1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Na kleppen stellen nogal klepperende kleppen
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 februari 2009 09:32 PM

Omdat ik niet wist wanneer de kleppen gesteld waren heb ik vandaag de kleppen eerst gecontroleerd en toen gesteld van de bx. Omdat de motor achterover ligt was er weinig werkruimte. Maar goed, je krijgt er handigheid in.
Ik heb de kleppen gesteld op 0,3 mm. Gegevens uit de bx vraagbaak gehaald. Alle instructies netjes op gevolgd. Alle uitlaatkleppen stonden te strak. De inlaatkleppen stonden allemaal goed. Alles gesteld en de zaak teruggeschroefd en starten maar.
Toen viel meteen op dat ik veel meer geklepper hoorde dan eerder. Ik dacht dat met het warm worden van de motor de klepspeling wel zo minder deed worden zodat ik het geklepper niet meer zou horen. Niet dus.
De motor klinkt nu veel anders dan eerder en het geklepper is nogal luidruchtig. Horen die motortjes zo te klepperen of heb ik de kleppen te ruim afgesteld?

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 17 februari 2009 10:16 PM
  [ # 1 ]

waarschijnlijk te ruim gesteld

hoewel deze blokken altijd wel klinken als een bak spijkers als je 5w40 dunne motorolie gebruikt

su6

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 17 februari 2009 10:16 PM
  [ # 2 ]

niet mee rijden

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 februari 2009 10:18 PM
  [ # 3 ]

Ik heb 15W40 er ingemieterd (zat er ook in) 10W40 is voorschrift.

Assitch schreef:

niet mee rijden

Huh??

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 17 februari 2009 10:19 PM
  [ # 4 ]

ik weet de juiste waarden van de BX14 niet maar 0,3 klinkt sowieso ruim, en meestal hebben de inlaat- en uitlaatkleppen verschillende waardes. Je hebt alle uitlaatkleppen ruimer gesteld en nu kleppert je blok, ik zou de juiste waarden nog eens controleren!

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 februari 2009 10:23 PM
  [ # 5 ]

Veel te ruim gesteld!  Shocked


Bij koude motor;

Inlaat;  0,10 - 0.15

Uitlaat;  0.20 - 0.30

Dat zijn de waardes uit m’n hoofd, en die komen uit de vraagbaak.

En die vraagbaak ligt in de garage omdat ik zelf ook net m’n kleppen heb gesteld.  Laughing 
Dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen of de waardes op de millimeter kloppen (zal zo effe dat boek er bij pakken Wink )

Maar wat ik wel zeker weet is, is dat jij met je inlaatkleppen veel te ruim zit.  Rolling Eyes

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 februari 2009 10:23 PM
  [ # 6 ]
Marcules schreef:

ik heb (nog) geen verstand van de BX maar 0,3 klinkt sowieso ruim, en meestal hebben de inlaat- en uitlaatkleppen andere waardes. Je hebt alle uitlaatkleppen ruimer gesteld en nu kleppert je blok…

Klopt, inlaat moet 0,15 zijn en uitlaat 0,3 zijn (allebei max) en dat staat in de vraagbaak. De uitlaatkleppen stonden te strak. Hoe strak heb ik niet gemeten, verstandiger was om het wel te doen. Ik krijg 0,3 dan ook met geen mogelijkheid er tussen, zelfs niet een beetje. De uitlaatgassen werden eerder ook erg hard uit de uitlaat geperst. Ook wilde de bx niet lager dan 1000 toeren stationair draaien want anders schudde, wiebelde de motor. 850 toeren de minuut staat voorgeschreven. Na het kleppen stellen draait de motor met gemak 850 toeren stationair.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 februari 2009 10:24 PM
  [ # 7 ]

Inlaat-klepspeling moet krapper zijn dan uitlaat Wink  als jij alles op 0,30 hebt gesteld gaat het inderdaad rammelen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 17 februari 2009 10:25 PM
  [ # 8 ]

heb het even nagekeken voor een 150 motor (volgens mij heb jij die maar weet niet zeker) dan is inlaat 0.10-0.15 en uitlaat 0.20-0.30.

Ik zou het opnieuw doen, jammer maar ze staan nu gewoon niet goed!

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 februari 2009 10:25 PM
  [ # 9 ]

Ik heb alles precies gesteld als de vraagbaak vermeld. Daarom vind ik het ook apart dat de kleppen zo tikken nu.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 februari 2009 10:26 PM
  [ # 10 ]
Marcules schreef:

heb het even nagekeken voor een 150 motor (volgens mij heb jij die maar weet niet zeker) dan is inlaat 0.10-0.15 en uitlaat 0.20-0.30.

Ik zou het opnieuw doen, jammer maar ze staan nu gewoon niet goed!

Tja, ik ben bang van ook, alhoewel ik daarniet op sta te wachten.

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 17 februari 2009 10:27 PM
  [ # 11 ]

hahaha nu heb je het antwoord 3-dubbel, maar dat is beter dan helemaal niet!

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 februari 2009 10:28 PM
  [ # 12 ]
Marcules schreef:

hahaha nu heb je het antwoord 3-dubbel, maar dat is beter dan helemaal niet!

Ja dat ging even snel al die antwoorden. Kon het niet bijhouden :p

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 februari 2009 10:30 PM
  [ # 13 ]
Visa Ventje schreef:
Marcules schreef:

hahaha nu heb je het antwoord 3-dubbel, maar dat is beter dan helemaal niet!

Ja dat ging even snel al die antwoorden. Kon het niet bijhouden :p

Lees het maar even goed na!  Laughing

De bovengenoemde waardes (die van “Marcules” en die van “mij”) zijn de juiste.  Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 februari 2009 02:58 AM
  [ # 14 ]
Visa Ventje schreef:
Marcules schreef:

heb het even nagekeken voor een 150 motor (volgens mij heb jij die maar weet niet zeker) dan is inlaat 0.10-0.15 en uitlaat 0.20-0.30.

Ik zou het opnieuw doen, jammer maar ze staan nu gewoon niet goed!

Tja, ik ben bang van ook, alhoewel ik daarniet op sta te wachten.

En heb je ook nog gemeten ná het aandraaien van de borgmoer?

Weet je zeker dat de tuimelaars wel in de juiste positie stonden, dat kan ook wat afwijkingen verklaren.

En als er één klepje te strak zou staan is assitch’s opmerking zeer relevant: rijdt er dan absoluut niet mee.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 18 februari 2009 01:01 PM
  [ # 15 ]

Een vraag over kleppen stellen.

Ik val er zomaar even tussen zonder enige bijdrage als een oplossing of iets degelijks.

Maar wanneer en bij welke modellen is kleppen stellen nodig?
Want als een blok als een bak met spijkers klinkt lijkt me dat een slecht teken.
Mijn 1,6 tzi blok uit ‘91 klinkt niet als een bak spijkers.
Maar bij snelheden vanaf de 90 en een heuvel op of bij verder accelereren klinkt er wel een en ander gekraak uit het vooronder. Klinkt niet echt best en stopt ook weer bij een constant toerental.
Zouden dit de kleppen kunnen zijn?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook