Zeer binnenkort gaat de XM weg en komt er iets anders. Dat “iets” zal denk ik een Xantia worden. Aan de ene kant omdat ik niks heb gevonden dat ik zowel leuk vind als enigszins verstandig is. Verstandig:
- lekker modern: hdi motoren, regensensors, 4 airbags, lekker degelijk en lekker nieuw
- maar niet zo nieuw dat je elektronische ellende van een C5 (bah!) hebt
- wel weer zo oud dat ‘t nog een beetje een karakterbak is, en nog comfortabel veert en het zelf sleutelbaar is.
Kortom, het moet een Xantia worden. En dan niet zomaar een Xantia. Omdat ik veel km’s rij, moet het iets op gas of diesel zijn. LPG heb ik nu gedaan, het is tijd voor diesel. En dan meteen de topdiesel: een HDi 110 pk. Iets anders wordt het gewoon niet.
Omdat dit mijn eerste “fatsoenlijke” (dus bijna nieuwe) auto wordt, moet het meteen een goeie zijn. Dus veel luxe, weinig km’s en mooi uiterlijk. Het zal dus wel import worden…
Maar goed, hoe staan die HDi 110’s bekend? Haal ik me een hoop ellende op de hals, of juist niet? Zijn er dingen waarop je een Xantia echt moet laten staan?
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Ik heb met 2 Xantia’s ruim 150d km gereden en eigenlijk nooit problemen gehad. Het ergste wat me is overkomen is een scheur in de voorruit, maar dat kwam niet door de HDi motor Ik heb er altijd erg lekker in gereden, overigens valt de electro ellende in een C5 mee, na 100d km geen enkel probleem….(maar de Xantia veert toch lekkerder)
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Re: Xantia HDi: isdawa?
Harm schreef:
- maar niet zo nieuw dat je elektronische ellende van een C5 (bah!) hebt
: :
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Kijk eens op http://www.entingbv.nl. Lijkt me een een hele mooie !
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Re: Xantia HDi: isdawa?
EW schreef:Harm schreef:
- maar niet zo nieuw dat je elektronische ellende van een C5 (bah!) hebt
: :
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
xantia is mij goed bevallen, in de toekomst weer!
en als ik deze zo bekijk:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vzlyyd3dhtak
of een breakje:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vzo2uhwddnhl
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Kijk eens op http://www.entingbv.nl. Lijkt me een een hele mooie !
_________________
Dat was inderdaad de enige in NL die ik interessant vond. Maar voor dat geld haal ik er ook een uit Duitsland, waar ze dingen als standkachels, kopampsproeiers, stoelverwarming en alles meegespoten hebben. Die van Enting is eigenlijk alleen leuk om de redelijke km-stand en het leer. Als ik dan het aanbod in D bekijk zou ik haast gek zijn om er geen uit Duitsland te halen!
Edit: een break wordt het niet, veel teveel refobak… en inclusief bpm mag ‘t niet veel meer dan 5000 euro kosten.
Buiten het feit om dat je geen C5 wil vanwege het elektronische gezeik is zo’n wagen natuurlijk levensgevaarlijk! Op de snelweg kan je het niet permitteren om op je dashboard te kijken omdat je dan spontaan in slaap valt!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Een C5 (dat zou dan een ph1 zijn) is natuurlijk geen optie. Als dat wel zo was, zou ik eerder een Avensis kopen: net zoveel karakter en uitstraling, maar zonder ellende.
Maar ik zoek eigenlijk meer naar opmerkingen over de HDi’s: staan ze bekend als geldslurpers, of houden ze de traditie van overslijtbare tokkelaars hoog?
De dingen die ik nog wel eens voorbij hoor komen zijn:
- Krukaspoulie
- Opvoerpomp
Voor de rest zijn het volgens mij behoorlijk betrouwbare dingen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Tja moderne motoren gaan natuurlijk ook modern stuk. Maar ach, alles is te fixen
Heeft iemand ervaring met het chippen ervan? Het schijnt dat de HDi 110 ook best 140 pk kan leveren als je het lief vraagt.
De HDi110 leidt wel eens aan het plotseling wegvallen van het vermogen / inhouden. De turbodruk wordt bij een 110 door de ECU geregeld en zodra de ECU één of andere foutmelding constateert in de luchtaanvoer kan ie in de noodloop vliegen. Dat is natuurlijk minder als je juist dan een vrachtwagen inhaalt op een B-weg.
Oorzaken:
- meestal de luchtmassameter,
- soms de vacuumpot die de waste-gate op de turbo bedient,
- soms de ‘MAP’-sensor
- soms iets anders, (vacuumleidingen die poreus kunnen worden)
Het vervelende is dat uitlezen bij de dealer geen eenduidige oplossing oplevert.
Specifieke (Bosch-)common-rail onderdelen zijn duur en niet altijd even duurzaam, zoals de hogedrukpomp, de opvoerpomp in de tank en de injectoren (waar gelukkig nu wel revisie voor mogelijk is voor € 180 per stuk o.i.d., voorheen alleen nieuw voor € 340 p.s. ex.). Dat geldt voor elke vroege common-rail, niet alleen bij PSA.
Klinkt misschien kritisch, maar verder zijn de HDi’s volgens mij goed betrouwbaar en in staat tot hoge kilometrages. Ik lees weinig over kapotte turbo’s e.d., de HDi110 heeft in de Xantia de zware ML-versnellingsbak+koppeling, dus eerder oversized.
Edit: die krukaspoelie is een aandachtspunt, maar niet alleen specifiek HDi. B.v. een 1800 of een V6 kan daar ook problemen mee krijgen.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Een break wordt ‘t niet…. En er staat zo’n mooie bij Auto Hoge in Emmen! Pas 130.000 kms…
Gr Martijn
Nee, een break vind ik toch echt niks…
Maar buiten wat potentiele elektrische shit rond de motor is ‘t dus een goeie auto?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Die potentiële electronische shit rond de motor tref je denk ik in elke moderne common rail dieselmotor aan. Dus ook in de C5.
Voor de verdere rest kan ik je meedelen dat de Xantia van alle Citroëns die ik tot nog toe heb gereden de meest betrouwbare is gebleken.
Alles wat er gaat is makkelijk/redelijk makkelijk te besleutelen.
(GSA, BX, CX, XM en de DS tel ik hierbij niet mee, want die is ondertussen 39 jaar oud en van een andere orde….)
Harm, ik zou je vraag ook zeker even op http://www.xantiaclub.net posten.
Daar zitten veel HDI ervaringsdeskundigen…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb zelf geen ervaring met de 110 pk HDi, wel met de 90 pk in mijn Berlingo. Dit is tot hier toe een probleemloze (190000 km) motor gebleken. Mijn broertje reed met een Evasion met de 110 pk HDi 70.000 km per jaar zonder enig probleem en nog zuiniger met die grote bak dan ik met de Berlingo ook. Hij heeft het ding met 240000 km op de klok verkocht omdat de koppeling op was, het motortje liep nog steeds als nieuw.