15 van de 16
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 Volgende > 
   
Patrick’s "nieuwe" XM 2.0I 16V SX op LPG!
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 april 2009 07:51 PM
  [ # 211 ]

Je hebt de boel dus met streepjes op tijd gezet, maar je hebt de nokkenassen dus niet geblokkeerd met pennen, en je hebt de tandwielen dus ook niet ” los” gezet tijdens het spannen van de riem? Dat is jammer, want hierdoor krijg je de timing nooit 100% terwijl dit bij ee 16v juist zo’n prachtig systeem is…. Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 08:55 PM
  [ # 212 ]

Dat is een prachtig systeem als je er vanuit kunt gaan dat de startpositie de beste is. Maar een uitgelubberde en veel te slap staande riem lijkt mij dat niet het geval. En geloof mij, hij lag er erg slapjes om…

Hoe dan ook, de kapjes zitten er weer op en het loopt “as ‘n tiet!”.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 09:33 PM
  [ # 213 ]

Ah… hey… het kwartje valt! Dat kan ik alsnog doen dus! Goed, die staat op de to-do-list.
Maar voorlopig ben ik van alle verontrustende geluiden af. Het valt allemaal dus mee. Hoewel de oude olie mooi schoon leek, maakte de verse olie hem een stuk rustiger.
Nu blijf ik bij de vraag hangen, waarom dit geluid zich de laatste 1000Km heeft ontwikkeld. Is de oliepomp aardig versleten en merk je daar veel minder van met de juiste olie? Maakt dat zo’n enorm verschil?

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 27 april 2009 09:38 PM
  [ # 214 ]

het lijkt me eerder aan de riemspanning gelegen te hebben of niet? nieuwe olie krijg je geen ander geluid door denk ik.

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 april 2009 09:42 PM
  [ # 215 ]
patje74 schreef:

Dat is een prachtig systeem als je er vanuit kunt gaan dat de startpositie de beste is. Maar een uitgelubberde en veel te slap staande riem lijkt mij dat niet het geval. En geloof mij, hij lag er erg slapjes om…

Fout! Eerst de boel blokkeren met de pennen ( ook het vleigwiel, via de pouly) en dan pas een nieuwe riem. Alleen dan klopt je timing…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 april 2009 10:00 PM
  [ # 216 ]

Yep, ik vat ‘m inmiddels!

@Daan
Nee en ja. Nadat er 10W40 in zat, was er duidelijk verandering. Daarna bleek idd de riemspanning nog een verschil te maken.

Hoe dan ook, voorlopig ben ik van wat zorgen af en was het een leerzame klus, hoewel ik er dus nog niet helemaal ben.

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 27 april 2009 11:19 PM
  [ # 217 ]
waterman771 schreef:
patje74 schreef:

Dat is een prachtig systeem als je er vanuit kunt gaan dat de startpositie de beste is. Maar een uitgelubberde en veel te slap staande riem lijkt mij dat niet het geval. En geloof mij, hij lag er erg slapjes om…

Fout! Eerst de boel blokkeren met de pennen ( ook het vleigwiel, via de pouly) en dan pas een nieuwe riem. Alleen dan klopt je timing…

Overigens: als je de pennen niet meer goed in de gaten krijgt doordat de timing nu niet juist is kun je 1. de krukas blokkeren en 2. de riem losleggen 3. de nokkenasriemwielen aan de centrale bout verdraaien tot je ze kunt blokkeren. Ik spreek uit ervaring.

Verder kun je gewoon boutjes (ik geloof m6 en m8 ) gebruikt voor het blokkeren van de riemwielen en de krukas. En je moet erop letten dat je de nokkenasriemwielen `met de klok mee’ draait voordat je de riem erop legt. Op die manier lopen ze tijdens het spannen niet tegen het eind van de uitsparing aan en kunnen ze vrij bewegen.

Succes, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 mei 2009 06:34 PM
  [ # 218 ]

Zo, vanmiddag heeft de nukkige dame een verse APK gekregen. Met de nokkenassen op tijd en een schone stappenmotor in de verdamper was het CO perfect!

En dan is het nu weer tijd voor mijn HY!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2010 04:22 PM
  [ # 219 ]

Potjandorie, de dame is lek!

Toen ik daarnet van mijn werk naar huis reed, zak ik in scherpe bochten de stop en het (!) lampje branden, toen dacht ik er nog met een beetje bijvullen vanaf te komen.
Toen ik uit de buurtsuper kwam zag in ineens een grote groen plas rechtsachter. Straks zal ik maar eens even kijken wat en waar het precies lekt en of ik het 1-2-3 kan fixen. En anders moet ik vanavond met een rotgang de brandstofpomp van mijn Aca af halen om op mijn eend te zetten. Ik heb morgen absoluut een auto nodig…

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 21 januari 2010 04:31 PM
  [ # 220 ]

Dat soort dingen komen ook altijd op momenten dat je erg weinig tijd hebt om iets anders te regelen. Succes met fixen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2010 05:27 PM
  [ # 221 ]

Ik heb net even gekeken, het spuit er uit tussen de uitlaat en de veercilinder. Het sist er over… kortom, helaas geen retourtje ofzo… Wat het wel is, kun ik op het opritje in het schemer niet zien.
Ik zal haar dus volgende week op een ambulance naar Berlikum moeten rijden om haar op de brug te zetten, want hier begin ik met een krikje niet aan.

Balen!!! Maar goed, ik ga mij dus nu eerst maar even richten op mijn eend, dan kan ik daar morgen mee naar mijn werk.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 januari 2010 05:41 PM
  [ # 222 ]

Ik heb hier nog wat BX leidingen liggen. Heb je daar wat aan ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2010 05:48 PM
  [ # 223 ]

Voorlopig niet. En als ze eenmaal op de brug staat zet ik er nieuw onder.

Vanavond ga ik eerst mijn eend fixen, dan kan ik in ieder geval naar het werk.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2010 10:03 PM
  [ # 224 ]

Goed… ik ga vanavond niet mijn eend fixen, ik heb ondertussen vervangend vervoer op de oprit staan. Morgenochtend zal de garage hier in de buurt de XM oppikken en fixen. Dit leek mij een slimmer plan dan hem zelf met een ambulance naar Berlikum te brengen om hem daar op de brug te repareren.
Ik ben dan incl. het halen en brengen van de kar zeker een hele dat onder de pannen. En daar heb ik nu even geen trek in.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 21 januari 2010 10:34 PM
  [ # 225 ]

Gelijk heb je. En als het een kort leidinkje is dan zijn de kost ook niet extreem ofzo. Heb je er zelf geen gezeik van.

Profiel  
 
 
15 van de 16
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook