Hey digidaan,
Ik zie dat je een Hdi rijdt. Mogelijk is het “zwaar sturen probleem” alleen bij de benzineversie? Ik zie dat ik in ieder geval aardig wat los gemaakt heb met deze vraag.
Anyway, wachten tot het weekend is er niet bij . Als ik met zoiets in mijn hoofd zit dan moet het gebeuren. De eerste verversing van olie is geweest. De olie die eruit kwam leek redelijk ok en toch rood . Vanavond maar ff een stukkie rijden en volgende week weer wat eruit. Weet iemand hoeveel olie er in totaal in zo’n systeem zit? Ik haalde er maar iets van 200-300 ml uit.
Ik ben nu ook inderdaad een paar weken niet op de sportschool geweest. Zou dat dan toch een oorzaak van mijn probleempje zijn .
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja wat is nu precies zwaar sturen
Vergeleken met een Saxo stuurt een Xsara nu eenmaal gewoon zwaarder.
Ook de C2, C3 en C4 sturen lichter.
Mijn ervaring is dat er weinig verschil in moet zitten bij dezelfde Xsara. Ik merk eigenlijk nooit dat die echt merkbaar zwaarder stuurd bij een koude of warme motor.
Eerst de olie verversen, dat kan nooit kwaad.
Misschien kan je ook de snaar nakijken? Als die bij nog koude motor niet goed gespannen is slipt die misschien waardoor er minder bekrachtiging is.
Ik denk dat ik toch al zo tegen de 140.000 km in verschillende Xsara gereden heb, maar nog nooit gemerkt dat die echt zwaarder ging sturen.
Ik heb zelf ook geen verschil bij een warme of koude motor. tot dusver wel het probleem dat bij volledige stuuruitslag van links naar rechts of andersom het laatste stukje ineens goed zwaar gaat. Dit wordt erger wanneer je bijvoorbeeld op een parkeerplaats continu van links naar rechts stuurt. De snaar voelt goed. Ik heb ook nog nooit wat horen piepen of slippen.
We gaan het eerst eens met in delen olie verversen proberen en voelen wat daaruit komt. Hoe simpel kan t af en toe zijn. Dat ik daar zelf eventjes niet opgekomen was. Dan blijkt het toch maar weer dat ik geen automonteur ben . Het gevoel zegt dat hij al iets lichter stuurt na twee keer reservoir legen en uiteraard weer vullen. Yep.. das weer “het gevoel”
.
DigiDaan schreef:Hier nergens last van. Maar ik ben dan ook geen slapjanus.. Ook het ‘tijdelijk’ zwaar sturen tijdens koersveranderingen is mij vreemd.
Wel lijkt het me een goede aanleiding om de conditie van de stuurbekrachtigingsolie te bekijken. De tip van Jeroentje lijkt me best de moeite waard om zelf eens te proberen.
is al verscheidene keren ververst, ook van men vorige xsara, haalde allemaal niets uit….. maar wij praten hier wel over een benzine wagen 160016v, mss een andere pomp bij die hdi? de polie is in ieder geval groter bij een benzine…
Wel,
Ik rijd nu twee weekjes rond met een iets versere olie en ik moet zeggen: het is al vele malen beter. Het gevoel dat de stuurbekrachtiging helemaal wegvalt is niet meer voorgekomen en de auto is weer met één handje te sturen. Mogelijk heb ik er iets meer olie in gedaan dan dat erin zat . Ik krijg een beetje het idee dat de olie gewoon tijdelijk niet werd aangevoerd bij een snelle stuuruitslag van helemaal links naar helemaal rechts.
Enkel wanneer ik op een parkeerplaats continu de auto zo ongeveer om zijn as laat draaien wisselend van links naar rechts in warpspeed sturend met een rollende snelheid merk ik dat hij af en toe het laatste halve slagje even weigert. Een “dood punt” van maximaal een halve seconde en daarna heb ik weer bekrachtiging voor het laatste stukje alsof er dan net weer olie word aangezogen. Hier valt absoluut mee te leven. Hoe vaak doe je dat nou in het normale verkeer .
Super bedankt voor de info. Het heeft mij een stuk verder geholpen.
Op naar de discussie met de dealer dat de airco het nu niet meer doet . Is het normaal dat deze auto’s van rammelende kleppenstoter, niet werkende boardcomputer, zware stuurbekrachtiging naar defecte (waarschijnlijk, binnen 7 maanden na vullen, lege) airco schieten bij een leeftijd van 5 jaar met goed onderhoud…
Maargoed.. dat is niet het onderwerp van dit draadje.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
erik&xsara; schreef:Bij welke kilometerstand moet volgens het onderhoud-schema de olie van de pomp ververst en het reservoir gereinigd worden ?
Sowieso ben ik wel geïnteresseerd in het onderhoud-schema van de Xsara en zou dit graag in mijn bezit krijgen.
Bakolie en stuurbekrachtiging staat volgens mij niets voor opgegeven.
Motorolie om de 20.000 km, incl oliefilter, luchtfilter, interieur filter. Oftewel kleine beurt.
60.000 km grote beurt, alles van een kleine + bougies en koelvloeistof.
remvloeistof 2 jaar, of 60.000 denk ik.
Om de 120.000 km moet de d-riem, aangeraden incl spanrol en waterpomp.
De enige uitzondering is de 2.0 16v 167 pk die moet om de 80.000 km vervangen worden.
Misschien zover geleverd ook een 1.4 en 1.6 HDi, maar die zal je in Nederland niet veel vinden, dat zal dan denk ik 160.000 km zijn.
.
Arjan Verkade schreef:erik&xsara; schreef:Bij welke kilometerstand moet volgens het onderhoud-schema de olie van de pomp ververst en het reservoir gereinigd worden ?
Sowieso ben ik wel geïnteresseerd in het onderhoud-schema van de Xsara en zou dit graag in mijn bezit krijgen.Bakolie en stuurbekrachtiging staat volgens mij niets voor opgegeven.
Motorolie om de 20.000 km, incl oliefilter, luchtfilter, interieur filter. Oftewel kleine beurt.
60.000 km grote beurt, alles van een kleine + bougies en koelvloeistof.
remvloeistof 2 jaar, of 60.000 denk ik.
Om de 120.000 km moet de d-riem, aangeraden incl spanrol en waterpomp.
De enige uitzondering is de 2.0 16v 167 pk die moet om de 80.000 km vervangen worden.
Misschien zover geleverd ook een 1.4 en 1.6 HDi, maar die zal je in Nederland niet veel vinden, dat zal dan denk ik 160.000 km zijn.
de 1.6hdi in xsara? volgens mij moet die nog gemaakt worden dan? in belgie althans, of heeft nl een speciale uitvoering? want ik heb nog nooit een 1.6 hdi in een xsara gezien :p
.
Arjan Verkade schreef:erik&xsara; schreef:Bij welke kilometerstand moet volgens het onderhoud-schema de olie van de pomp ververst en het reservoir gereinigd worden ?
Sowieso ben ik wel geïnteresseerd in het onderhoud-schema van de Xsara en zou dit graag in mijn bezit krijgen.Bakolie en stuurbekrachtiging staat volgens mij niets voor opgegeven.
Motorolie om de 20.000 km, incl oliefilter, luchtfilter, interieur filter. Oftewel kleine beurt.
60.000 km grote beurt, alles van een kleine + bougies en koelvloeistof.
remvloeistof 2 jaar, of 60.000 denk ik.
Om de 120.000 km moet de d-riem, aangeraden incl spanrol en waterpomp.
De enige uitzondering is de 2.0 16v 167 pk die moet om de 80.000 km vervangen worden.
Misschien zover geleverd ook een 1.4 en 1.6 HDi, maar die zal je in Nederland niet veel vinden, dat zal dan denk ik 160.000 km zijn.
de 1.6hdi in xsara? volgens mij moet die nog gemaakt worden dan? in belgie althans, of heeft nl een speciale uitvoering? want ik heb nog nooit een 1.6 hdi in een xsara gezien :p
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De 1.4 HDi is alleen in de Xsara geleverd, in Nederland volgens mij (bijna) niet.
Normaal zie je hier alleen de 2.0 HDi 90 of 110 pk.
De 1.6 HDi is wel weer in de Xsara Picasso terug te vinden die technisch toch veel met de Xsara deelt
nitRon schreef:.
r1Ch schreef:Die van mij is ook niet gigantisch licht met sturen, maar licht genoeg om met 1 hand te sturen….
begrijp me niet verkeerd, van mij ook met 1 hand, maar ik heb het als ik korte en snel moet overdraaien, bijvoorbeeld ergens links inslaan, helemaal overdraaien, en dan meteen weer rechts moeten, en dan weer helemaal overdraaien, tijdens zulke manouvres gaat hij soms is stug….
Mijn Xsara heeft ongeveer het zelfde. Gewoon rijdend merk je maar weinig, maar ergens inslaan of manouvreren heb je toch wel beide handen nodig.
Servopomp is onlangs vervangen en bij het ophalen bij de garage stuurde de auto lekker vlot, alles met 1 handje zonder noemenswaardige inspanning.
Nu is het weer even zwaar als voor de servopomp vervangen werd.
Maar volgens de garage is de servopomp nog gewoon goed, idem voor de olie.
Ze hebben de kruiskoppeling ff ingevet, maar blijft zwaar sturen.
Ook een een licht schurend, aanlopend geluid tijdens het sturen bij de stuurkolom in de auto.
Gewoon mee leren leven? Of kan het helpen om de kruiskoppeling even goed in te spuiten met teflon spray of WD40? Of invetten met een kladder lagervet?
De kruiskoppeling schoonmaken en invetten met lagervet, kan al veel schelen.
Het werkt niet meteen, het duurt even voor het ingewerkt is.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geen WD40, dat heb je eigenlijk niet nodig bij het werken aan auto’s.