




Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Tja ik denk dat de startmoter het probleem niet kan zijn gezien hij echt nieuw is… en koste ook een paar centen (ik meen 175 euries maar kan het mis hebben) . OVerigens sinds ik een nieuwe accu heb start hij zoals het moet als hij koud is dan ....
Maargoed ik zet het op het lijstje
Lijstje te checken onderdelen voor startprobleem,
-Bekabeling van en naar Bobine
-Startmotor
- Temp Sensor
- bdp sensor
- Computer (mochten de bovenstaande dingen niet helpen)
- Massa Kabel
Mis ik nog iets??



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Massa kabel.





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
k heb hem erbij gezet..thx
Nog even voor de volledigheid: de temp sensor voor de computer is een andere dan die voor het metertje op het dashboard. Het is altijd handig een goede beschrijving van de onderdelen en de plaatsing ervan bij de hand te hebben. Dan kan je wat gerichter zoeken. En slechte massa kan inderdaad voor de meest curieuze problemen zorgen. Het gaat hier (uit mijn hoofd) om de massa aansluiting bij de versnellingsbak (dikke kabel) en het massapunt op het binnenscherm in de buurt van de accu. Volgens mij is er nog een maar die weet ik even niet. Ook de stekkerblokken vlak bij je accu zou ik eens bekijken (aannemende dat het bij jouw ongeveer hetzelfde is als bij een 2500gtit2.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rayden108 schreef:Tja ik denk dat de startmotor het probleem niet kan zijn gezien hij echt nieuw is… en koste ook een paar centen (ik meen 175 euries maar kan het mis hebben) . OVerigens sinds ik een nieuwe accu heb start hij zoals het moet als hij koud is dan ....
Toch… een écht goed gereviseerde (Valeo) startmotor voor een CX kost minstens € 200… ex BTW.
Vraag voor de aardigheid eens na of het startrelais ook nieuw is. Dit is heel vaak de oorzaak van niet warm willen starten. Vraag maar aan forumlid thomasfilius die exact hetzelfde probleem had wat jij hier beschrijft…
Overigens nog een tip: probeer als het zich voordoet eens te starten met de draadjes bij de accu (dus niet met de sleutel). Trek het stekkertje los dat zich afsplitst van de kabel accu-startmotor en houd het direct op de + pool. Met het contact aan uiteraard. De weg is dan korter en meestal start de auto dan wel.
ALS dit wel werkt, ligt het zeker aan je startrelais.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Edit: gaat je startmotor wel rond maar slaat de motor gewoon niet aan, dan gaat bovenstaande natuurlijk niet op.
Dan nog iets: Zijn de BDP sensors nieuw/getest of zijn het gewoon andere die je erin hebt gezet?
En zit er tussen de ene BDP sensor een vulplaatje, zoals het hoort?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Edit: gaat je startmotor wel rond maar slaat de motor gewoon niet aan, dan gaat bovenstaande natuurlijk niet op.
Soms wel! Door de grote stroom die je brakke starter trekt heb je geen vonk meer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:La Léo schreef:Edit: gaat je startmotor wel rond maar slaat de motor gewoon niet aan, dan gaat bovenstaande natuurlijk niet op.
Soms wel! Door de grote stroom die je brakke starter trekt heb je geen vonk meer…
Oh? Oké, dan toch maar beter ff testen!
(tnx Joor!)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Oke ... Gister stond ik weer stil bij een pompstation en in automatisme het contact uitgezet en mevrouw had geen zin meer om te starten… ops:
Anwb gebeld met de hoop dat die me misschien een handje kon helpen. Natuurlijk “Murphy’s law” zodra de anwb auto aankwam starte ze weer alsof er niets aan de hand was (Kreng)
De goede man wist me wel te vertellen dat het bijna 100 % zeker aan de bdp sensor moest liggen. Nou dacht ik dat die een keer vervangen was liet heel trots zien dat er een nieuwe in zat, waarop de man hoofdschuddend en lachend zei “jij hebt die auto nog niet zo lang of wel dat is namelijk een relais.” ops:
ops:
Dus garage gebeld en gevraagd bdp sensor vervangen??? Ehm..nee die niet. dus..nu de komt de vraag: Waar zit de bdp sensor?? (de anwb zei dichtbij de krukas)












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De BDP sensor zit of op de bak, boven het vliegwiel of bij de krukaspoelie. De echte CX nerds moeten even uitsluitsel geven.
Leo?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rayden108 schreef:De goede man wist me wel te vertellen dat het bijna 100 % zeker aan de bdp sensor moest liggen. Nou dacht ik dat die een keer vervangen was liet heel trots zien dat er een nieuwe in zat, waarop de man hoofdschuddend en lachend zei “jij hebt die auto nog niet zo lang of wel dat is namelijk een relais.”
ops:
ops:
Dus garage gebeld en gevraagd bdp sensor vervangen??? Ehm..nee die niet. dus..nu de komt de vraag: Waar zit de bdp sensor?? (de anwb zei dichtbij de krukas)
Ja muts en wij allemaal maar denken: “de BDP sensors heeft ‘ie al vervangen, dus hoewel het de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem is, kan dat het niet meer zijn!”
Anyway, hier zitten ze dus. Onder/achter het motorblok. Onderstaande foto’s zijn gemaakt bij een GTI Turbo 2, dus daarop zit er maar één. Jij hebt er twee, maar ze zitten op dezelfde plaats. Haal het reservewiel er even uit, dan zie je blauwe stekkertjes. Even losmaken en dan de sensors losdraaien met sleuteltje 10.
Let op; één van de 2 sensors heeft een vulplaatje ertussen zodat hij het vliegwiel niet raakt. Dat moet je weer terugplaatsen dus!
En zo ziet een BDP sensor eruit:
Succes!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:De echte CX nerds moeten even uitsluitsel geven.
Leo?
U riep??
@Rayden: leuke cadeautip voor je verjaardag: een Vraagbaak van de CX altijd handig voor benauwde momenten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En een Haynes en een Revue Technique. Boeken zijn best belangrijk ja.
Hoewel hij hier ook gewoon zijn informatie krijgt en nog vrij snel ook.





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
La Léo heel erg bedankt voor je uitleg
Ik dacht dat de verkoper hem vervangen had. Maargoed miscommuncatie zullen we het maar noemen. ops:
Heb jij toevallig nog zoeen sensor?? en zo niet weet iemand waar ik zoeen ding kan kopen?


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rayden108 schreef:al eens aan je contact-slot gedacht
Nee niet echt.. maargoed zou bijzonder zijn als hij het niet meer doet als de motor warm is…lijkt mij…
Wat wel leuk is van mijn contact is dat als de motor aanstaat je de sleutel er gewoon uit kan trekken. Dus die angst die ik heb als ik bij een pompstation stop om te tanken en hij daarna niet meer start (warme start) dan laat ik hem gewoon lopen en doe ik de deuren op slot
Als je contactslot zo lurp is, dan kan er natuurlijk ook in het electrische gedeelte wel iets mis zitten. Kortom helemaal nog niet zo raar om het daar eens te gaan zoeken. Afgezien van het feit dat je onder het rijden echt je sleutel niet uit het contactslot wil kunnen halen/verliezen, de horror van een stuurbeweging te moeten maken en dat dan de boel op stuurslot schiet…