

































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo de nieuwe accu zit op zijn plaats. Laat het licht maar branden, laat het licht maar branden, laat het licht maar branden, gaat vanzelf wel uit
graddus schreef:Zo de nieuwe accu zit op zijn plaats. Laat het licht maar branden, laat het licht maar branden, laat het licht maar branden, gaat vanzelf wel uit
Helpt dat als voorbereiding voor het starten?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, bij jou niet?


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Door al het zout op straat bleven mijn remblokken achter wat hangen. Rondom alle remblokken los gehad, gangbaarheid van de zuigers gecontroleerd en alles terug gemonteerd met een lik kopervet. Het remt weer als vanouds.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb het er maar druk mee de laatste weken Afgelopen dinsdag kwam M. thuis met het verhaal dat de CX steeds stil viel op benzine en erg slecht liep. Ze had volkomen gelijk, al deed ie het op gas prima, dus waarom op benzine rijden? Maar dat is een ander verhaal
Woensdagochtend de auto gestart, wat ie altijd op benzine doet, en de motor liep eigenlijk best mooi. Motorkap open, en zodra ik mijn handen Yomandagewijs op het blok vleide begon ze nukkig te lopen en viel ze stil. Bij opnieuw starten openbaarde zich opnieuw hetzelfde euvel als daags tevoren. Omdat de koude start al wat langer op drie poten leek te gaan verdacht ik als eerste de benzineinjectoren en bij het controleren van de stekker op de eerste injector ontdekte ik al dat de injector los in zijn rubber zat. Iets nadere inspectie wees uit dat alle injectoren netjes vast zatten, maar toch konden bewegen in de afdichtingsrubbers. Fout gevonden dacht ik en dus alle injectoren los gehaald en met nieuwe rubbers terug gezet, zodat ze allemaal weer mooi vast stonden. Tegelijkertijd het brandstoffilter en alle originele witte benzineslangetjes onder de motorkap eindelijk maar eens vervangen door nieuwe. Dat zou toch een heel wat beter resultaat moeten geven. Niet dus. Wat bleek, het harmonicarubber tussen de luchtmassameter en de inlaatcollector was gescheurd. Met wat zetex en ducttape was dit euvel snel (tijdelijk) verholpen en jawel hoor, het groene mormel snorde ook op benzine weer als tevoren. Brave jongen als ik ben luister ik goed naar mijn goeroe en ging ik nog even door met het controleren van alle motormanagement gerelateerde stekkers onder de motorkap. Bij het uitnemen van het reservewiel bleek dit in een groene plas te liggen. De eerste gedachte was natuurlijk LHM, maar behalve dat het een vreemde, hoge plek was voor een LHM-lekkage rook het ook wel erg sterk naar koelvloeistof. Opnieuw starten van de motor toonde al erg snel aan dat de diverse snaren het uit de waterpomp lekkende koelwater netjes onder het reservewiel hadden geslingerd. De diagnose was eenvoudig, operatie geslaagd, waterpomp overleden…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hulptroepen en een NOS-waterpomp met distributieriemaandrijving waren vlot geregeld en dus vertrok ik gisterochtend vol goede moed door de sneeuw via Raamsdonksveer naar A’veen voor de transplantatie. Bij Gge Hydraulique de onderdelen opgehaald (nieuw harmonicarubber, waterpomp met pakking en gelijk ook maar even een ‘nieuwe’ plafonniere, aangezien deze laatste net voor RDV voor de zoveelste keer uit mijn hemeltje gelazerd was). Tegen het middaguur stond de muppet mooi op vier pootjes in het ‘HQ’ en kon de operatie beginnen. Terwijl de echte monteur de kant van de waterpomp begon te ontmantelen kon deze unterbeun mooi even de harmonica vervangen. Ook de waterpomp kwam relatief eenvoudig van zijn plaats, al gaf het vervangen van de getande aandrijfriem wel enige stof tot nadenken. Rond half twee zat alles weer op zijn plaats en was het tijd voor het afvullen van het systeem en toen begon het echte drama. LEKKAGE!!! Maar waar? Was het de ietwat brakke slang achterop de waterpomp, nee, die was het niet. Wat dan, het thermostaathuis? We konden het niet goed zien. Eerst de getande aandrijfriem er weer af, dan eerst de dynamo maar eens verwijdert die ons het zicht langs onderen op de lekkage ontnam. Dat was een meesterlijke zet, de lekkage openbaarde zich meteen, de kvs liep gewoon in een straal van tussen de waterpomp en het waterpomphuis. Hoe was dat nou mogelijk, er zat een nieuwe pakking tussen, alles was goed schoongemaakt en netjes vastgedraaid. Nu ja, er restte ons niets anders dan losmaken van de waterpomp om te ontdekken wat er echt mis was.
Op de plaats van de lekkage zit een overdrukgaatje. De boring van dit gaatje in de oude waterpomp en in het corresponderende waterpomphuis was ongeveer vier milimeter. In de nieuwe waterpomp was het gaatje eerder acht milimeter in diameter. De bijgeleverde pakking had hetzelfde patroon als de pomp, maar het bestaande waterpomphuis dus niet. En daar ging het mis. Het gat in de nieuwe pomp kwam ‘net’ buiten het pasvlak van het huis, waardoor het dus onmogelijk kon afsluiten. Een andere pakking, onze eerste ingeving, zou dus niet helpen. Deze pomp was gewoon ‘niet goed’.
De foto verraad de oplossing eigenlijk al een beetje. Ondanks dat mijn waterpomp een oud type is, met de platte riem aandrijving, was de uitvoering van de nieuwe blijkbaar toch met een huis van een latere waterpomp gemaakt. Productiefout of overgangsmodel, wie zal het zeggen, er waren in elk geval maar twee oplossingen mogelijk. Of een andere waterpomp, of een ander waterpomphuis. Driftig getelefoneer met La Leo in RDV deden ons om drie uur afreizen naar ginds, alwaar Sjors ons al stond op te wachten met een hele verzameling tweedehands pompen en huizen en ondertussen tot dezelfde conclusie was gekomen als wij. Na het verwijderen van wat afgebroken tapeindjes, het opsnorren van een goede waterpompslang ter vervanging van het niet zo frisse exemplaar in mijn auto vertrokken we drie kwartier later weer vol goede moed naar het Amstelveense. Om te eten
Na een digestiefje en een lekkere en voedzame maaltijd reden we om acht uur andermaal naar het HQ in de hoop de muppet nog klaar te krijgen. Het kostte enige overredingskracht om de stalen dop in het beste huis dat we bijhadden los te krijgen en te vervangen door de sensor uit het oude huis, maar eenmaal ook die horde genomen was, alle te monteren onderdelen schoon en geprepareerd waren, was het terug monteren een ‘fluitje van een cent’. Natuurlijk ging niet alles even soepel, na zoveel uren ploeteren gaat ook de vermoeidheid op zo’n zaterdagavond meespelen, maar toen om tien uur de motor liep en alles lekdicht was konden onze twee vermoeide lijven in elk geval moe maar voldaan terugkijken op weer een geslaagde ‘actie van een gek’.
Onze dank gaat natuurlijk uit naar Leontien en Sjors van Gge Hydraulique voor hun geweldige ondersteuning, ook op de late zaterdagmiddag, en natuurlijk gaat die van mij ook bijzonder uit naar mijn medesleutelaar, zonder wie ik nu waarschijnlijk met mijn vette handen in het haar stond te vloeken buiten in de sneeuw.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi dat ie er weer op zit !!
er zijn er meerdere hier op ‘t forum die dergelijke struikelmomenten hebben gekend in de hoek van de waterpomp. gelukkig kan je weer verder !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Kolere, wat kan een klus moeilijk lopen zeg. Hulde aan de volhouders!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi verhaal, en wat een werk!
Ik dacht dat alle 2400 en 2500 motoren allemaal voorzien waren van een ketting. Dat is zeker later pas van toepassing?
Zo te horen kan je nu weer een tijdje vooruit














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geluk bij een ongeluk was in dit geval dat de auto in mijn garage stond, waar ik de beschikking heb over al mijn eigen gereedschap. Zonder brander bv waren we een stuk langer bezig geweest. Geluk nummer 2 was zeker dat Garage Hydraulique nog op zaterdagmiddag de halve tent op z’n kop heeft gezet om de juiste onderdelen te vinden….waarvoor ook van deze kant nogmaals dank!
Vandaag maar eens een rustig dagje van maken en morgen de LPG man bellen om de gasinstallatie nog een keer te laten naregelen. Graddus heeft de CX hier laten logeren zodat ik dat ook even kan regelen deze week.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welke ketting bedoel je Arjan??? De waterpomp wordt nooit door een ketting aangedreven op een cx namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, daar ga ik de fout in. Ik ben gewent dat een waterpomp door de d-riem wordt aangedreven
Ik begrijp dus dat je hier gewoon een distributieketting heb, en een riem met tanden appart voor de waterpomp.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. De eerste bouwjaren van de cx gti is er sprake van een waterpomp die door een “distributieriem” wordt aangedreven. Later is dat veranderd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wow, leuke verhaal met foto’s Mac!
Ik lees het weer, de Muppet wordt goed verwend!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Dat is een flink klusdagje geweest, maar goed gedaan heren!
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos