1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Distributie Athena van tijd…..
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 maart 2009 11:30 AM

Zweefvliegers!

2 weken geleden ‘s ochtends m’n 80’er Athena gestart, slaat aan loopt een moment beroerd en slaat af. Na diverse controles bleek er brandstof en vonk te zijn, dus dan moet zo’n ding in ieder geval lopen. Niets dus, niet eens een plofje…... tenzij de timing niet goed is…..

Auto naar m’n klusschuur getransporteerd en m’n vermoeden werd waarheid, distributie 3 tanden van tijd. Distributieriem was 40.000km oud en spanrol was nog goed. Nu is het zo dat latere Douvrin motoren andere tanden gekregen hebben (rond ipv vierkant) en ik vroeg me dan ook af of dit een modificatie geweest is vanwege dit probleem, of dat het een kwestie is geweest vanwege een stillere loop??

Inmiddels nieuwe riem gemonteerd, nieuwe spanner, tevens er maar een grote beurt met waterpomp en kachelradiateur van gemaakt ook maar wat sapjes en filters vervangen!

Gelukkig loopt alles weer als vanouds en is er geen klepschade, en zit ik er weer warmpjes bij. Gister alweer een paar honderd kilomter gereden en na een paar weken AX-4bak is dit weer een verademing natuurlijk…..

Toch vraag ik me dus af of er meer mensen dit probleem herkennen of er bekend mee zijn…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 maart 2009 11:35 AM
  [ # 1 ]

Ik heb het 2 keer meegemaakt, maar in beide gevallen werd het veroorzaakt door een veel te slappe riem, die al vervangen had moeten zijn. Ik heb nooit een memo van citroën gezien over het vervangen van de oude tandwielen door de latere.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 maart 2009 12:31 PM
  [ # 2 ]

Ik vond de riem (die ik er destijds toch zelf opgelegd heb) ook te slap liggen…. maar na 40.000 km een riem die langer geworden is lijkt me ook niet echt normaal. Hoe zou je anders kunnen verklaren dat de riem slapper lag dan toen ik de riem monteerde??

Tandwielen zien er overigens gewoon goed uit.

Ga vanaf nu gewoon elke beurt de riemspanning in de gaten houden…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 07 maart 2009 12:37 PM
  [ # 3 ]

Kan zijn dat de spanrol-bevestiging niet zo vast zat als dat je had gehoopt…
Ik heb zelf het wel eens meegemaakt met een BX, maar ook met andere merken en typen en altijd door een te slappe riem die ‘overdue’ was…

mooi dat er geen schade is en je verder kunt.
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 maart 2009 12:43 PM
  [ # 4 ]

Ik zou toch gaan denken dat je bij het vervangen de riem niet goed genoeg op spanning gezet hebt. Zou dat kunnen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 maart 2009 12:55 PM
  [ # 5 ]

Ook de spanrol leek goed vast te zitten…..

Maar inderdaad, geen schade, dus weer lekker onderweg! Ik heb trouwens ook geen idee bij hoeveel tanden verkeerd er klepschade ontstaat bij deze motoren….

3 tanden er naast kan de motor dus hebben Wink

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 13 maart 2012 07:45 PM
  [ # 6 ]

hallo,

omdat ik geen nieuw topic wil openen sluit ik maar eventjes hier aan.
het gaat om het volgende ;ik ga binnenkort de distributieriem van mijn cx20re vervangen en heb daar dan even een vraagje over
heb de riem (116tands)3 jaar geleden gekocht mijn vraag is dan ook gaat de kwaliteit na drie jaar op de plank liggen achteruit of maakt dat niet zo veel uit na 3 jaar? aangezien de riem na 80K of 5à6 vervangen moet worden.
vriendelijke groet, joost

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2012 07:46 PM
  [ # 7 ]

Die riem kan je gewoon gebruiken hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 13 maart 2012 07:50 PM
  [ # 8 ]

bedankt voor de snelle reactie waterman! ik ga maar eens aan de slag
gr, joost

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 maart 2012 10:38 AM
  [ # 9 ]

Een riem veroudert onder invloed van UV, de inwerking van motorolie maar vooral door de spanning die erop staat.
Gewoon opgerold in een doosje ergens op een plank liggen verstoffen heeft nauwelijks invloed, dus zoals Waterman al aangaf gewoon gebruiken.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 maart 2012 11:01 AM
  [ # 10 ]

had nog een vraagje heb even in de vraagbaak gekeken maar de riem kan toch gewoon een op een overgezet worden mits de krukas niet verdraaid word en de nokkenas vind het een beetje omslachtig wat er in de vraagbaak staat.
vriendelijke groet, joost

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 maart 2012 11:04 AM
  [ # 11 ]

Nee, je moet de handelingen van de vraagbaak/wph volgen. Doe je dat niet dan kan de boel verspringen op het moment dat je de riemspanner los draait. En dan zijn de raapjes gaar.

