Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
GoodOldDiesel schreef:Laat ik nu mijn BE als kado mocht ontvangen toen ik CE haalde….
Dus vertel, wat leer je met BE meer dan je met B leert? Want met B leer je als het goed is ook al wat over aanhangers….
Bij B leerde ik alleen wat over het aankoppelen in theorie bij BE kwam ook de positie van de lading en controle van alles erbij.
Kortom alleen B leer je zowat niks!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Mark Nijenhuis schreef:Om 2,5 ton te mogen trekken moet je al snl richting een Mercedes G 300 denken, die kan sowieso tot 3,5 ton aan
Euhm waar komt die 2,5 ton vandaan?
We hebben het hier over een 2ton, scheelt 500…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
GoodOldDiesel schreef:Mark Nijenhuis schreef:Om 2,5 ton te mogen trekken moet je al snl richting een Mercedes G 300 denken, die kan sowieso tot 3,5 ton aan
Euhm waar komt die 2,5 ton vandaan?
We hebben het hier over een 2ton, scheelt 500…
Ach een kilootje meer of minder kijken we toch niet naar, of wel dan
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Om me maar even niet in de rijbewijs discussie te mengen
Gefeliciteerd met je HY!
En op een oprijwagen had ook best gekund hoor, zo is de mijne van Groningen naar Roermond verhuisd:
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Ja, bedankt ! Zodra ik hem thuis heb zal ik proberen wat foto’s te plaatsen.
Verbaas me (in positieve zin) over de hoeveelheid reakties die een dergelijke vraag beantwoorden; geweldig !
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Zo even een HY van zuid naar noord gezet…
Om 4u de deur uit, om 0545 elkaar in zwolle opgezocht en samen naar het zuiden. om 7u stonden we al bij de beste man voor de deur.
Goed, ik wist dat het eea wat zwaarder zou worden, circa 1900kg totaal ipv de 1600 die mijn volvo op papier heeft.
Na het met moeite opladen van de HY, kwam er toch een verassing aan de koffie tafel; hij stond als camper op kenteken met een gewicht van bijna 1800kg
Dat was wel wat meer dan 1400 die ik doorgekregen had…
Maar ja, je staat helemaal in het zuiden en ding staat al op de ambu… Dus ja dan maar met 2300kg naar het noorden. Volvo zelf zeurde nergens om, maar ja wat wil je.
Alle agenten zaten kennelijk ‘s morgens vroeg nog in de kerk, want niemand gezien. Verassing nr 2 kwam bij aankomst net voor middaguur. Een stuk kavelpad was in revisie en de wegomleiding liep over een aangewalst stuk grond. Met veel moeite zijn we wonderwel hieroverheen gebaggerd.
Tja en dan er nog af, met de auto een stuk bouwland opgeschoten om zo ruimte te creeeren, ambu eerst met een garagekrik omhoog, daarna op steunpoot om het geheel wat achterover te krijgen en toen maar wrikken en duwen. Hij rold voor geen meter. De vrije vlucht vanaf de rijplaten naar beneden duurde kort, hij kwam vlak achter de rijplaten al tot stilstand. Net genoeg.
Hier was mijn bijdrage afgelopen en ben vooruit ploegend door het stuk bouwland weer op verharde kavelpad gekomen en de reis naar huis vervolgt….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Als ik zo al die aanhanger verhalen van jou lees, denk ik wat kunnen die Volvo’s toch veel aan!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GoodOldDiesel schreef:dan maar met 2300kg naar het noorden. Volvo zelf zeurde nergens om, maar ja wat wil je.
Nou ga ik niet beweren dat je een slechte chauffeur bent, maare… vind je nou dat je verantwoordelijk bezig bent geweest met 2300 kg achter een personenwagen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
weet je wat het is, verantwoordelijk is maar relatief, bij ons ziojn er regels als het op slepen van aanhagers aankomt. en alles wat daarboven komt worddoor de meeste als onverantwoordelijk gezien.
waneer wqe echter over degrens naar duitsland gaan, zien we opeens dat een xm 2.5 daar opeens 1950 kg mag trekken.
dat word daar dus als veilig beschouwd en geaccepteerd,
ik ben ook al eens uit la france met een ds op een ambu terug gekomen, da mag ook nie. maar we doen het wel…
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Yep. We doen het allemaal wel eens. Maar dat neemt niet weg dat we dan ook allemaal wel eens mogen nadenken over wát we doen. IK vind het technisch NIET verantwoord om met een relatief lichte personenwagen van zo’n 1600 kilo een aanhanger van 2300 kilo te trekken. Maar wie ben ik?
Gelukkig gaat het meestal gewoon goed. Gaat het fout dan ben je als bestuurder wél vreselijk het bokje hé Ik noem maar even een verzekering die niet gaat uitbetalen, een gang naar de rechter, eventuele slachtoffers, rijbewijs wat ingetrokken word… enz enz..
Allemaal dingen waar je toch eens bij stil moet staan hé
Dat verantwoordelijkheid relatief is daar ben ik het denk ik niet helemaal mee eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Het zou simpelweg niet in me opkomen om meer kgs te trekken dan toegestaan (heb dat probleem ook niet vaak met een LR Discovery voor de deur, maar toch). Niet dat ik zo`n ‘mierenneuker’ ben, maar net wat er aangehaald wordt, je hebt het in 1e instantie over veiligheid en daarna nog eens over de mogelijke/eventuele gevolgen.
Maar goed, we kunnen iemand hier niet vertellen wat hij/zij wel en niet moet, hooguit aandragen dat het uiterst onverstandig is om iets op een bepaalde manier te doen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar wat doe je ‘s morgens vroeg aan de andere kant van Nederland? Ik zou hem er ook op gooien. Verder rustig aan, en hopen dat het goed komt…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
boukewerff schreef:Maar wat doe je ‘s morgens vroeg aan de andere kant van Nederland? Ik zou hem er ook op gooien. Verder rustig aan, en hopen dat het goed komt…
Tsja, is wel een punt… Ander ding is wel dat de topicstarter van tevoren wist dat ie over z`n max heen zou gaan (toch?) alleen werd het nu een paar honderd kilo meer.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
TS was op het instructie boekje afgegaan, daar stond 1400kg in. Pas bij papieren overdracht kwam de verassing boven van de bijna 1800kg…
En ja ik zet er idd niet voor niets bij. Maar gezien het feit dat we in het zuiden stonden en ding erop stond + dat het een doodstille zondagochtend was, (denk niet dat ik het op een drukke vrijdag gedaan zou hebben nl) maakte ik de keus om het maar te wagen.
Het is niet mijn hobby als je dat maar begrijpt. Ik raad het menig persoon ook af om het wel te doen. Voor de achtergrond info: In het dagelijks leven ben ik (inter)nationaal vrachtwagenchauffeur, enig ervaring is dus aanwezig.
En ja het verbaast mij ook steeds weer wat de Volvo allemaal kan en wil…. het zijn echte werkpaarden.
boukewerff schreef:Maar wat doe je ‘s morgens vroeg aan de andere kant van Nederland? Ik zou hem er ook op gooien. Verder rustig aan, en hopen dat het goed komt…
Hopen dat het goed komt is een telefoontje naar de Engellen centrale. Als je niet vertrouwd voeld met het idee; Doe het niet.
————————-
EDIT:
Laten we maar de conclussie trekken wat wij in een eerder topic ook gedaan hadden: Doe vooral niet wat ik wel doe! Laat mij vooral een schoolvoorbeeld zijn van de perfecte wegmisbruiker oid. Het is in zekere zin inderdaad zot om een auto van slechts 1470kg leeg gewicht een aanhangertje van slecht 2300kg voort te planten. Net zo zot als het was om een 140 te planken met een aanhangertje van een 1500 - 1600 kg over de franse tolwegen. In theorie zijn er allerlei doem scenario’s mogelijk over aanhangers die er vandoor zouden kunnen gaan met de auto oid (dat dit eerder door verkeerd laden komt en het ook mogelijk is als je onder de max trekgewicht zit leggen we geheel terzijde natuurlijk).
Laten vooral netjes de wet volgen en met een 2ton zware LR een aanhanger van 3500kg voor te planten, dat deze een stuk zwaarder is dan de auto hindert niet, want het mag volgens het boekje en zijn we ineens wel verstandig bezig. De doem scenario’s van spokende aanhangers vergeten we want we blijven netjes binnen de grenzen toch.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar nu de belangrijkste vraag: wat ga je verder met de HY doen?
Komt er een ander draadje over?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi