7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Patrick’s "nieuwe" XM 2.0I 16V SX op LPG!
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 maart 2009 12:07 AM
  [ # 91 ]

Wat betreft de riem van een 16v heb ik nog een tip. Het is een beetje een vaag verhaal, ik heb het ook van horen zeggen, maar het lijkt me de moeite om even uit te zoeken.

Het verhaal is als volgt: de eerste XM 16v’s hebben een vaste spanrol. Hiermee span je bij montage de riem op en je zet hem vast. De latere types hebben een automatische spanrol waarbij een veer in de spanrol de riem op spanning zet en deze voortdurend als het ware naspant. Nu kun je bij gebruik van de automatische spanrol een langere interval aanhouden van 120K KM. Nu schijnt het zo te zijn dat je ook op het oude blok een nieuwe distributieset met automatische spanrol kunt monteren. Een extra montagegat dat hier voor nodig is is al aanwezig.

Groet,

L

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 maart 2009 12:17 AM
  [ # 92 ]

Helder, bedankt!
Ik zal eens kijken wat er nu in zit.

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 17 maart 2009 12:30 PM
  [ # 93 ]
patje74 schreef:

Helder, bedankt!
Ik zal eens kijken wat er nu in zit.

Toevallig heb ik afgelopen weekeinde de distributie van mijn XM 2.0 16V uit 1999 vervangen dus ik kan je uit de eerste hand wat tips geven.

Op zich is de klus prima te doen. Je hebt voldoende ruimte en dat werkt prettig. Wel moet de spatplaat uit de rechterwielkap verwijderd worden om de onderste bouten van de distributiedeksels te kunnen loshalen.

Bij mij lekte de waterpomp—er waren kalksporen vanaf de as—ondanks de belachelijk lage kilometerstand van 56000. Dus tip: zorg dat je een waterpomp in huis hebt. Ook de spanrol en meelooprol moet je natuurlijk mee vervangen.

De automatische spanrol van Lucas was bij mij NIET aanwezig. Gewoon handmatig spannen. Ik heb ook vraagbaak/HaynesXM/HaynesXantia erop nageslagen en die automatische spanner wordt nergens genoemd, dus dat verhaal kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen.

Dat brengt ons meteen bij het moeilijkste punt van de hele operatie: het afstellen van de riemspanning. Citroen schrijft een SEEM metr voor maar die hebben we natuurlijk niet. Ik heb daarvoor de facom dm.16 gebruikt, te koop op ebay uk. Echter, bij warme motor is de snaar hoorbaar dus hij staat te strak. Dus a.s. weekeinde gaat de boel weer open om hem wat te ontspannen…

Ik heb mijn onderdelen besteld bij http://www.gsfcarparts.com. Prima kwaliteit (INA rollen en Dayco riem) en een prima prijs en binnen enkele dagen geleverd.

Nog een probleempuntje bij mij was de V-snaar. Die wordt bij mij door een hydraulische spanner gespannen die moeilijk los te krijgen is en de snaar heeft een moeilijke loop. Als dat bij jou ook zo is (afh van uitvoering): even goed de loop onthouden.

De hele procedure staat overigens ook beschreven op http://www.masterbase.nl.

Groeten en succes, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 maart 2009 12:34 PM
  [ # 94 ]

Die 16v motor is in diverse incarnaties ook in andere types dan de XM geleverd dus dat het niet in de XM zit maakt het niet per se onwaar.

Ik heb nog even geinformeerd, het spanrolnummer dat je zou moeten gebruiken is 082996 maar dan wel weer met de riem en looprol zoals origineel toegepast in de XM. Dus als je met je ditributieriem wilt experimenteren weet je wat je moet halen…...

Groet,

L

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2009 01:03 PM
  [ # 95 ]

ik kan dat verhaal van Lucas bevestigen. Er is idd een 2e type set voor dit blok.

Het gaat langer mee omdat dat die span contructie een soort klappenvanger is geworden.

Ik wete overigens niet wat de interval dan is. Zover ik weet mag je ook bij een gewoon set toch uitgaan van 120k tussen riemwissel???

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 maart 2009 01:16 PM
  [ # 96 ]
mcwezel schreef:

 


Bij mij lekte de waterpomp—er waren kalksporen vanaf de as—ondanks de belachelijk lage kilometerstand van 56000.

Inderdaad BELACHELIJK dat een keerringetje na 10 jaar en anderhalf keer de wereld rond eens een keertje gaat lekken…  Rolling Eyes Mooi item voor een conumentenprogramma als ...eh… Hoe heet dat ook al weer?

mcwezel schreef:

De automatische spanrol van Lucas was bij mij NIET aanwezig. Gewoon handmatig spannen. Ik heb ook vraagbaak/HaynesXM/HaynesXantia erop nageslagen en die automatische spanner wordt nergens genoemd, dus dat verhaal kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen.

Vind ik ook. Omdat het bij jou niet zo is, is het natuurlijk bij niemand zo!  Laughing

Gr Martijn

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2009 01:26 PM
  [ # 97 ]

tsja… dat het niet in de Hayes geschreven staat wil niet zeggen dat het dus niet zo is…

er staat ook een hoop in de bijbel… daar durf ik ook wel van te zeggen dat het niet zo is… Wink

maar Martijn… hoeveel zou jij dan aanhouden van een riem met een gewone spancontructie?

Setje van mij is er met 210k ingepropt en sta nu op de 269k Confused

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 17 maart 2009 04:11 PM
  [ # 98 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Inderdaad BELACHELIJK dat een keerringetje na 10 jaar en anderhalf keer de wereld rond eens een keertje gaat lekken…  Rolling Eyes Mooi item voor een conumentenprogramma als ...eh… Hoe heet dat ook al weer?

 

Er staat dat de KILOMETERSTAND belachelijk laag is, bedoeld als op zichzelfstaand feit. Niet dat het belachelijk is dat de waterpomp bij deze km.stand is gaan lekken. Dat heb je er zelf van gemaakt. Moeilijk he, lezen…

Martijn de Ruijter schreef:

Vind ik ook. Omdat het bij jou niet zo is, is het natuurlijk bij niemand zo!  Laughing

Gr Martijn

Ik heb een XM uit juli 99, dat is een van de laatste types. Lucas’ bewering was dat bij de latere *XM* 16V’s een automatische spanrol aanwezig was. Nee dus. Tenzij Citroen deze op willekeurige basis heeft toegepast maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Misschien zit ie wel op een peugeot 406, maar daar gaat dit forum niet over, toch??

Overigens biedt http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe/documents_module&file=TB 023_K02_035468XS-Dutch.pdf wschl meer duidelijkheid over de automatische spanner.

Gr Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 maart 2009 04:21 PM
  [ # 99 ]

Hee, volgens mij is hier iets moois aan het bloeien.  Laughing

Jongens, bedankt voor de informatie! Voorlopig boodschappenlijstje;

D-riem
spanrollen + automatische spanner
waterpomp

Het spannen van de riem, heb je daar echt tools voor nodig, of kan ik de “halve slag”-methode toepassen met die automatische spanner gemonteerd?
Zijn er verder nog zaken die handig zijn om preventief mee te pakken? Keerringen bijvoorbeeld?

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 17 maart 2009 04:32 PM
  [ # 100 ]
patje74 schreef:

Hee, volgens mij is hier iets moois aan het bloeien.  Laughing

Jongens, bedankt voor de informatie! Voorlopig boodschappenlijstje;

D-riem
spanrollen + automatische spanner
waterpomp

Het spannen van de riem, heb je daar echt tools voor nodig, of kan ik de “halve slag”-methode toepassen met die automatische spanner gemonteerd?
Zijn er verder nog zaken die handig zijn om preventief mee te pakken? Keerringen bijvoorbeeld?

Ik zou IIG ook de v-snaar mee vervangen, die moet er toch af. Als je de waterpomp doet en het systeem is leeg, dan ook maar de koelvloeistof en de thermostaat. Keerringen weet ik niet, als ze nog droog zijn lijkt het me overbodig. En natuurlijk een tubetje nestocyl voor de opengeschaafde knokkels.

Kwa riemspanning: lees ff die Gates link die ik boven gestuurd heb, het lijkt erop dat je toch de handmatige spanner moet hebben. Zo’n tool is toch wel makkelijk, het geeft je iig wat houvast om de spanningen ten opzichte van elkaar te vergelijken. Als je kiest voor de vinger/duim methode: men houdt bij deze riemen 45 graden aan, geen 90 graden.

Nog een handige link hier http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=40662&page=last

Succes en veel plezier toegewenst.

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2009 05:15 PM
  [ # 101 ]
mcwezel schreef:
patje74 schreef:

Hee, volgens mij is hier iets moois aan het bloeien.  Laughing

Jongens, bedankt voor de informatie! Voorlopig boodschappenlijstje;

D-riem
spanrollen + automatische spanner
waterpomp

Het spannen van de riem, heb je daar echt tools voor nodig, of kan ik de “halve slag”-methode toepassen met die automatische spanner gemonteerd?
Zijn er verder nog zaken die handig zijn om preventief mee te pakken? Keerringen bijvoorbeeld?

Ik zou IIG ook de v-snaar mee vervangen, die moet er toch af. Als je de waterpomp doet en het systeem is leeg, dan ook maar de koelvloeistof en de thermostaat. Keerringen weet ik niet, als ze nog droog zijn lijkt het me overbodig. En natuurlijk een tubetje nestocyl voor de opengeschaafde knokkels.

Kwa riemspanning: lees ff die Gates link die ik boven gestuurd heb, het lijkt erop dat je toch de handmatige spanner moet hebben. Zo’n tool is toch wel makkelijk, het geeft je iig wat houvast om de spanningen ten opzichte van elkaar te vergelijken. Als je kiest voor de vinger/duim methode: men houdt bij deze riemen 45 graden aan, geen 90 graden.

Nog een handige link hier http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=40662&page=last

Succes en veel plezier toegewenst.

persoonlijk denk ik, maar wie ben ik Cool  dat als er iemand is die kan sleutelen daar boven in het land, dat Patje wel is…

Hij heeft immers ook een HY en ja… dan leer je dat wel Laughing  Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2009 05:29 PM
  [ # 102 ]
mcwezel schreef:

Moeilijk he, lezen…

Gr Michiel

Zeg wezeltje, gaan we een beetje aardig blijven???

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2009 05:31 PM
  [ # 103 ]
patje74 schreef:

Het spannen van de riem, heb je daar echt tools voor nodig?

Ik gebruik daar geen special tools voor in ieder geval. Nooit gedaan ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2009 06:06 PM
  [ # 104 ]

Ik vind een zin als ” moeilijk he, lezen…”  uitgesproken onvriendelijk overkomen. Ook al zou je gelijk hebben dan nog mag je dat op een andere manier neerzetten Exclamation

C’est la ton qui fait la musique is een goed spreekwoord in deze.

Verdere commentaren over mod-opmerkingen mag je gewoon per pb doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2009 06:38 PM
  [ # 105 ]

doe nau nie…. Rolling Eyes

Profiel  
 
 
7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook