Hallo!
Paar weken geleden heb ik na overlijden van mijn Cinquecento een Saxo 1.0 538 met ruime levenservaring op de kop getikt.
hij is van ‘98 met 270.000 op de teller
laatste onderhoud 244.000:
-Dist. riem + grote beurt
bij 185.000 is de koppeling nog vervangen.
Altijd dealer onderhouden, maar nu wel zeker toe aan een flinke beurt..
Voor de rest fijn autotje maar wat me op valt is dat deze naar mijn beleving erg zwaar stuurt, weegt maar 780 maar voelt aan als 1000+
Ook op snelheid blijft sturen zwaar.
Ik lees veel over kapotte stuurbekrachtiging pompen, maar naar mijn weten heeft mijn saxo geen stuur bekrachteging, lijkt me iig niet logisch op zon klein licht autotje..
Kan ik ergens nagaan of dit erin zit?
Anders zat ik namelijk te denken aan de uitlijning van de wielen, als die lichtelijk scheef staan zal het ook niet zo prettig sturen zijn toch?
ik hoor het graag van jullie
Is je bandenspanning wel juist ? zachte banden stuurt ook zwaar.
Kijk even onder je motorkap rechts onder voorin ( naast voorwiel zon beetje ) of daar een pomp zit.
Gr. Bas
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
zitten er misschien ‘te’ grote banden op? Des te groter/breder de banden, des te zwaarder de auto zal gaan sturen…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
banden zijn origineel en op juiste spanning..zal es kijken of ik iets kan ontdekken onder de kap..
geen stuurbekrachtiging, iemand?
specs van je auto
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=16224&cache=no
als ik dit mag geloven heb je geen stuurbekrachtinging
op een 106 1.0 heb je ook geen stuurbekrachtinging pas vanaf de 1.1L
specs had ik idd ook gevonden, vraag blijft staan.
stuurt zwaar, ook op snelheid, trekt iets naar links, banden in orde.
Uitlijnen de oplossing?
mischien een keer schade gehad ? stuurinrichting of kogels een tik gehad.
ik denk t.
zat een andere band links toen ik de auto kocht, trekt naar links.
de frang is gevallen; waarschijnlijk heeft de vorige bestuurder een stoeprandje geraakt oid..
uitlijnen dus!
ik denk dat je dat ook kan voelen aan het profiel van je band of dat je moet uitlijnen.
Als ik je verhaal zo lees moet de sporing wel heel beroerd zijn afgesteld, in mijn ogen moettie van een mm meer of minder sporing niet zwaarder gaan sturen.
Misschien stuurt je saxo gewoon zwaarder dan je cinq omdat het een iets grotere auto is met grotere bandenmaat.
je kan eens voelen aan je band of dat je profiel gelijk matig aflsijt
dit is voor banden spanning
het is moeilijk uit te leggen maar als je banden een slechte sporing hebben (kan ook alleen aan 1 kan tzijn) dan krijg je een soort weerhaken op je profiel, dus ipv dattie glad aanvoelt voel je dat het profiel ongelijkmatig over je band is verdeeld.
hoop dat dit je helpt….
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.