Dag,
Nog een probleem.
Ik heb vorig jaar bij de APK de voorwiellagers moeten vervangen vanwege kapotte lagers.
Ik had grote moeite om een set te vinden tegen redelijke prijs. Het ging om bedragen tot over de 250 euro!
Het bleek dat die lagers niet meer worden gemaakt en er zouden type twee onderdelen op moeten. Hoe precies weet ik niet meer maar ik zou volgens mij nog meer dan die 250 euro aan onderdelen kwijt zijn.
Ik kon echter in Duitsland iemand vinden die nog een set had liggen voor onder de honderd euro.
Het zaakje besteld,betaald en gemonteerd en ik had eigenlijk maar een ‘maar’ tijdens het monteren: De lagers waren iets anders.
Het bleek dat de lagers waren aangepast omdat serie 1 voorwiellagers slechte afdichting hadden en dus vaak stuklopen. Door deze modificatie was de binnenring van het lager in axiale richting iets dikker voor het kunnen monteren van een betere keerring. Ook de aandrijfassen/homokineten schuiven dus iets op richting de versnellingsbak. Het gaat misschien maar om een halve centimeter per lager. De centrale moer kon ik nog net borgen met een splitpen.
Als gevolg daarvan kan ik bij het opkrikken van de wagen en bij het loskomen van het wiel van de grond de wielen niet makkelijk meer rond draaien. Of is dat normaal????
Als ik over een drempel rijd en de wagen komt uit zijn vering dan hoor je de aandrijfassen ratelen. Ook als je op de snelweg met 120km/h een hobbel neemt hoor je dat terug in de aandrijfassen.
Moet ik me erg zorgen maken en moet ik maatregelen nemen?
Heeft iemand anders ook al dit soort problemen gehad?
Ik zit te denken aan het korter maken van de aandrijfassen door willicht de aandrijfassen iets af te laten draaien/slijpen, daar waar de nieuwe lagers aanliggen tegen het contactvlak van de homokineet.
Graag advies.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik zou met dit soort cruciale delen van je aandrijving niet gaan lopen rommelen. Bouw die voortrein om naar serie 2 en zet een paar nieuwe aandrijfassen. Als je een voiture wilt rijden moet je daar voor betalen. Punt.
Steek anders je licht eens op bij Citroville of een andere gerenommeerde CX specialist of ga bij de club te rade.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GW-tje schreef:Als je een voiture wilt rijden moet je daar voor betalen. Punt.
Nogal een boute uitspraak als je de inhoud van meneer zijn portomonee niet kent…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Aandrijfassen kan en mag je niet afdraaien , ook niet een beetje .
Vergeet niet dat deze alle kracht van de motor op de wielen mùoeten overbrengen .
De homokineten zijn niet gemaakt met een hoop overtollig materiaal ( zodat je er wat kan van afdraaien ) , dus de oplossing van andere aandrijfassen is mischien wel te overwegen .
Durf wel niet zeggen of dit zo maar gaat passen ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bel even met citroville,zover ik weet kun je gewoon nw type lagers met de bijbehorende keeringen gebruiken.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
waterman771 schreef:GW-tje schreef:Als je een voiture wilt rijden moet je daar voor betalen. Punt.
Nogal een boute uitspraak als je de inhoud van meneer zijn portomonee niet kent…..
Ik weet dat nog niet zo net, Waterman. Als je een CX wilt rijden, doe je dat niet omdat je in een goedkope auto wilt rijden. Dat geldt voor mijn ID en jouw SM denk ik net zo. Je kunt best low-budget heel veel oplossen en soms ook houtje-touwtje. Maar ga niet op wielophanging en aandrijving, lagering en remmerij lopen besparen. Da’s niet goed voor jezelf en niet in de laatste plaats voor medeweggebruikers…
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik heb die voorwiellagers gevonden op http://www.autex.eu en ging er vanuit dat ze origineel waren. Je bent toch gek als je 265 euro ex. moet gaan neertellen voor een set lagers hier in nederland terwijl je elders voor minder dan de helft van die prijs een verbeterde set kunt krijgen!
Ik had al eerder gehoord van Citroville dat originele lagers niet lang meegaan door een slechte keerring dus ik was in eerste instantie blij dat ik gemodificeerde lagers had gekregen. Leek me een stuk veiliger.
Dat die vijf milimeter nou echt veel zou gaan uitmaken wist ik ook niet.
En of het nu echt met die lagers te maken heeft weet ik ook zo net nog niet want ik zag zaterdag dat een motorrubber er ook uit lag. De motor hangt dus scheef.
Die ga ik eerst vervangen en dan zien we wel weer. Misschien zijn alle problemen dan wel opgelost.
Graag zou ik zien dat in het vervolg vragen gewoon worden beantwoord. Als je het niet weet of omdat je er geen eerdere ervaringen omtrent de onderwerpen in de vragen hebt gehad of geen verstand van zaken hebt: reageer dan niet of trek niet gelijk allerlei voorbarige conclusies, rommelen, houtje touwtje e.d. Heel irritant. Het lijkt mij dat als je in staat bent om voorwiellagers te vervangen van een CX je wel iets kunt, al zeg ik het over mezelf.
Tot slot: Veiligheid natuurlijk boven alles. Ik wil graag een voiture rijden maar als het goedkoper kan ga ik er echt niet teveel voor betalen. Bovendien: als je er naast staat hoor je hem roesten en er is/gaat altijd wel wat kapot. Het is maar een citroen hoor!! .
Ik zal van me laten horen als het probleem is opgelost.
als het dan maar een citroen is waarom koop je dan niet wat anders
ben je veeeel goedkoper uit en bespaart je een hoop ge ouwe .....
volgens mij heb je niet het echte citroen gevoel
voorwiellagers cx gaan niet snel stuk
ze gaan stuk bij ondeskundig en slordig demonteren van de aandrijfassen
deze sluit namelijk het lager af
bij demontage assen zonder goed schoon maken valt de bagger en zand en andere zooi in je lager en daar kunnen ze niet tegen
voorwiellager zijn gewoon te verkrijgen alleen niet bij elke willekeurige onderdelenboer
op citromobile liggen ze ook regelmatig voor redelijkeprijzen
nu heb je ze goedkoop naar jouwn idee maar je hebt het nog niet voormekaar
dus goedkoop=duurkoop +een helboel extra werk
GW-tje schreef:waterman771 schreef:GW-tje schreef:Als je een voiture wilt rijden moet je daar voor betalen. Punt.
Nogal een boute uitspraak als je de inhoud van meneer zijn portomonee niet kent…..
Ik weet dat nog niet zo net, Waterman. Als je een CX wilt rijden, doe je dat niet omdat je in een goedkope auto wilt rijden. Dat geldt voor mijn ID en jouw SM denk ik net zo. Je kunt best low-budget heel veel oplossen en soms ook houtje-touwtje. Maar ga niet op wielophanging en aandrijving, lagering en remmerij lopen besparen. Da’s niet goed voor jezelf en niet in de laatste plaats voor medeweggebruikers…
ga jij nu doordraaien












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blijven we wel ff ontopic?
Als aanvulling op Wbogaerts: Je aandrijf assen moeten ook alle REMKRACHT op de wielen overbrengen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Blijven we wel ff ontopic?
Als aanvulling op Wbogaerts: Je aandrijf assen moeten ook alle REMKRACHT op de wielen overbrengen….
lees je wel goed ?
gaat over cx geen ds














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zeg, dat kun je ook op een vriendelijke manier duidelijk maken. Ok?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ops:
sh*t
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman771 schreef:Zeg, dat kun je ook op een vriendelijke manier duidelijk maken. Ok?
voorbarige conclussie dat het onvriendelijk bedoeld zou zijn
Ik heb het van Citrofiel, dat de lagers van serie 1 slecht waren.
Citrofiel had ook geen lagers voor CX serie 1 en heel veel andere leveranciers ook niet.
Het was bij verschillende Citroen restauratie bedrijven algemeen bekend dat originele lagers niet meer te krijgen zijn.
Autex had nog deze set via-via iets kunnen regelen.
De lagers die ik van Autex kreeg pasten perfekt. Als ze niet voor serie 1 bedoeld waren, onder wat voor een auto hadden ze dan gemoeten?
Ik neem aan dat als lagerfabrikanten lagers maken voor bepaalde type auto’s dat die lagers dan ook toepasbaar zijn voor de auto’s waarvoor ze bedoeld zijn.
Met andere woorden. Mijn problemen met die vooras zullen wel een andere oorzaak hebben zoals ik al suggereerde met dat motorrubber die defect is.
Jullie horen van me.
hallo
ik heb nog eens over je verhaal nagedacht
ik vraag me af welke apk boer instaat is te beoordelen of je voorwiellagers wel of niet goed zijn
bij de rdw kunnen ze dat niet eens, er komen te veel bij-geluiden van de aandrijving etc
[tenzij ze overmatige speling vertonen]
maar goed het zij zo
je gaf al aan dat bij montage je de lagers niet soepel kon draaien,
dat moet wel, waarom heeft die apk maistro ze dan nu wel goedgekeurd
er zijn 2 soorten lagers/lager set
van voor 82 en vanaf 82 deze laatste zijn inderdaad iets zwaarder uitgevoerd als voorberijding op de komst van de zwaardere motoren
LET OP
die lagers van af 82 passen NIET in je fuseeblok van voor 82
de lagerkrans aan de binnenkant loopt dan op het vlees van je fuseblok
vermoedelijk ligt het pas-vlak ook niet aan en draagt je lager op de boutjes
hierdoor zou die halve cm best wel eens kunnen kloppen waar jij het over had
wat ook nog kan is dat er iets fout is gegaan bij motage van het lager op de naaf[of had je een lager set=lager met naaf gemonteerd]
al met al zou ik de boel maar snel eens demonteren ter controle
want dit is echt wel bloed link om zo mee te rijden