13 van de 16
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Patrick’s "nieuwe" XM 2.0I 16V SX op LPG!
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 16 april 2009 08:59 PM
  [ # 181 ]

Top! Ik kijk het (weer) met argusogen aan.. Ik twijfel of ik het zelf ga doen bij mijn Xantia: de durf is er (nog) niet. Heb zojuist een draadje gezet op Xantiaclub. Ik hoop dus dat jouw project mij over de streep trekt Wink

Hoef de motorsteun er niet af? En ik vraag mij af hoe je de krukaspoelie eraf gaat halen. Conventionele sleutel, ratel of perslucht?


PS. De digitale Haynes op dvd is vanaf morgen onderweg naar Mantgum. Helemaal niet meer aan gedacht Surprisedops:

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 april 2009 05:14 PM
  [ # 182 ]
XMTurboCT schreef:

O joh, doet me niets… Laughing Zolang de tientallen barbecuers maar niet mee kijken…

*pakt zijn stoeltje er vast bij Cool

Die riem van mij is vorige week weer ff geswopt. Hij heeft het wiel er niet eens afgehaald en was zo klaar.

Enige waar je ff wellicht op moet letten is idd de poelie (?) Zover ik heb begrepen bestaat de mogelijkheid dat na alle km’s etc de binnenkant tov van de buitenkant niet helemaal meer 100% staat doro de rubberen binnenlaag. Hij had ene speciaal poelie wiel van een 205 oid die erop werd geschroef en daardoor de boel compleet vergrendelde.
Daarna ff kijken of die riem niet te slap/strak stond tussen de 2 nokkenas tanwielen en de boel ging weer dicht.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 april 2009 06:04 PM
  [ # 183 ]
XMTurboCT schreef:

Mmm motiveert wel, je verslagje van de stuurhuishoezen. Die ga ik zaterdag vervangen tijdens de XM Club sleutelmeeting…

Jij heb Diravi-dinges erop zitten, schijnt makkelijker te zijn heb ik van Lucas begrepen.
En anders kan ik je nog altijd uitlachen en helpen Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 april 2009 04:56 PM
  [ # 184 ]
Archi schreef:

Hoef de motorsteun er niet af? En ik vraag mij af hoe je de krukaspoelie eraf gaat halen. Conventionele sleutel, ratel of perslucht?


PS. De digitale Haynes op dvd is vanaf morgen onderweg naar Mantgum. Helemaal niet meer aan gedacht Surprisedops:

Bedankt voor de haynes, helemaal top!!!

Terwijl ik mij alvast aan het inlezen ben voor de operatie die woendag plaats zal vinden (mits ik de waterpomp dan binnen heb), vraag ik mij af waarom de krukaspoulie los moet. Ik kan dat nergens terug vinden, kan iemand mij dat vertellen?

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 20 april 2009 06:16 PM
  [ # 185 ]

Terwijl ik mij alvast aan het inlezen ben voor de operatie die woendag plaats zal vinden (mits ik de waterpomp dan binnen heb), vraag ik mij af waarom de krukaspoulie los moet. Ik kan dat nergens terug vinden, kan iemand mij dat vertellen?

Hi Patrick,

De krukaspoelie moet verwijderd worden om de onderste distributiekap te kunnen verwijderen, en die moet je verwijderen om de riem te kunnen verwijderen.

De logica van deze constructie ontgaat mij. Het zou m.i. makkelijker zijn om de onderste kap U-vormig te maken zodat ie verwijderd kan worden door hem naar onder weg te schuiven. Vast bedacht na een lunch met teveel bordeaux.

Verder is het toch wel moeilijk om de spanning van de riem juist te krijgen—ik heb mijn riem enkele weken geleden gedaan, maar ik ben er niet gerust op, ik ga de spanning nu laten afstellen bij een garage voor mijn gemoedsrust.

Groeten

Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 april 2009 06:32 PM
  [ # 186 ]

Ah, vandaar dat je de motor op het vliegwiel moet blokkeren.

Bedank!

Overigens heeft Emiel (BX19TRS) gisteren aangeboden om over mijn schouder mee te kijken. Wat mij toch wel een gerust gevoel geeft. Maar ik wil het zelf doen, ik zal er potjandorie van leren ook!  Laughing

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 april 2009 12:14 AM
  [ # 188 ]

Goed, de verse D-riem, rollen en pomp heb ik er in geprutst vandaag. Ik heb er wel 6 uurtjes over gedaan, maar moest er dan ook tussendoor 2 keer tussenuit. De 1e keer om een luchtratel voor de krukaspoulie te roggelen, de 2e keer om nog een bout te halen voor de looprol omdat deze een ander model had dan de oude. Maar goed, het zit er weer in.

Maar helaas is het sleurende, schurende, droge geluid nog steeds aanwezig! Toen ik de distributiekappen er af had, leek het achter de nokkenaspoulies vandaan te komen. Slijtage, verkeerde of eens te weinig olie gehad? Ik weet wel dat er sinds aankoop voldoende en prima olie in zit. Het geluid is 2 weken geleden te voorschijn gekomen na een ritje van 800km.

Heeft iemand een idee? Of moet ik denken aan een andere kop?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 april 2009 05:24 PM
  [ # 189 ]

Goed, ik heb er een nachtje over geslapen en denk toch echt dat mijn nokkenas aan gort zijn. Ik heb gisteren met een schroevendraaier aan mijn oor getracht het geluid te lokaliseren en ik kom toch echt achter de nokkenas-poulies uit.

Is dit logisch? Komt dit vaker voor?
Als ik de manuals bekijk, is dit op zich goed te vervangen. Kan ik hiervoor gebruike nokkenassen gebruiken van b.v. een Xantia 2.0 16V, of een of andere peug?
Zijn er speciale zaken waar ik rekening mee moet houden? Zijn er meer dingen vanzelfsprekend versleten als de nokkenassen versleten zijn?

Tot slot, heeft iemand toevallig nog iets liggen?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 april 2009 06:52 PM
  [ # 190 ]

Zou wel een nieuwe zijn voor die motoren, nokkenassen aan gort. Ik zou eens gaan nadenken over een oorzaak. Hoe is ‘t gesteld met de oliedruk, daar bovenin de motor?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 april 2009 07:06 PM
  [ # 191 ]

Hoe kan ik dat checken?

(is misschien een n00b-vraag, maar het meeste dat ik doe, doe ik voor het eerst….)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 april 2009 07:28 PM
  [ # 192 ]

Ik geloof niet dat je dashboard een oliedrukmeter heeft he? Ik zou eens kijken of je bij je oliedruk sensor de mogelijkheid hebt om daar een andere meter het blok in te draaien zodat je iig daar even kan kijken wat de druk echt is. Stel je nokkenassen zijn gaar… dat komt niet zomaar… te weinig olie kan idd… of totaal de verkeerde olie… maar als je oleipompopbrengst te laag is en je monteert andere nokkenassen is het zo weer terug.

Overigens zijn het allemaal dingen die ik niet bepaald gebruikelijk zou noemen bij die motor…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 april 2009 08:51 PM
  [ # 193 ]

Goed, ik heb d’r ondertussen opgehaald en in de garage naast huis gezet, dan kan ik verder wanneer ik wil. Vanavond als ik puf heb, zal ik de multiriem er even af halen en nog een keer luisteren. Toen ik gisteren van de krukaspoulie had, kon ik hem gemakkelijk met de hand rond krijgen, maar het zou natuurlijk de aandrukrol kunnen zijn, ook al leek dat niet het geval te zijn.
We zullen zien!

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 26 april 2009 09:23 PM
  [ # 194 ]

Zeg, hoe ging het eigenlijk met de D-riem? Zo te horen is alles goed verlopen..

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 26 april 2009 09:54 PM
  [ # 195 ]
Archi schreef:

Zeg, hoe ging het eigenlijk met de D-riem? Zo te horen is alles goed verlopen..

Dat deel is prima verlopen. En ach, zolang je je streepjes goed zet, kan er weinig fout gaan. Mijn home-made vierkante carterplug-sleutel bleek een fantastische tool te zijn voor het spannen van de spanrol. Erg veel werkruimte heb je niet, en ik moet er niet aan denken om het zonder brug te doen.

Profiel  
 
 
13 van de 16
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook