Totaal aantal Berichten: 100
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Hallo, allemaal !
Heb zondag een (nogal impulsieve ?) aankoop gedaan, hetgeen er op neerkomt dat ik komende zaterdag met mijn XM 3.0 V6 aut. én autoambulance richting Den Bosch zal moeten om daar mijn nieuw aangekochte Citroën HY te halen.
Nu is mijn vraag : is het verstandig (technisch gezien) de auto een paar honderd kilo zwaarder te belasten dan op papier toegestaan is ?
(Auto mag max. 1.500 kg trekken, oplegger is 500 Kg, HY is (leeg) 1400 kg.
Ik heb stad en land afgebeld naar evt. verhuurders van een oprijwagen maar in heel deze regio (Groningen/Drenthe) niets te vinden.
Ik durf het best af te kijken om met mijn rijbewijs B een dergelijk transport te organiseren alleen het wel en wee van mijn dame moet niet in het geding komen.
Heeft iemand wat nuttige tips, aanraders of, in het ergste geval afraders ?
Hoor ze graag !
Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Totaal aantal Berichten: 771
- BX 1600 tzi automaat
Ik kan je melden dat je een bekeuring van 220 euro kan krijgen vanwege zonder rijbewijs rijden en je mag het laten staan als je wordt aangehouden, ik praat uit ervaring.
En ik zou het niet doen je auto meer dan 400 kilo extra belasten als je moet remmen duwt de autoambulance jou een andere kant op (
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenbxcx schreef:Ik kan je melden dat je een bekeuring van 220 euro kan krijgen vanwege zonder rijbewijs rijden en je mag het laten staan als je wordt aangehouden, ik praat uit ervaring.
Dat is nog het beste wat je kan overkomen. Wat denk je dat je verzekering doet als je zonder geldig rijbewijs een ongeluk veroorzaakt!
Hoe dan ook, gefeliciteerd met je HY!
Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Buiten de verzekerings perrikelen:
Voor een automaatbak met enige ervarig is het ook niet goed om er bijna 2 ton achter te hangen.Dit met betrekking op warmte ontwikkeling enz.
Een paar km is niet zo erg maar een lange afstand is niet bevordelijk.
Vergeet ook niet de wind opppervlak die je er ook nog eens bij krijgt bovenop het teveel aan gewicht.
Een normale auto steekt niet echt gek veel bovenuit je trekauto maar een HY is toch wel een heel stuk hoger.
Ik zal opzoek gaan naar een transsporteur als ik jou was.
Een oprij auto is ook geen optie want dan kom je boven de 3500 kg uit en heb je een vrachtwagen rijbewijs nodig. Ook met XM>trailer trouwens….
Auto ambulance kan ik wel regelen voor je hier in Coevorden , redelijk dichtbij voor je. Maar ik zal ervan afzien om dat achter je XM te hangen.
Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb er eens een gehuurd in Ommen, Garage Dunnewind .
Ik heb géén aandelen, maar ze hebben wel goede apparatuur (niet perfect, maar daar is de prijs ook naar) en betaalbaar… Gewoon `s bellen, je betaalt borg en de huurprijs en that`s it (achteraf worden de kms verrekend).
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik zou het je persoonlijk zwaar afraden met een B iets te doen wat eigenlijk BE werk is.
Meer kan ik er wel over zeggen, maar dan maak ik helemaal reclame. Even uitgerekend; als het den Bosch - Mussel betreft zou je op een 300 euro komen en dan heb je hem voor je deur staan. Mits de wagen in alle fatsoen meewerkt natuurlijk. Als die erop geliert moet worden met alle werk van dien komt er een 25 euro extra boven op. PB of mail maar bij intress
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Met een HY op een autoambulance trek je wel heeeel erg veel aandacht. En omdat nou te doen met overbelading en zonder rijbewijs..
Behalve dat je niet verzekerd ben, heb je ook grote kans dat wanneer er iets gebeurd buiten jouw schuld om, jij toch aansprakelijk gesteld wordt; rijden zonder E-rijbewijs telt immers gewoon als rijden zonder rijbewijs.
Je xm zal het denk ik wel trekken; ik heb vorig jaar een kleine 1700kg gedurende 200km achter mijne gehad (ook v6 automaat), en dat ging goed. Je merkt het hooguit bij het uitrijden van een tunnel een beetje.
(En je auto mag 1500kg trekken, dat mag dus ook in de bergen, dus dan kun je in het vlakke NL wel een beetje meer.. (maar kunnen is niet hetzelfde als mogen natuurlijk )
Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Nog een tip… niet voor a.s. zaterdag, maar voor de volgende keer, haal rijbewijs BE. Kost je een paar honderd euro, maar je hebt er heel snel (en veel) plezier van!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Sluit me aan bij de meeste hier. Echt niet doen. Weet niet hoe oud je bent, maar met lege ambulance ben je zonder E al in overtreding, ook ik spreek uit ervaring. Met een HY erop loop je zwaar in de kijker!!!
Agenten kijken gewoon naar binnen, iemand onder de 40 met een ambu, aanhouden maar!
Ik heb laatst een cx uit belgie gehaald, onder Brugge iemand die rijdt met land cruiser, koste me 250!! Dat is niet veel als je bedenkt wat een ambulance kost en benzine!!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 100
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Allen erg bedankt voor jullie eerlijke reakties ! Ik zal me hier dan ook maar bij neerleggen en tóch wat dieper in de buidel moeten tasten (transport regelen mét chauffeur o.i.d.)
Ik hoop op korte termijn nog wat te ritselen; zal in ieder geval dat transportbedrijf in Ommen eens benaderen (nog bedankt voor die tip!)
Laat jullie nog wel ff weten waar dit avontuur eindigt !
Nogmaals, dank.
Wim
Iemand met een E rijbewijs regelen is meestal niet echt moeilijk hoor; zoek een vader, buurman, collega of iemand anders die al een beetje ouder is; die kregen het er vroeger gratis bij. (Nu nog de vraag of je de lading ook aan de rijkunsten van die persoon toevertrouwd )
Heb ik ook een aantal keer gedaan voordat ik het afgelopen jaar zelf maar gehaald heb.
(En het rijbewijs halen is idd niet moelijk, het moeilijkste was voor mij de afspraak te maken, maar ook dat is na twee jaar van goede voornemens gelukt )
Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar wat mag je meer trekken met BE? Een xm mag dan 1500 trekken, met alleen B maag je het leeggewicht treken, 1400 nog wat. Klein verschil dus. Wel makkelijk als met een auto ambulance op pad gaat, mag je over de 3500kg heen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat zie je verkeerd!!!! Met B mag je met een xm die 1500 weegt een aanhanger achter je auto knopen met een maximum laadgewicht van 1500kg. Het gaat er dus om wat de aanhanger zou mogen wegen.
Een autoambulance mag meestal 2500 wegen.
Je bent dus al fout als je een lege ambu achter je xm hebt hangen.
Er is uiteraard ook nog een technische eis, dat het daadwerkelijke gewicht achter de xm niet meer is dan wat ie mag trekken 1500 dus.
ALs de HY wordt opgehaald krijgt ie ook twee boetes, een voor het rijden zonder E, de tweede omdat ermeer achter de xm hangt dan ie mag hebben!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ja dat klopt, je legt het beter uit dan ik. Het gaat trouwens over het maximale gewicht van de aanhanger. Dus leeggewicht plus laadgewicht. Als je een aanhanger hebt die 2 ton mag hebben, al is die leeg, ben je fout! Ik doelde eigenlijk ook meer op aanhangers en caravans. Een HY is sowieso geen optie, dan ga je altijd over het gewicht heen!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
boukewerff schreef:Ja dat klopt, je legt het beter uit dan ik. Het gaat trouwens over het maximale gewicht van de aanhanger. Dus leeggewicht plus laadgewicht. Als je een aanhanger hebt die 2 ton mag hebben, al is die leeg, ben je fout!
En das de grootste onzin die er bestaat! dit zou betekenen dat er bijna geen trekkend voertuig te vinden is, want er zijn amper auto’s die 2 of2,5 ton mogen trekken. Uitgaande van gemiddeld totaal gewicht van een tandem aanhanger.
Ik mag achter een AX gerust een lege ambu meeslepen. Zolang ik maar niet over mijn max van het totaal gewicht ga wat ik aan mijn kogel mag hangen.
Overigens zit hier wel een 10% marge vaak op….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
verkuilm schreef:Met B mag je….
boukewerff schreef:Ja dat klopt…. Het gaat trouwens over het maximale gewicht van de aanhanger….
GoodOldDiesel schreef:En das de grootste onzin die er bestaat!
NEEN! Niet bij enkel rijbewijs B
Je maakte overigens wel de meest boute opmerking die er in dit topic staat. Ik weet zeker dat jij dat tactischer kunt!