Gewoon de zaak even op de merktekens zetten dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 maart 2012 11:13 AM
  [ # 12 ]

ok ja snap t dan kan je kleppendiagram natuurlijk wijzigen
dus cil 1 in BDP met spie krukas naar boven is het van belang dat het aandrijfwiel van de oliepomp ook naar boven staat of maakt de stand daar van niet veel uit?
wat bedoelen ze met ,,verdraai evt de tussenas tot dat de rotor en het merk teken ,b, gelijktijdig in de goede stand staan ik bedoel te zeggen welke tussen as of bedoelen ze het onstekinshuis verdraaien?
vriendelijke groet, joost

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 maart 2012 07:36 PM
  [ # 13 ]

Op de bewuste twee plaatjes kun je zien hóe de merktekens op de diverse assen moeten staan.
Als deze goed staan zou de ontstekingsrotor in die 45 graden stand moeten staan zoals op fig. 2.56 aangegeven, zo niet dan kun je, middels het verdraaien van de as tussen ontsteking en poulie met merkteken ‘b’ het spul wèl goed zetten.
Ik kan me niet voorstellen dat dát gedaan moet worden, maar in het WPH gaan ze dan ook uit van een situatie waarin het complete blok is losgeweest.
Het kan dan voorkomen dat er een hoekverschil is wat moet worden opgelost.
Daar heb je met een gewone riemwissel niets mee van doen.

Lang verhaal kort: zorg ervoor dat de genoemde merktekens op tijd staan, blokkeer ze met een boutje en monteer de riem.
De spanpen wil soms nog wel eens behoorlijk vastzitten in het waterpomphuis, dus zorg ervoor dat deze een druppie olie krijgt en vrijelijk kan bewegen op z’n veer.
Dan de spanpen loslaten zodat de riem op spanning wordt gebracht en de boutjes van de spanrol vastzetten.
Appeltje-eitje.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 maart 2012 08:19 PM
  [ # 14 ]

@pascal,
ben bezig geweest en heb de spie van het krukastandwieltje verticaal staan ,cilinder 1 staat in het BDP en dan zie ik op het tandwiel van de nokkenas 2 merktekens staan tegenover elkaar een staat boven aan zoals word beschreven in de vraagbaak maar waarom nog een ander merkteken er tegenover onderaan?
welke van de twee hoort nu boven?
En waar/hoe zet je het tandwiel van de nokkenas en evt krukas vast?
Heb de krukaspoelie met luchtsleutel los gemaakt maar hoblokeer je de krukas met montage van de poelie?
Oo ja misschien nog iets om te weten het tandwiel van de nokkenas heeft een gat dat niet rond is heeft dat ook nog iets te betekenen ivm het merktekentje wat er op staat? en alle! kleppen lossen of net wat jij zegt zorgen dat de merktekens goed staan en het tandwiel van de nokkenas evt blokeren met vervangen.
zo da wast pfffff,,,
vriendelijke groet, joost

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 maart 2012 09:43 PM
  [ # 15 ]

heb nog even een paar foto’s gemaakt sorry voor de kwaliteit (mobieltje)
zoals je kunt zien staat de rotor recht maar dat komt omdat het complete ontstekinshuis een stukje (45gr) naar boven gekanteld is dus ik denk dat dit wel ok is zo? heb even gekeken en de rotor is in de buurt van het contactje van cilinder 1 in de verdelerkap.
Zoals op de foto te zien is heeft het tandwiel van de nokkenas 2 markeringen maar ja welke moet ik nu gebruiken? als ik het tandwiel van de krukas eenmaal volledig ronddraai dan staat de andere markeering van de nokkenas tandwiel boven alleen dan staat de rotor naar beneden gericht dus dat zal wel niet goed zijn.
Vroeg me toch wel af hoe je de nokkenas tandwiel kan blokeren? of oude riem markeren en nieuwe riem plaatsen?
Dan kwam ik nog wat geks naar mij iedee tegen de poelie tbv waterpomp zit een soort van slagje in is dat normaal want de waterpomp zelf loopt mooi rond zonder slag ...iemand ervaring hier mee?
vriendelijke groet, joost van broekhoven



Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook