Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hoi Harm,
We hebben de 90 PK HDI versie, break uit 2000. Prima auto totdat afgelopen december de brandstofpomp ermee ophield. ANWB erbij en deze spoot er een brandbaar goedje in om de motor toch aan de gang te krijgen. Dit lukte zo goed dat ie binnen een halve seconde de 9000 toeren aantikte. Ergens bij 5000 toeren wist ik de sleutel uit te draaien waardoor erger bespaard bleef. Er kwamen hierdoor 2 storingen erbij : de nokken-as-positie-sensor en lucht-massa sensor. Inclusief 2 dagen leenauto (een Citroen C2) kostte dit me zo’n 830 euro in totaal. Laatst nogmaals 180 euro omdat ie nog niet goed startte, dit bleek door (gedeeltelijk) verstopte verstuivers te komen. Ik rijdt nu met een reinigingsmiddel wat via de tank door de motor gaat en merk al lichte verbetering.
Ook m’n schoonbroer heeft een Peugeot 307 gekocht met HDI motor (als ik me niet vergis dezelfde motor als toegepast in de Xantia’s), en ook hij heeft problemen, met name bij het starten. Dit wordt echter onder garantie nog gemaakt en meer gegevens over wat er exact mis is heb ik ook niet…...
Ik heb voor de aanschaf van deze Xantia nog gekeken naar een LPG G3 break, maar deze hadden allemaal nogal veel kilometers op de teller en waren te duur / klopten qua accesoires niet met de advertentie.
Maar met deze diesel en een rustige rijstijl kun je wel makkelijk 1:20 halen.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
We hebben hier een P307 HDI 110PK gehad. Da’s natuurlijk dezelfde motor. Ik sluit me aan bij RB. Met die 307 hebben we een tijd met vermogensverlies gereden, inderdaad door een storing in de computer die dacht dat er brand was ofzoiets. Ik dacht dat het aan de auto lag, maar het gebeurt dus met elke auto met die motor.
Verder was het gewoon een erg fijn blok, met een leuk geluid en een lekkere trekkracht. Het is natuurlijk niet zo’n beest als je XM V6, maar je kan er prima mee meekomen in het verkeer. En zuinig!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Twee jaar lang heb ik gereden in mijn Xantia HDi-110(van 167000 naar 228000 km). De krukaspoelie is bij mij ook langs gekomen, verder geen schokkende dingen.
Omdat mijn jaarkilometrage zo laag werd dat diesel rijden volstrekt niet meer uit kan heb ik de auto ingeruild op een Xantia Break 2.0-16v. In vergelijk: de HDi is stiller, soepeler en bijna net zo snel, voelt in de praktijk vaak vlotter zelfs. Als diesel in Nederland niet zulke belachelijke vaste lasten opleverde had ik lekker door blijven rijden,de HDi is de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. Wat me wel opgevallen is: een HDi 110(of in ieder geval de mijne, mét verse bollen) is stugger geveerd dan een 2.0-16v.
Oh ja, bij mij schommelde het verbruik tussen de 1 op 17,5 en 1 op 18, en dan rij je niet als een ouwe sok. Ook niet als een jonge hond trouwens, want dan red je dat verbruik niet vermoed ik, alhoewel het verbruik bij langdurig 160 km/h kruisen nauwelijks toenam.