Wanneer mijn motor warm is en stationair draait, branden mijn olielampje en het stoplampje een beetje knipperend.
Wanneer ik een klein beetje gas geef of gewoon aan het rijden ben, brandt er niets.
Heeft iemand enig idee waar ik mee te maken heb?





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Op het gevaar da’k nu een hele open deur intrap: is je oliepeil een beetje aan de lage kant ?
Het STOPlampje brandt altijd icm met een andere waarschuwing, veelal LHM, temperatuur of oliedruk/nivo gerelateerd.
EDIT: en als je oliepeil wel goed is, dan heeft je oliepomp misschien te weinig (druk)opbrengst bij stationair toerental ?
Het peil is prima…
Dan is je oliepomp niet lekker meer Als je hier te lang mee door blijft rijden (of al gedaan hebt) dan krijg je permanente schade aan je lagers.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!




Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Misschien zijn het “gewoon” slechte contactjes van die lampjes (of draden van en naar die lampjes). In combinatie met (te laag?) stationair kan dat effect optreden… 1 slecht contactje kan het al doen.
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En wat is de viscositeit van de motorolie? Er zijn mensen die er gewoon met knipperend lampje nog anderhalve ton bijgezet hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De oliedrukzender is ook altijd een verdacht element, hoewel ik niet zeker weet of deze symptomen daar ook op kunnen wijzen.
fluidphreak schreef:De oliedrukzender is ook altijd een verdacht element, hoewel ik niet zeker weet of deze symptomen daar ook op kunnen wijzen.
Dat kan ook, maar dan heb je normaal vrij snel een grote plas olie onder je auto liggen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
De oliedrukzender is ook altijd een verdacht element
Daar kan ik over meepraten: tot nu toe zijn vrijwel alle brandende lampjes die ik ooit heb gehad te wijten geweest aan defecte sensoren. Zo heb ik eens voor niets een radiator gewisseld bij een BX en onlangs was bij mijn CX ook de oliedruk sensor kapot (brandde ook bij warme motor en stationair). Voor plm 10,- weet je het en dit kan een hoop te vermijden kosten schelen.
Als het niet de sensor is,heb je een te lage oliedruk.
Dit kan ook door versleten lagerschalen komen (krukas)
Je kunt hier nog vrij lang mee doorrijden.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Waar zit ie sensor op mijn motor?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aan de achterzijde, recht onder de bovenste motorsteun.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Opgelost. De sensor was inderdaad gaar.
gefeliciteerd! Jij kan ook weer rustig slapen





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Nu dit draadje toch geopend is.. Bij mij gaat het lampje branden als ik door een scherpe bocht ga of heel hard moet remmen. Ik heb gekeken of het aan de lhm lag en daar kon inderdaad wel wat bij. Maar net nadat ik hem helemaal had begevuld deed ging bij de eerste bocht het lampje weer branden.
- lhm peil=ok
-olie peil= ok
-koelvloeistof= ok
Iemand een idee?





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik zou toch gokken op olie-nivo cq druk. Olie wordt één kant op gesmeten waardoor meting (of pomp?) even geen voeding meer heeft. In alle BXén die ik had hetzelfde verschijnsel als het oliepeil wat minder werd.