Omdat ik niet wist wanneer de kleppen gesteld waren heb ik vandaag de kleppen eerst gecontroleerd en toen gesteld van de bx. Omdat de motor achterover ligt was er weinig werkruimte. Maar goed, je krijgt er handigheid in.
Ik heb de kleppen gesteld op 0,3 mm. Gegevens uit de bx vraagbaak gehaald. Alle instructies netjes op gevolgd. Alle uitlaatkleppen stonden te strak. De inlaatkleppen stonden allemaal goed. Alles gesteld en de zaak teruggeschroefd en starten maar.
Toen viel meteen op dat ik veel meer geklepper hoorde dan eerder. Ik dacht dat met het warm worden van de motor de klepspeling wel zo minder deed worden zodat ik het geklepper niet meer zou horen. Niet dus.
De motor klinkt nu veel anders dan eerder en het geklepper is nogal luidruchtig. Horen die motortjes zo te klepperen of heb ik de kleppen te ruim afgesteld?
waarschijnlijk te ruim gesteld
hoewel deze blokken altijd wel klinken als een bak spijkers als je 5w40 dunne motorolie gebruikt
su6
de citroen-liefhebber
niet mee rijden
de citroen-liefhebber
Ik heb 15W40 er ingemieterd (zat er ook in) 10W40 is voorschrift.
Assitch schreef:niet mee rijden
Huh??
ik weet de juiste waarden van de BX14 niet maar 0,3 klinkt sowieso ruim, en meestal hebben de inlaat- en uitlaatkleppen verschillende waardes. Je hebt alle uitlaatkleppen ruimer gesteld en nu kleppert je blok, ik zou de juiste waarden nog eens controleren!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Veel te ruim gesteld!
Bij koude motor;
Inlaat; 0,10 - 0.15
Uitlaat; 0.20 - 0.30
Dat zijn de waardes uit m’n hoofd, en die komen uit de vraagbaak.
En die vraagbaak ligt in de garage omdat ik zelf ook net m’n kleppen heb gesteld.
Dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen of de waardes op de millimeter kloppen (zal zo effe dat boek er bij pakken )
Maar wat ik wel zeker weet is, is dat jij met je inlaatkleppen veel te ruim zit.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Marcules schreef:ik heb (nog) geen verstand van de BX maar 0,3 klinkt sowieso ruim, en meestal hebben de inlaat- en uitlaatkleppen andere waardes. Je hebt alle uitlaatkleppen ruimer gesteld en nu kleppert je blok…
Klopt, inlaat moet 0,15 zijn en uitlaat 0,3 zijn (allebei max) en dat staat in de vraagbaak. De uitlaatkleppen stonden te strak. Hoe strak heb ik niet gemeten, verstandiger was om het wel te doen. Ik krijg 0,3 dan ook met geen mogelijkheid er tussen, zelfs niet een beetje. De uitlaatgassen werden eerder ook erg hard uit de uitlaat geperst. Ook wilde de bx niet lager dan 1000 toeren stationair draaien want anders schudde, wiebelde de motor. 850 toeren de minuut staat voorgeschreven. Na het kleppen stellen draait de motor met gemak 850 toeren stationair.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inlaat-klepspeling moet krapper zijn dan uitlaat als jij alles op 0,30 hebt gesteld gaat het inderdaad rammelen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heb het even nagekeken voor een 150 motor (volgens mij heb jij die maar weet niet zeker) dan is inlaat 0.10-0.15 en uitlaat 0.20-0.30.
Ik zou het opnieuw doen, jammer maar ze staan nu gewoon niet goed!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Ik heb alles precies gesteld als de vraagbaak vermeld. Daarom vind ik het ook apart dat de kleppen zo tikken nu.
Marcules schreef:heb het even nagekeken voor een 150 motor (volgens mij heb jij die maar weet niet zeker) dan is inlaat 0.10-0.15 en uitlaat 0.20-0.30.
Ik zou het opnieuw doen, jammer maar ze staan nu gewoon niet goed!
Tja, ik ben bang van ook, alhoewel ik daarniet op sta te wachten.
hahaha nu heb je het antwoord 3-dubbel, maar dat is beter dan helemaal niet!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Marcules schreef:hahaha nu heb je het antwoord 3-dubbel, maar dat is beter dan helemaal niet!
Ja dat ging even snel al die antwoorden. Kon het niet bijhouden :p
Visa Ventje schreef:Marcules schreef:hahaha nu heb je het antwoord 3-dubbel, maar dat is beter dan helemaal niet!
Ja dat ging even snel al die antwoorden. Kon het niet bijhouden :p
Lees het maar even goed na!
De bovengenoemde waardes (die van “Marcules” en die van “mij”) zijn de juiste.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Visa Ventje schreef:Marcules schreef:heb het even nagekeken voor een 150 motor (volgens mij heb jij die maar weet niet zeker) dan is inlaat 0.10-0.15 en uitlaat 0.20-0.30.
Ik zou het opnieuw doen, jammer maar ze staan nu gewoon niet goed!
Tja, ik ben bang van ook, alhoewel ik daarniet op sta te wachten.
En heb je ook nog gemeten ná het aandraaien van de borgmoer?
Weet je zeker dat de tuimelaars wel in de juiste positie stonden, dat kan ook wat afwijkingen verklaren.
En als er één klepje te strak zou staan is assitch’s opmerking zeer relevant: rijdt er dan absoluut niet mee.
Ich bin ein Breaker
Een vraag over kleppen stellen.
Ik val er zomaar even tussen zonder enige bijdrage als een oplossing of iets degelijks.
Maar wanneer en bij welke modellen is kleppen stellen nodig?
Want als een blok als een bak met spijkers klinkt lijkt me dat een slecht teken.
Mijn 1,6 tzi blok uit ‘91 klinkt niet als een bak spijkers.
Maar bij snelheden vanaf de 90 en een heuvel op of bij verder accelereren klinkt er wel een en ander gekraak uit het vooronder. Klinkt niet echt best en stopt ook weer bij een constant toerental.
Zouden dit de kleppen kunnen zijn?