2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

Wim’s HY topic
ron-xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 04 maart 2009 03:02 AM
  [ # 16 ]

Rijbewijs B:

U mag een personenauto met aanhanger besturen. De aanhanger mag max 750 kilo wegen (incl laadvermogen). Dus een lege aanhanger van 200 Kg. met een laadvermogen van 600 kg., ondanks dat ie leeg is, mag NIET.

Rijbewijs BE

Niet beperkt in gewicht van de aanhanger.

Wel beperkt door:
Hoeveel kilo mag de auto max. trekken?
Hoeveel kilo mag door de trekhaak worden voortbewogen?
Hoeveel kilo mag max. op de trekhaak rusten?

Maximum massa van het geheel doet niet terzake. Alleen…..het trekkende voertuig moet natuurlijk onder de 3500 kilo blijven, anders is een rijbewijs C nodig

Wink

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 04 maart 2009 03:21 AM
  [ # 17 ]

Als ik het kaf van het koren scheidt komt het op het volgende neer:
- Jij mag niet rijden met een ambu+HY
- De XM mag niet rijden met een ambu+HY

Bovenstaande opties zijn beide gevaarlijk en het loopt in de papieren als je wordt aangehouden. Bovendien moet je dan alsnog op zeer korte termijn een van onderstaande oplossingen regelen.

Oplossingen:
- Vind iemand met een E-rijbewijs en een auto die het gewicht mag tekken
- Huur een combinatie + chauffeur

Da’s alles. Wink

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

Chrono
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125

Gepost: 04 maart 2009 10:02 AM
  [ # 18 ]

ik heb ook een leuke:

Ik heb rijbewijs B

Mijn berlingo 1.6 16v multispace mag 1100 kg trekken.
We hebben een Knaus 450tu caravan die leeg 850 kg weegt en maximaal 1200 kg mag zijn.

Toch mag ik hier mee rijden, omdat het maximaal laad vermogen van de caravan het leeg gewicht van de auto (=1250kg) niet overtreft.

Natuurlijk heeft dit op diverse verjaardagen al tot het nodig ongeloof geleid. De ANWB zegt er het volgende van: “we adviseren geen helling boven de 10% te nemen”.

Voor deze actie reed mijn “B-E” vriend. 2x aangehouden, 2x goed! (???):

Allez France

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 04 maart 2009 11:13 AM
  [ # 19 ]

En als je nou in he bezit bent van een rijbewijs BCE, ( En je beroep vrachtwagenchauffeur was) mag je dan wel van alles achter je XM hangen??

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 04 maart 2009 11:19 AM
  [ # 20 ]
ron-xm schreef:

Rijbewijs B:

U mag een personenauto met aanhanger besturen. De aanhanger mag max 750 kilo wegen (incl laadvermogen). Dus een lege aanhanger van 200 Kg. met een laadvermogen van 600 kg., ondanks dat ie leeg is, mag NIET.

Rijbewijs BE

Niet beperkt in gewicht van de aanhanger.

Wel beperkt door:
Hoeveel kilo mag de auto max. trekken?
Hoeveel kilo mag door de trekhaak worden voortbewogen?
Hoeveel kilo mag max. op de trekhaak rusten?

Maximum massa van het geheel doet niet terzake. Alleen…..het trekkende voertuig moet natuurlijk onder de 3500 kilo blijven, anders is een rijbewijs C nodig

Wink

Dat is dus niet waar, check de link boven je:

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

* De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
    en
  * de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Ouwe mopperkont

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 04 maart 2009 01:07 PM
  [ # 21 ]
patje74 schreef:
verkuilm schreef:

Met B mag je….

boukewerff schreef:

Ja dat klopt…. Het gaat trouwens over het maximale gewicht van de aanhanger….

GoodOldDiesel schreef:

En das de grootste onzin die er bestaat!

NEEN! Niet bij enkel rijbewijs B

Je maakte overigens wel de meest boute opmerking die er in dit topic staat. Ik weet zeker dat jij dat tactischer kunt!

Goed misschien niet even tactisch, maar ach ieder mens maakt fouten Wink

Ik heb geprobeerd wat meer materie te vinden, maar ieder lijkt elkaar wel na te apen, want overal staat min of meer dezelfde tekst. Jij en ik en de rest kunnen het wel eens zijn dat dit de grootste onzin is. Als of je van plan zou zijn om meer te laden dan toegestaan…. Dus met B ben je bij voorbaad al een weetniet die beschermt moet worden tegen zichzelf.
Ach ja 750 kg aanhangers heb niet voor niets een 1000kg as…
Dus als je BE hebt ben je ineens een volleerd expert en weet je dan dat je niet moet overladen..??

Nog zoiets:

Technische eisen
Aanhangwagens of caravans, waarvan het ledig gewicht plus laadvermogen boven de 750 kilogram ligt, moeten beremd zijn.Bovendien moeten aanhangwagens of caravans waarvan het ledig gewicht plus laadvermogen boven de 1500 kilogram ligt, een losbreekreminrichting hebben.

Dus als mijn tmm onder 1500kg ligt hoef ik het kabeltje niet vast te maken aan mijn auto..?

Indien het ledig gewicht plus laadvermogen van een aanhangwagen of caravan beneden de 750 kilogram ligt moet in sommige gevallen ook een beremming aanwezig zijn en wel: indien het totaalgewicht van de aanhangwagen zwaarder is dan het gewicht van de halve auto vermeerderd met 50 kilogram.

Voorbeeld: De aanhangwagen of caravan weegt in totaal 700 kilogram. De auto weegt 1100 kilogram. Het gewicht van de halve auto is dus 1100 : 2 = 550 kilogram + 50 kilogram = 600 kilogram. De aanhangwagen (700 kilogram) is dus zwaarder en moet daarom beremd zijn.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 04 maart 2009 03:15 PM
  [ # 22 ]

Maar wat is dit dan? Quote van de link van de Politie: De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
Laadvermogen is niet wat er op ligt, maar wat er op mag!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 maart 2009 03:17 PM
  [ # 23 ]

klopt! voor het (v)rijbewijs wordt gekeken wat de aanhanger maximaal mag/kan, voor de auto wordt gekeken naar de lading wat er daadwerkelijk op staat.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

FerryV
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- ID/DS DSuper
Gepost: 04 maart 2009 09:45 PM
  [ # 24 ]
GoodOldDiesel schreef:

[Dus als je BE hebt ben je ineens een volleerd expert en weet je dan dat je niet moet overladen..??

Als het goed is wel ja, dat heb je immers moeten leren voor het halen van het E-rijbewijs Smile

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 maart 2009 10:18 PM
  [ # 25 ]
FerryV schreef:
GoodOldDiesel schreef:

[Dus als je BE hebt ben je ineens een volleerd expert en weet je dan dat je niet moet overladen..??

Als het goed is wel ja, dat heb je immers moeten leren voor het halen van het E-rijbewijs Smile

jahaaaaa…..  Laughing  Rolling Eyes  ook weet je dan over hoe je moet beladen enzo dat krijg je met je examen!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 04 maart 2009 11:17 PM
  [ # 26 ]

Laat ik nu mijn BE als kado mocht ontvangen toen ik CE haalde….
Dus vertel, wat leer je met BE meer dan je met B leert? Want met B leer je als het goed is ook al wat over aanhangers….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

tmrrental
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105

Gepost: 05 maart 2009 01:56 AM
  [ # 27 ]

voor eerder genoemd bedrag help ik je ook graag even mee

(met naar c gekeurde oprijwagen)

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  

wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 05 maart 2009 10:42 AM
  [ # 28 ]

Allemaal erg bedankt voor de reakties.

Ik heb inmiddels een transporteur bereid gevonden voor een acceptabel bedrag (tevens leuke financiële constructie !) voor mij de bus te halen.
Ik denk echter wel dat ik het halen van een ‘E achter B’ maar moet toevoegen aan mijn lijstje goede voornemens van dit jaar.
Heeft toch wel heel veel voordelen.

Groet, Wim.

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 05 maart 2009 11:19 AM
  [ # 29 ]

Blijft een feit dat je XM dit niet had mogen trekken… maar goed, E bij B is al een stap in de goede richting Cool

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 05 maart 2009 03:16 PM
  [ # 30 ]

Om 2,5 ton te mogen trekken moet je al snl richting een Mercedes G 300 denken, die kan sowieso tot 3,5 ton aan Wink

Profiel  

2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook