]

Nog even over het documentje, die had ik van peetvader ontvangen en gaat uitgebreid in over de voordelen van luchvering en beschijft hoe dat voor de C4 picasso in elkaar zit. Mijn dank aan peetvader hiervoor!

Rijdend sinds 11 juni 2007 een C4 Grand Picasso Exclusive. Maar al op 15 januari 2007 besteld.

Profiel  
 
Nansje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2013

Gepost: 05 april 2013 02:00 AM
  [ # 88 ]

Hoi iedereen,

daarstraks bij het parkeren van de auto ook melding gekregen van een storing en dat ik nog maar 10 per uur mocht rijden. De wagen hing ook helemaal laag en nadat ik hem dan handmatig opgepompt heb lijkt het wel of hij sissend leegloopt.
Ik moet er dus morgen mee naar de garage maar om toch iets of wat te kunnen meepraten was ik mij wat aan het inlichten via deze weg. Hij is 4 en half jaar oud en net geen 100.000km.
Hebben jullie misschien tips waarop ik morgen moet letten of vragen die ik zeker moet stellen?

Alvast bedankt,Nansje.

Profiel  
 
Peetvader
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-11-2007

Gepost: 05 april 2013 11:20 AM
  [ # 89 ]

Nansje,

Lees al mijn posts hier in deze thread. Daar staat alles in.

Samenvattend:

De vanaf de fabriek gemonteerde veerbalgen hebben een fabricage/materiaalfout waardoor deze na 3 tot 4 jaar lek raken. Dat MAG niet gebeuren, dat is niet conform. De fabrikant van de achteras WABCO zegt dat deze ontworpen is “Live Lasting” met andere woorden, hij moet het hele leven van de auto mee gaan. Dat is duidelijk niet het geval.

Door de vervangen veerbalgen te analyseren heb ik het bovenstaande duidelijk aangetoond.
Accepteer in geen geval dat je de vervanging grootdeels moet betalen.

Je mag dus verwachten dat de balgen een leven lang mee gaan. Dus als ze na 4 jaar de geest geven dan is dat niet “conform”. De wet zegt dat de leverancier dan gehouden is je de reparatie (deels) te vergoeden. Juridisch mogen ze je een bijdrage vragen omdat je al een aantal jaren gebruik hebt gemaakt van de auto.

Citroen is hier echt wel van op de hoogte, maar ze doen alsof hun neus bloed. De meeste garages lopen aan het handje van Citroen Nederland en dat is een heel stug bedrijf.

Stuur mij een PM met je e-mail en ik stuur je een rapportje toe.

Als de garage moeilijk doet, vraag dan in ieder geval de vervangen onderdelen mee. Aan de hand daarvan kun je echt wel aantonen dat het een gebrek is dat bij montage al aanwezig was.

C4GP 2.0 Exclusive Automaat
April 2007
Kleur: Gris Fer
Navidrive RT3

Profiel  
 
Berlin.Go.Picasso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 29-12-2006

Gepost: 05 april 2013 10:13 PM
  [ # 90 ]

Weet iemand of de problemen met de inzakkende vering in recente bouwjaren er ook nog zijn? Bij mijn vorige Picasso ging het mis bij 80.000. Met mijn huidige heb ik nu 15.000 afgelegd.

Net vanochtend terug van de garage gekregen met nieuwe schotels (?) in de voorwielophanging. De oude set rammelde (links voor), schijnt een bekend probleem te zijn.

Berlingo I 1.9D (grijs)
Berlingo I 1.6 16V
Beringo II 1.6 16V
Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive EB6V
Grand C4 Picasso 1.6 HTP Exclusive
Grand C4 Picasso 165 HTP Shine

Profiel  
 
 
6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook