1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bobine stuk?
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 februari 2009 11:04 AM

De motor van mijn 1.8i 8-klepper ‘95-er Xantia backfired de laatste tijd op LPG en heeft geen trekkracht. Ook op benzine loopt ie amper. Bougies zijn net vernieuwd. Ik verdenk de bobine. Hoe controleer ik die (met de multimeter bijvoorbeeld)?

Alvast bedankt voor de tips!

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2009 11:06 AM
  [ # 1 ]

Hmm… ik zou toch écht eerder aan de klepspeling gaan denken. Had je die al gecontroleerd? Ik meen toch dat een bobine het doet of niet, maar niet dat ie het slechter gaat doen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 28 februari 2009 11:08 AM
  [ # 2 ]

Inderdaad: 1.8 8V, wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?

 

Bobine wil zich heel soms weleens laten aankondigen doordat er een heel enkele keer een vonk overgeslagen wordt.
Maar die kan toch helemaal niet zorgen voor backfire’s?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 28 februari 2009 11:55 AM
  [ # 3 ]

En de bougiekabels niet te vergeten!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 februari 2009 03:09 PM
  [ # 4 ]

Het vreemde is, dat het slechter lopen begon, toen ik een nieuwe benzinepomp heb geplaatst en de motor voor het eerst in jaren weer op benzine kon lopen (jaren alleen op gas gereden). Nu hikt de motor op benzine en op gas. Daarom dacht ik aan de ontsteking/bobine.

Citroen!

Profiel  
 
JaboV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 28 februari 2009 04:51 PM
  [ # 5 ]

Misschien loopt hij op twee brandstoffen dat zou verklaren waarom het na het installeren van een andere benzine pomp optreedt.

Afsluiter van de benzine/gas schakeling controleren.

Tja een 1.8 8v; klepjes blijven stellen grrrrrrrr (ik heb ook zo’n apparaat en om de 10.000 echt noodzakelijk)

Gr Jaap

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 februari 2009 08:57 PM
  [ # 6 ]

Lopen op twee brandstoffen kan ik uitsluiten: Heb de stekker van de brandstofpomp los getrokken, zodat ie -net als tot voor kort altijd- alleen op gas loopt.

Citroen!

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 01 maart 2009 10:57 AM
  [ # 7 ]

Hoi,

Op benzine ook backfires? Of loopt ze dan alleen beroerd (inhouden). Benzine injectoren vervuild wat na zo lange tijd niet verwonderlijk is.

Backfires op gas zijn diverse mogelijkheden. Lekkende inlaatlucht traject. Defecte MAP sensor. Bougiekabels en/of bobine waarbij de spanning overslaat op het blok. Controleer ‘s avond in het donker, dan zie je de blauwe vonkjes overslaan.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 maart 2009 04:58 PM
  [ # 8 ]

Gisteren de aansluiting tussen gasklephuis en gasmengstuk eens goed bekeken: Valse lucht aanzuigen was mogelijk. Deze aansluitng goed luchtdicht gemaakt: Motor backfire-t niet meer op gas, maar trekt nog niet goed.
Vanavond klepspeling controleren.

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 maart 2009 11:39 PM
  [ # 9 ]

Klepspeling gecontroleerd: 1 van de 8 kleppen had de juiste speling, de andere 7 kleppen hadden een te grote of te kleine speling.

Nu begonnen met het demonteren van de nokkenas. Wat een idioot ontwerp: Je moet de nokkenas demonteren om de klepspeling te veranderen…. stupid

Citroen!

Profiel  
 
citroen9
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008

- C5 3.0 v6 exclusief
Gepost: 03 maart 2009 11:58 PM
  [ # 10 ]
DriverD schreef:

Klepspeling gecontroleerd: 1 van de 8 kleppen had de juiste speling, de andere 7 kleppen hadden een te grote of te kleine speling.

Nu begonnen met het demonteren van de nokkenas. Wat een idioot ontwerp: Je moet de nokkenas demonteren om de klepspeling te veranderen…. stupid


wel mooie klus tog Very Happy

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 maart 2009 12:01 AM
  [ # 11 ]

Ik hoef me voorlopig niet te vervelen! Twisted Evil

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2009 12:06 AM
  [ # 12 ]
DriverD schreef:

Klepspeling gecontroleerd: 1 van de 8 kleppen had de juiste speling, de andere 7 kleppen hadden een te grote of te kleine speling.

I told you… Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 maart 2009 12:11 AM
  [ # 13 ]

En dan denken ze dat kleppen stellen bij een GS een hele klus is… Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 maart 2009 11:16 PM
  [ # 14 ]

De klepspeling is afgesteld, distributieriem en multi-V-riem vervangen (met hun spanners) evenals de waterpomp. Stappenmotor is schoongemaakt. Xantia gaat weer goed op LPG, op benzine trekt ie nog niet echt geweldig, maar eens goed gas geven op de snelweg… Smile

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2009 11:21 PM
  [ # 15 ]
DriverD schreef:

Klepspeling gecontroleerd: 1 van de 8 kleppen had de juiste speling, de andere 7 kleppen hadden een te grote of te kleine speling.

Nu begonnen met het demonteren van de nokkenas. Wat een idioot ontwerp: Je moet de nokkenas demonteren om de klepspeling te veranderen…. stupid

SM .... 4 nokkenassen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook