











































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dingen die bij een CX bij normaal onderhoud horen komen nu eenmaal wel eens aan de beurt.
Fuseekogel, stuurkogel, hoesje hier of daar, stukje remleiding, veerbolletje, banden, remmen.
Als er de laatste tijd niet erg veel aan de CX gedaan is wil je eigenlijk direct LHM, Olie en KVS verversen. Mogelijk nog bakolie.
250 euro is echt niets… Dat ben je al kwijt aan de kleine dingen en onderdeeltjes die je nodig heb.
Die schatting is gebaseerd op het idee dat in principe bijna alles in orde is, het is meer iets waar je nog tegen op loopt. Bij bijvoorbeeld de Turbo 2 die bij van der Laan te koop staat zou ik niet het bericht verwachten na aankoop, o ja, we moeten nog wel even voor een slordige €. 1.000,—wat werk aan de auto doen voordat ze echt de weg op kan. De andere zwarte Turbo 2 die op marktplaats staat ga ik morgen naar kijken dus dan zal ik zien wat daar aan moet gebeuren. Mocht dit aanzienlijk meer zijn dan een beetje laswerk aan de dorpels is dit ook geen optie, anders zou ik ook gelijk kunnen kijken naar een Turbo van een aanzienlijk hoger bedrag. Als van bijvoorbeeld de fuseekogel en andere dingen bij de aankoop al bekend zijn dat ze vervangen moeten worden lijkt mij twee tot drieduizend euro toch een vrij fors bedrag, het zou in zo’n geval al bijna gaan om een echte opknapper. Er zal immers bijna meer geld in worden gestoken om de auto in technisch goede staat te krijgen dan dat je er in aanschaf voor betaalt.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
Laurensvzb schreef:Er zal immers bijna meer geld in worden gestoken om de auto in technisch goede staat te krijgen dan dat je er in aanschaf voor betaalt.
Dat is bij heeel veeeel CXen het geval
CX GTi Turbo 2 - All Black


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zou er toch maar vanuitgaan dat bij elke CX onder de 4 a 5 duizend euro je toch in het eerste jaar zeker meer dan 1000,- aan regulier onderhoud kan verwachten…. als je een (veel) duurdere cx koopt blijf je heel misschien het eerste jaar een beetje gevrijwaard, maar daar zou ik ook maar niet vanuit gaan. We hebben het over auto’s van 20+ jaar oud. Die hebben elk jaar onderhoud nodig om in rijdende staat te blijven. Zelfs als ze stilstaan. En dat is vrijwel nooit minder dan 1000,- per jaar.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Daar zit voor mij ook belangrijke verschil. Duizend euro uitgeven aan onderhoud jaarlijks of al gelijk dat bedrag daarnaast nog eens bij de aanschaf te moeten investeren om de auto rijdend te krijgen.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat maakt toch niks uit?
Als je een CX met APK koop laten we zeggen nog een maand of 3, dan zal er je niks aan hoeven doen om op de weg te blijven. Tenzij er echt grote gebreken zijn die het rijden gevaarlijk maken, maar daar ga ik bij een dagelijks rijdende CX nu even niet vanuit.
Als je dan na 3 maanden bij de APK staat en je krijgt te horen dat je er ruim 1000 aan uit moet geven dat is toch hetzelfde als dat direct doen?
Ik heb mijn CX gekocht met een APK die 2 jaar verlopen was. Er moest dus direct wat geld in om hem op de weg te krijgen. Maar het verschil in rijden was ook enorm!
Het rijden met een versleten ADAL, 2 platte bollen achter, slechte stuurkogels en fuseekogels + een niet goed werkende Diravi maakte de wegligging er niet beter op
Tel daarbij nog op wat hydroliek + remleidingen en vast zittende remmen dan telt dat aardig op.
Misschien behalve de niet werkende Diravi geen rare dingen voor een CX.
Ohja, en de ABS werkt natuurlijk niet
Ik ben benieuwd wat je van die zwarte vind van 1900 euro. Voor die prijs zou ik wel wat onderhoud verwachten, maar dat mag dan ook vind ik.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:Je ben ergens een 1 vergeten
Bij de aanschaf zet je dat je verwacht 250 euro aan kosten en reparaties.
Tel daar maar 1000 euro bij op.
Hehehe , denk dat dàt redelijk klopt…
‘Spirit of avant-garde’
De zwarte dame van €. 1.900,—had nog wel erg veel onderhoud. Althans ze kon prima rijden, maar ze had wel heel veel plekken waar het roestmonster was toegeslagen en plekken die lelijk en slecht bijgewerkt waren. Het was een leuk tripje wel samen met Ernst.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Laurensvzb schreef:De zwarte dame van €. 1.900,—had nog wel erg veel onderhoud. Althans ze kon prima rijden, maar ze had wel heel veel plekken waar het roestmonster was toegeslagen en plekken die lelijk en slecht bijgewerkt waren. Het was een leuk tripje wel samen met Ernst.
Viel te verwachten…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
fluidphreak schreef:Laurensvzb schreef:De zwarte dame van €. 1.900,—had nog wel erg veel onderhoud. Althans ze kon prima rijden, maar ze had wel heel veel plekken waar het roestmonster was toegeslagen en plekken die lelijk en slecht bijgewerkt waren. Het was een leuk tripje wel samen met Ernst.
Viel te verwachten…
Laten staan dus…?
Ja, ik denk dat ik deze dame laat staan. Er zijn opties die een stuk aantrekkelijker zijn. Nog even bij wat franse adverteerders informeren en dan ben ik misschien zover dat ik een keuze kan maken.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom niet eerst kijken bij andere Nederlandse Turbo’s?
Er staan er genoeg
Ik kan eerder genoemde bedragen slechts beamen. Voor bedragen beneden de 3 a 4000 euro kun je geen goede gti turbo verwachten. Misschien wel een goede basis om mee verder te gaan, maar geen auto die min of meer af is. Ik denk dan ook dat als je naar auto’s van 1000 of 2000 euro gaat kijken je telkens teleurgesteld zult worden. Voor die bedragen koop je amper een goede 20re.
Deze dame is al een keer langs gekomen, maar heeft iemand wel eens naar deze geïnformeerd bij de eigenaar? Op mijn mailtje kreeg ik tot nu slechts een paar korte antwoorden als; ze heeft geen roest, er is niets wat onderhoud behoeft, de hydrauliek is nog helemaal goed en dat het een auto in goede staat is. Op de vraag of er verder iets was met de auto wat wat minder is heb ik niet echt antwoord gekregen. Mocht er ook niet zo’n puntje zijn lijkt het een interessante auto om even te volgen om te zien wat er met de prijs gebeurd. Het minimumbod van €. 2.500,—lijkt mij niet veel als er niets met de dame aan de hand is.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Er zitten geen turbo velgen meer onder. Misschien zijn de TRXen vervangen door 14” velgen?
Het ziet eruit als een erg mooie auto. Pretiges zijn natuurlijk schitterend Dat stukkie van 1000 km tuffen ook
Ik vind het toch best een gok voor zo’n end.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi